Sida 5 av 18

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 21:30:21
av PeterH
Om du läser tidigare i tråden så fick vi reda på att två av propellrarna trycker och två drar... Detta för att stabilisera farkosten. En fundering är om man kan ordna detta genom att vända håll på två motorer :humm: Annars är ju två typer av propeller lösningen. Jag har inte hunnit kolla HK, har dom inga proppar för detta?

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 21:33:39
av Icecap
Det är väl inte helt sant...

Det är 2 propeller som är vänsterroterande och 2 som är högerroterande.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 21:37:04
av hubben
Alla motorer arbetar "åt samma håll" dvs de vill trycka luften nedåt för att lyfta farkosten.

Om du tar en vanlig helikopter så har den en tailrotor. Det är på grund av att "luftmotståndet" och gyrokraften från huvudrotorn gör att hela helikoptern vill vrida på sig. Detsamma gäller quaden. Skulle alla motorer snurra åt samma håll så skulle den vrida sig runt sin egen axel. Därför kör man 2 motorer åt vardera hållet, så tar alla krafterna ut varandra. Vill man rotera den så saktar 2 motorer in och de andra 2 accelererar. Då behåller man lyftkraften men låter gyrokrafterna vrida runt farkosten.

Testa vända en propeller upp och ned. Den kommer fortfarande skicka luften åt samma håll vid samma rotationsriktning. Så man behöver proppar som är vinklade åt olika håll, därav 2 vanliga och 2 pusher...

Man KAN lösa det genom att vrida motorerna och låta dem dra lite snett, men det vet jag inte hur det fungerar. Vore ju kul om nån testade och berättade hur det gick att få till.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 21:38:44
av hubben
Hrm - stativ.. jag fixxar det imorron om det är väder. ;-)
(Så glömmer vi att jag inte tänkte på det själv...)

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 21:57:32
av dechaine
Mycket intressant det där med stabilliteten! Blev klar med min tricopter i veckan och har nu börjat få till alla inställningar så att man kan flyga runt lite. Dock tog batteriet slut innan jag fick den riktigt tam. Men jag tvivlar på att den blir lika stabil som din quad.

Det blir nog ett quadbygge så småningom..

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 22:30:10
av PeterH
Så var det ja, minnet som sviker...

Decaine, har du sett RCExplorers videos? Han kör Tricopter och får mycket stabila och bra videos :tumupp:

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 22:34:36
av EBD
hubben skrev:Man KAN lösa det genom att vrida motorerna och låta dem dra lite snett, men det vet jag inte hur det fungerar. Vore ju kul om nån testade och berättade hur det gick att få till.
Jag har byggt en quad med bara vanliga propellrar, och motorerna baktill och framtill vinklade moturs. Det tog några försök innan jag fick tillräcklig vinkel för att motverka rotationen, men till slut blev det bra. Motorerna används nog inte lika effektivt när motorerna är vinklade, så flygtiden kanske påverkas lite, men det är alldeles tillräckligt med kraft för min del. Har sett några som använder vinklade motorer även med motroterande propellrar, för att få bättre yaw-respons.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 23:21:54
av Henry
Testa vända en propeller upp och ned. Den kommer fortfarande skicka luften åt samma håll vid samma rotationsriktning.

Dock beroende på propellerns utformning vad gäller aerodynamik så kan det vara allt ifrån det samma till en radikal skillnad i drag får kanske tilläggas. Många propellrar har en lätt välvd ovansida och för vissa även en konkav undersida för bättre drag och är såldes gjorda för att ge drag vid en viss rotationl, vänder man på de så kan detta minskas rätt ordentligt och kan tom skapa turbulens vilket kan sänka det än mer. De enda propellrar det till 100% går att vända är de som har en bladprofil som är likadan oavsett hur man håller propellern. Ett exempel är tex huvudrotorn på en heli eller framför allt gissar jag väl på de för 3D flygning men det finns annars har jag för mig mindre propellrar för små flygmodeller som är på detta vis.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 22 september 2010, 23:34:05
av hubben
Nejnej, huvudrotorn på en heli har en symmetrisk vingprofil och fungerar inte alls lika bra om du vänder rotationsriktning på dem.
3D flyg gör du med konstant rotorhastighet men med variabel pitchvinkel på bladen. Du roterar alltså hela tiden åt samma håll, men vänder bladen så att de trycker luften "uppåt" istället (som blir nedåt när helin är inverterad)...

Jag såg förresten någon som hade byggt en quad med variabel pitch. Fördelen i det är att du får en ruggigt snabb respons i propparna. Det går otroligt mycket snabbare att ändra pitch än att öka/sänka varvtal. Sen är det ju lite överdrivet komplicerat kanske, men har man 4 tailar till nån liten heli över så kan man ju bygga så. ;-)

Och ang propparnas verkningsgrad är det självklart precis som du säger, de tappar otroligt mycket på att gå "åt fel håll".

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 23 september 2010, 08:26:48
av JanErik
Hur många kanaler behöver man för en sån? Passar radiodelen av en billig helikopter?

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 23 september 2010, 08:27:47
av hubben
Du behöver 4 kanaler och det är trevligt att kunna ställa travel och expo, men inte nödvändigt.
Vill du kunna flyga i X läge behöver du även kunna ställa in en v-tail mix..

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 23 september 2010, 10:12:18
av JanErik
Hur skulle den fungera med "ducted fans" istället för propellrar? Man skulle tycka att det skulle vara mera stabilt, mindre turbulens?

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 23 september 2010, 10:16:32
av hubben
Det du vill ha är snabb respons på motorerna. Dvs när gyrot känner att det börjar luta vill du ha så lite latens som möjligt innan motorn ger mer gas och rättar upp den. Sen blir det samma sak när du är i nivå, då vill du tappa motorvarv snabbt.
Därför är det optimala en motor med låg RPM och stor propeller och mycket vrid. Rena motsatsen till en EDF, som har en liiiiiten propeller med SJUKT högt RPM och inget vrid alls.
Det finns de som byggt på EDF:ar om du kollar youtube, men det är inte riktigt optimalt. Dock ser det sjukt coolt ut, så prova gärna! =)
Bara ljudet av 4st EDF:ar som lyfter en platta gör det ju nästan värt att investera...

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 23 september 2010, 13:07:06
av larky
445x300x4mm PC har jag hemma ett tjugotal skivor, säg till om du vill komma förbi och hämta.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 23 september 2010, 15:43:30
av squiz3r
HK har en borstlös flygmotor med variable pitch, fyra sådana hade ju varit sjukt coolt att bygga en quad av!
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=6295
Bild

Den kostar inte mycket, men kvaliteten verkar dock inte vara på topp :(