"Nätverkskabeln är inte ansluten"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ajje

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av ajje »

Jag är inte helt säker på att det gamla nokiamodemet stöder full duplex.
Det kan helt enkelt vara så att Säter fått påhälsning i sin dator och det genererar en hel del trafik som gör att anslutningen känns långsam och att ethernetet indikerar kollisioner, vilket ju är fullt normalt vid hög trafik på halv duplex.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Mitt zyxelmodem jag hade tidigare blev tokvarmt och betedde sig märkligt, visade sig vara åskan som lekt med det. Det modemet kunde jag dock konfigurera om till router via en modifierad firmware, och istället köra på vilken port jag ville då det visade sig att port 1 var körd.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:collisions blir det bara om man kör halv duplex. Halv duplex blir det om något av följande är trasigt: modemet, nätverkskabeln, nätverkskortet i datorn.
Jag vet inte hur jag ska felsöka?
Stoppa nätverkskabeln i laptopen och prova kanske?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det är ju en bra början, finns felet även på laptopten så prova ny kabel, och om inte det hjälper så byt modem.

Se också ovan om att modemet kan vara så gammalt att det är halv duplex - då är det dags att byta i vilket fall. Dom moderna har bättre hastighet och stabilare anslutning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När jag ringde Telia support, erbjöd de mig ett modernt modem.
27:-/mån inkl. fri garanti och service.
Det lät ju inte så blodigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Yes, telia smart. Det är en mycket bra tjänst om man inte vill köpa eget modem och router.

Passa även på att konvertera ditt PSTN till bredbandstelefoni så blir den totala månadskostnaden ca 80kr lägre än vad du har idag.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Rekommenderar smart, då får du ett modem du även kan koppla in en USB-disk på för att dela ut saker i nätverket, slött, men smidigt om man enkelt vill dela filer mellan fler datorer eller bara ha en extern backup. Det enda jag har att anmärka på min router/modem är att den är trög i konfigurationsgränssnittet, men inte så ofta man är och grejar där ändå. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

säter skrev:Det fungerade inte att ringa Telia, det verkar som att man numera måste ha en knapptelefon.
Made my day! :D :tumupp: :tumupp: :tumupp: :D
mrfrenzy skrev:Enligt min erfarenhet håller Zyxelmodemen ganska bra kvalitet, dom brukar hålla över fem år (bortsett från om dom utsätts för åska).

Efter ett "near miss"-åsknedslag går en eller flera av följande saker sönder (vanligast först) - ibland direkt, och ibland långt efter nedslaget skedde.
Lanporten på datorn
Lanporten på modemet
DSL-porten på modemet
Nätagget i datorn
Slutsatsen av det är att om modemets signaljord är galvaniskt skiljd från telenätet (vilket inte alls är säkert) så bör man koppla ihop modemets signaljord med skyddsjord så smäller "bara" modemet och inte LAN-port på dator eller liknande...

En bra idé är att ha åskskydd både med gasurladdningsrör och med varistorer från telelinan mot skyddsjord.
Mizzarrogh skrev:Jag har provat samtliga uttag (inkluderat uttag som inte borde vara huvudjacket) har kollat med farsan som drog det en gång i tiden (under insyn av riktiga telegubbar vad jag minns) så det skall vara korrekt. Men går bet på att hitta någon fungerande lösning, vet inte om det går rent tekniskt att göra mer än vi gjort här... eller? :humm:
Skruva av locken på jacken. Om det är den gamla klassiska typen med rejäl skruvanslutning för varje ledning så ska inkommande två trådar sitta på de två nedersta skruvarna, och de två trådarna som går vidare till nästa jack ska vara anslutna på de fyra (!) skruvarna upptill. Det två vänstra övre skruvarna ihop till ena tråden, och de två högra övre skruvarna till andra tråden. Vid sista jacket ska bara de två nedre vara anslutna.

Om du hittar jack där det är mer än en ledare ansluten till någon av de två nedre skruvarna så har du med 99% säkerhet hittat felet. Enda fallet det är "okej" att ha så är för ledningar till vissa speciella grejer, t.ex. en fast installerad extraringklocka. Om ni har nåt sånt så är det ändå bra att se till att sånt ligger efter "första jacket" så att det inte påverkar DSL-signalerna.
ajje skrev:Jag är inte helt säker på att det gamla nokiamodemet stöder full duplex.
Det kan helt enkelt vara så att Säter fått påhälsning i sin dator och det genererar en hel del trafik som gör att anslutningen känns långsam och att ethernetet indikerar kollisioner, vilket ju är fullt normalt vid hög trafik på halv duplex.
Jag har också ett sånt modem. Det får en halv ratt i betyg av mig. Jag fick precis samma problem med det.

Det finns två lösningar som garanterat fungerar. Den ena är att installera nån slags program som begränsar utgående hastighet så att den inte överstiger strax under vad DSL-länken klarar. "Shaping" kallas det iaf i Linux. Den andra är att byta modemet.

Jag köpte ett Speedtouch med inbyggd router, wlan och två ip-telefoniportar (med vidarekoppling till analognätet, slå ett "riktnummer" för att kopplas till vanliga analoga abboenmanget, har dock inte orkat prova ip-tele) komplett med nätadapter och DSL-filter för massiva 70:- på myrorna för ett par år sen.

Det fina med Speedtouch-modemen är att det finns tredjepartprogram för ett helt gäng Speedtouchmodeller, som bland annat kan ge en fin grafisk spektrumanalysbild av telelinjen.

Men, en nackdel med att köpa ett billigt begagnat modem är att du lär bara få max 8 megabit/sekund hastighet. Tillgången på begagnade modem beror nog mycket på att folk uppgraderat till ADSL2-modem (som klarar 24mbit/s).

Med tanke på det här med åska så skulle jag nog köra en USB-disk som inte kräver eget nätagg, antingen en 2.5"-disk om "smart"-modemet orkar driva störmmen till en sån, eller en flashsticka.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Med tanke på det här med åska så skulle jag nog köra en USB-disk som inte kräver eget nätagg, antingen en 2.5"-disk om "smart"-modemet orkar driva störmmen till en sån, eller en flashsticka.
Har helt klart en poäng där, jäkla åska. Och har inte ens jordade uttag här i min lägenhet förutom i köket, så känns ju som mitt åskskyddade grenuttag skulle hjälpa sådär. :P

Jag är dock väldigt paranoid och rycker ur allt på sommaren så fort jag åker hemifrån.. Hellre vänta på uppstart än köpa nytt. ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, angående det där med tonval på telefoner.

Det går att köra DTMF-sändarprogram i datorn och hålla hörlurar kopplade till datorn mot mikrofonen på nummerskivetelefonen, för att skicka "knapptelefontoner". :mrgreen:
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Ojoj, de där gamla telefonerna... kommer ihåg när vi var runt 10 år och kom på att man kunde slå nummer genom att trycka ner "knapparna" (knacka pulser) som trycktes in när man lade på luren, var nog inte en unge i klassen som slog numren via skivan efter det. Tog ju betydligt längre tid att ringa, men Leet-hax på den tiden! ^^
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Ja det är ju en bra början, finns felet även på laptopten så prova ny kabel, och om inte det hjälper så byt modem.

Se också ovan om att modemet kan vara så gammalt att det är halv duplex - då är det dags att byta i vilket fall. Dom moderna har bättre hastighet och stabilare anslutning.
Testade att plugga kabeln i laptopen, då fungerar det.
Det borde alltså vara nätverksuttaget på datorn som är kass?

Datorn har integrerad nätverksport.
Kan jag bara plugga i något gammalt nätverkskort?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja, se bara till att du har drivrutiner till kortet för W2K
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hittade ett 3COM-905CX som jag tryckte i.

Tyvärr var det svårare med drivrutin.
3COM's fina hemsida finns inte längre, och det övriga som finns på nätet, verkar mest vara en massa .exe-filer. :tumner:

Hur som helst, nu fungerar allr normalt igen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja du hade troligen 905:ans drivisar i OS:et. Skönt att det fungerar för dig nu.
Senast redigerad av tecno 29 april 2012, 18:13:05, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar