Optimering av egenbyggt försteg
-
Re: Optimering av egenbyggt försteg
Hej
jag blev lite osäker, är detta en lämplig komponent som avkopplingskondensator samt dc skydd?
http://se.farnell.com/nichicon/tvx2a470 ... dp/8823855
jag blev lite osäker, är detta en lämplig komponent som avkopplingskondensator samt dc skydd?
http://se.farnell.com/nichicon/tvx2a470 ... dp/8823855
Den du länkade till var väl inte bipolär ?
Den du ska ha måste vara bipolär och sen ska du välja en med låg resistans för bästa prestanda.
Den Psynoise länkade till såg väl bra ut.
Vill du komma billigare undan finns ju allternativet att hasa hit och hämta några
Den du ska ha måste vara bipolär och sen ska du välja en med låg resistans för bästa prestanda.
Den Psynoise länkade till såg väl bra ut.
Vill du komma billigare undan finns ju allternativet att hasa hit och hämta några

-
Jo det låter som ett lockande alternativ :-D
Längtar efter monogrammet
Misstänkte att det inte skulle funka med den jag hittade på flanell
Längtar efter monogrammet

Misstänkte att det inte skulle funka med den jag hittade på flanell
Skolkar från jobbet nu och håller på att fixa mina lovningar.
Två stärkare kvar att leverera till helgen sen är det monogram på heltid
Två stärkare kvar att leverera till helgen sen är det monogram på heltid

Tyvärr verkar inte Farnells sökmotor eller parameterval fungera helt hundra för tillfället. Innan har man kunnat välja till "bipolar" på parametersökningen men just nu hittar den inga kondensatorer.
MULTICOMP - NP63V476M10X16 är bipolar, dock kanske man ske se upp med dessa då det är olika tillverkare som levererar MULTICOMP vid olika tillfällen. Men jag tror att Farnell inte skulle ta in något skit så dessa fungerar säkerligen bra ändå.
http://se.farnell.com/multicomp/np63v47 ... V476M10X16
Observera att 47 µF använder till du kopplingskondensatorer, för avkoplling är det 100 nF av billigaste möjliga platsfilm och då vanligen någon polyester.
MULTICOMP - NP63V476M10X16 är bipolar, dock kanske man ske se upp med dessa då det är olika tillverkare som levererar MULTICOMP vid olika tillfällen. Men jag tror att Farnell inte skulle ta in något skit så dessa fungerar säkerligen bra ändå.
http://se.farnell.com/multicomp/np63v47 ... V476M10X16
Observera att 47 µF använder till du kopplingskondensatorer, för avkoplling är det 100 nF av billigaste möjliga platsfilm och då vanligen någon polyester.
-
hehe ingen stress för min skull :-D
Ser fram emot rörprojekten.
Kom över en Yamaha transistorradio i förrgår, låter fint med den stora stereoförstärkaren.
Ser fram emot rörprojekten.
Kom över en Yamaha transistorradio i förrgår, låter fint med den stora stereoförstärkaren.
-
Hej
jag blandar ihop begreppen är kopplingskondensatorer = DC Skydd?
Jag skall alltså behålla de två kondensatorerna runt oamparna till värdet 100n?
jag blandar ihop begreppen är kopplingskondensatorer = DC Skydd?
Jag skall alltså behålla de två kondensatorerna runt oamparna till värdet 100n?
Japp, du kan behålla avkopllingskondensatorerna närmst operationsförstärkarna.
-
Bra, då skall jag rita ett nytt schema med programmet du visade, kommer skissa på ett nytt "Riaa" med en kanal som har variabel bas och diskant korrigering och en med fast Riaa.
Du kan väl bara sätta en variabel konding/potentiometer och omkopplare så behöver du inte två kanaler.
För det är mono vi pratar nu ?
För stereo behövs fasta steg för att slippa obalans mellan kanaler.
För det är mono vi pratar nu ?
För stereo behövs fasta steg för att slippa obalans mellan kanaler.
-
Jag tänkte mer att man kan bygga 2 kanaler efter ett stereo kort men man använder bara en i taget.
Mono vinyl är oftast Riaa och då blir det ja bra att använda en fast kanal till det. När man kör 78 rpm eller tidiga vinylskivor så vrider man en switch så den byter till den andra kanalen som man kör olika värden på.
Tänkte samtidigt ställa upp förstärkningen något så att den blir mer anpassad efter dessa MC high output.
Mono vinyl är oftast Riaa och då blir det ja bra att använda en fast kanal till det. När man kör 78 rpm eller tidiga vinylskivor så vrider man en switch så den byter till den andra kanalen som man kör olika värden på.
Tänkte samtidigt ställa upp förstärkningen något så att den blir mer anpassad efter dessa MC high output.
OT:
Om det är Xcircuit du tänker på så ska jag bara ge varningensord först. Själv tycker jag Xcicuit är överlägset allt annat jag testat, men är man inte van vid klassiska unixprogram för X kan programmet te sig väldigt konstigt. Det gäller att lära sig lite snabbkommandon från tangentbordet för att det ska bli riktigt smidigt. Att göra ett schema som spottar ut en SPICE-lista kan också te sig konstigt för nybörjare. Men när man väl har lärt sig lite finns det stora möjligheter. Ett av de få program där man kan rita scheman som duger för publikation tycker jag. Men de flesta här på forumet sitter nog med någon frontend till SPICE som egentligen bara är till för att skapa nätlistor och inte snygga scheman. Varför det är så vet jag inte.freddenacka skrev:Bra, då skall jag rita ett nytt schema med programmet du visade
Ny tanke:
Kör två kanaler in-riaa-ut egna anslutningar ingen switch.
Ena kanalen steglöst variabel
Andra kanalen fast med switch för att koppla bort riaa korrigering.
Då kan du använda den som extra boost innan riaa eller som liten preamp.
Kör två kanaler in-riaa-ut egna anslutningar ingen switch.
Ena kanalen steglöst variabel
Andra kanalen fast med switch för att koppla bort riaa korrigering.
Då kan du använda den som extra boost innan riaa eller som liten preamp.
-
Jag får skissa på det, hur kopplar man bort riaa korrigeringen i så fall? det borde väll gå att koppla att man använder förstärkningen av både i alla fall men att man använder korrigeringen av en av kanalerna.
Utgår jag från Bugle och sen ställer upp till 55-60gain efter deras anvisning borde det vara lugnt.
Sedan en enkel eller seriekopplad förstegsmodul efter för att kunna mata andra enheter som cd eller radio.
Utgår jag från Bugle och sen ställer upp till 55-60gain efter deras anvisning borde det vara lugnt.
Sedan en enkel eller seriekopplad förstegsmodul efter för att kunna mata andra enheter som cd eller radio.
Det är ju bara att koppla bort komponenterna för korrigeringen och köra "rak tråd" mellan op-amparna.
Ska du ha alla funktioner i samma och lite prestanda skulle jag göra nåt från scratch.
Variabel gain som första steg för att kunna välja mellan olika pickuper.
RIAA korigering valbar fast/variabel
Preamp del med switch för Phono/line.
Kika lite i Psynoise trådar och börja skissa upp vad du behöver så finns nog hjälpen till finliret här på forat.
Ska du ha alla funktioner i samma och lite prestanda skulle jag göra nåt från scratch.
Variabel gain som första steg för att kunna välja mellan olika pickuper.
RIAA korigering valbar fast/variabel
Preamp del med switch för Phono/line.
Kika lite i Psynoise trådar och börja skissa upp vad du behöver så finns nog hjälpen till finliret här på forat.