Hastighetsmätare till hojen
- FormerMazda
Re: Hastighetsmätare till hojen
Gillar idén!
Enda svårigheten är att hitta lim och material som tål bensin. Annars lär det ju fungera.
Kanske till och med går att kila fast den, så slipper du magnetproblemet.
Enda svårigheten är att hitta lim och material som tål bensin. Annars lär det ju fungera.
Kanske till och med går att kila fast den, så slipper du magnetproblemet.
E sådan givare är utprövat och välfungerande. Om du är lite smartare använder du tungelement-relän och sätter dom så tät att de "överlappar". Då kan du koppla ett motstånd mellan varje och får då en linjär motståndsändring som beror på flottörens position. Du behöver bara två trådar för att få data ifrån den och det blir smidigt.
Menar du typ så här...?

Antar att det är ett sånt här relä: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =37-492-31 ?

Antar att det är ett sånt här relä: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =37-492-31 ?
De behöver inte ligga omlott rent fysisk, bara de gör det rent magnetisk eftersom magneten (flottörn) kommer förbi. Alltså att B sluter innan A släpper typ. Hur närs de behöver ligga beror helt enkelt på magnetens styrka och avståndet mellan den och tungelementen. Tungelementen är av rätt typ och jag ser att du har siktat in dig på det billigaste, helt rätt! Finns nog billigare andra ställen (Farnell t.ex., 3,98/st)
Borde man inte kunna få större upplösning om man använder hall-sensorer? Dom slår väl liksom inte bara till när magneten är rakt över, utan de känner väl även vart magneten är?
Och du vill ha 8 streck som display? Nu vill du ha x antal analoga ingångar, en till varje hall-sensor. Sedan ska du tolka signalen men innan ska du ha 2 ledningar med matning till hall-elementen + en ledning till varje hall-element, det blir kanske 13 st enl. din skiss nedan, alltså totalt 15 ledningar till tanken?
Jag kan inte låta bli att fundera på om du har tänkt igenom detta...
Med tungelement och en motståndskedja får du två ledningar till rubbet och i praktiken minst lika bra upplösning.
Jag kan inte låta bli att fundera på om du har tänkt igenom detta...

Med tungelement och en motståndskedja får du två ledningar till rubbet och i praktiken minst lika bra upplösning.
Tänkt å tänkt, det har jag väl inte precis gjort.
Känns som om du är proffset här, så jag lägger min fulla tro på att du pratar av egen erfarenhet.

Känns som om du är proffset här, så jag lägger min fulla tro på att du pratar av egen erfarenhet.

Jag har lärt av mina fel - och de har varit många!!! Data blir inte bättre än sensorerna som ger dom, å andra sidan behöver sensorn inte heller ge bättre data än det behövs.
Tänk såhär: alla ledningar som ska dras kommer att behövas kopplas bort någon gång av någon anledning. Alltså måste du ha termineringar på som medger enkel demontering och säker och korrekt återmontering. Det kallas kontaktdon. Och då är det extremt mycket enklare med 2 ledare utan polarisering (där duger en sockerbit) än 15 ledare som måste polariseras rätt för att skiten inte ska pillas ur tanken och lagas.
Alla ledningar ska kunde kopplas i och ur enkelt och säkert utan att det blir fel - om du vill ha ett fungerande system.
Tänk såhär: alla ledningar som ska dras kommer att behövas kopplas bort någon gång av någon anledning. Alltså måste du ha termineringar på som medger enkel demontering och säker och korrekt återmontering. Det kallas kontaktdon. Och då är det extremt mycket enklare med 2 ledare utan polarisering (där duger en sockerbit) än 15 ledare som måste polariseras rätt för att skiten inte ska pillas ur tanken och lagas.
Alla ledningar ska kunde kopplas i och ur enkelt och säkert utan att det blir fel - om du vill ha ett fungerande system.
Har precis vart nere och kollat om jag kan få ner något genom tankhålet, men icke. Innerkanten går alldeles för långt ner för att det ska gå. Antingen skär jag av den kanten med en plasmaskärare eller så förverkligar jag en liten dröm, gjuta en egen bensintank i någon härdplast som klarar kemikalier.
Detta är väldigt OT men känner någon till en sådan plast? Vinylester lär klara kraven men jag är osäker.
Jag vet dock vilken typ av sensorer jag ska använda mig av så projektet kan i de stora hela gå vidare ändå.
Detta är väldigt OT men känner någon till en sådan plast? Vinylester lär klara kraven men jag är osäker.
Jag vet dock vilken typ av sensorer jag ska använda mig av så projektet kan i de stora hela gå vidare ändå.
Jag har sett tanklock med inbyggd flottör. Det är helt klart det enklaste sättet att montera 
Jag tror att jag även har sett det i någon båttilbehörsaffär.

Jag tror att jag även har sett det i någon båttilbehörsaffär.
Om den är lealös som kokt spagetti så funkar det säkert...
Du måste tänka på en grej, jag har ingen boxerram som sporthojar har. Nej, jag har en gammal hederlig ram med ett rör i mitten, emellan tanken, som förgrenar sig till två och slutar där svingen tar vid. Ett tanklock med inbyggd flottör skulle kanske komma en dm ner och sen kör den fast. Men det är klart, bättre att ha bränsle mätare för den första halvlitern än att inte ha någon bränslemätare alls. Tror dessutom inte att locket skulle passa, finns ingen standard till hojar.
Du måste tänka på en grej, jag har ingen boxerram som sporthojar har. Nej, jag har en gammal hederlig ram med ett rör i mitten, emellan tanken, som förgrenar sig till två och slutar där svingen tar vid. Ett tanklock med inbyggd flottör skulle kanske komma en dm ner och sen kör den fast. Men det är klart, bättre att ha bränsle mätare för den första halvlitern än att inte ha någon bränslemätare alls. Tror dessutom inte att locket skulle passa, finns ingen standard till hojar.
Jag har sett lösningar där man monterar flottören runt ett rostfritt stålrör och lägger tungelementen inuti röret. På det vis behöver du "bara" att öppna tanken nog för att få in rör + flottör och det kan vara så enkelt att du får in flottören genom tanklocket och sedan borrar ett hål i underkanten av tanken där röret ska petas in. Toppen av röret ska då pluggas först, sedan är det "bara" att trä på flottören och svetsa fast röret i botten.
Att göra en lagom sticka med alla tungelementerna i lär inte vara ett problem, den stick sedan in i röret undanifrån.
Att göra en lagom sticka med alla tungelementerna i lär inte vara ett problem, den stick sedan in i röret undanifrån.
Jag hitta en tank på ebay för 130$, får nog bli en sån när pengarna kommer. Vill inte gärna modifiera originalprylarna.
Men... Tills dess så kan jag ju, som farsan tycker, iaf sätta ihop hastighetsmätare för att få något slags hum om vad jag har gett mig in på.
Men... Tills dess så kan jag ju, som farsan tycker, iaf sätta ihop hastighetsmätare för att få något slags hum om vad jag har gett mig in på.
Har du kollat vad en tank kostar i Sverige?
http://www.spinnin-wheel.se/
http://www.spinnin-wheel.se/
Lyssna på din gamle(?) far: Du måste nog begränsa dig lite och förenkla, annars är risken stor att du tröttnar innan du kommit igång, med tanke på dina (som du själv säger) begränsade kunskaper. Nöj dig med hastighet till att börja med, du kan alltid bygga nytt / öka ut senare.Thorped skrev:Tills dess så kan jag ju, som farsan tycker, iaf sätta ihop hastighetsmätare för att få något slags hum om vad jag har gett mig in på.
Köp ett PIC-kit (eller vilken plattform du nu väljer), en lämplig display med ordentligt datablad (fr t ex Swech här på forumet eller ebay förstås), några knappar, pulsgivare.
Jag lovar att du kommer att ha tillräckligt att göra med detta.
Kolla hastighetsmätaren i tråden "Fagge's el-cykel", fint bygge tycker jag.
Lycka till med bygget!