Loerus Hobby fräs/graveringsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

det där med fjädern var rätt smart.. :)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det där med balansering är ganska vanligt då man har en vikt i Z (Y på arborrverk) som kommer att påverka driften. På jobbet så så har vi system med motvikter (5ton) i arborrverket och gashydraliska avbalanserings system i fräsarna. Till mindre maskiner så duger en fjäder gott precis som ni gjort ifall man vill ha balansering å Z axeln.

Mikael
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Fagge skrev: Edit2... Jag tvivlar på om det hjälper med större motorer. Utan man blir nog tvungen till att gå över bipolär drift & det är ju framför allt högre spänning som gäller för att nå högre hastighet!.
Är bipolära att föredra? Tycker att dom flesta byggen jag sett använder unipolära... eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Med bipolär drift blir drivsteget lite mer komplicerat men motorn kan generera kraftigare magnetfält för samma fysiska storlek, den behöver ju bara 1 lindning per fält där unipoläre måste dela platsen till 2.

Detta gör att unipoläre måste vara fysisk större eller ha tunnare tråd (= klenare magnetfält) i förhållande till bipoläre.

Så när det ska gå undan och/eller vara starkt kan bipoläre vara bättre.
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Jag har klurat lite på att sätta en vanlig gasdämpare i min Z för att balancera upp vikten lite mer, De är billiga och enkla att hitta i flertalet storlekar på Elfa, Men en fjäder är ju lättare och billigare men var sjutton köper man sådana? Jag har ett slag på 100mm så den skall ju sträckas rätt bra..

Jonas
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Edit2... Jag tvivlar på om det hjälper med större motorer. Utan man blir nog tvungen till att gå över bipolär drift & det är ju framför allt högre spänning som gäller för att nå högre hastighet!.
Jo men jag behöver samtidigt mer kraft... om jag inte har nån belastning på motorerna så spinner dom som fan.. provade en kort stund o köra med dubbla strömstyrkan o d gjorde stor skilnad.. minna motorer e trots allt på bara 80Oz knapt 0.5Nm

Mitt kontrollerkort pallar o leverera 42V 3A.. såg att hobbycnc har fetare motorer nu..

#23-200-DS, 200oz-in, 3v, 3A, 200 S/R,
2.3mH, Size #23, Dual Shaft, 6 wire

Som lär va jäkla kraftiga vad jag har läst i hobbycnc yahoo groups.. alla e jätte nöjda med dom så vem vet man kanske ska ta o beställa :)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Hade inte du trapetsskruvar i din fräs? Då kan du inte räkna med att få i närheten av samma prestanda som Fagge har med sina kulskruvar om inte du petar i bra mycket kraftigare motorer.

Nu så kommer inte jag ihåg exakt var jag har sett uppgifterna. Har dock för mig att en trapetsskruv har en verkningsgrad om ca 20-30% medans kulskruvar ofta ligger på över 90%.

För samma prestande så lär du behöva 3-4 gånger så mycket motor som Fagge. Jag har dock haft vissa funderingar om hur man kan fuska upp prestandan med hjälp av vanliga PM motorer.....

Mikael
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm. Jag har inte några kulskruvar på mitt bygge, möjligt att de ordet kanske kom med av mistag i min tråd.
Mina skruvar ser ut som någon sorts skruv, men muttern är som en knappt halv mutter i koppar & ca 3cm lång & som via fjädrar lägs på mot skruven!.
Och vad jag kan känna med fingrarna så finns det inget glapp i dessa.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

jupp jag kör med trapets och vet att d går mycket trögare än kulskruvar.. men köpa två meter kulskruv och muttrar till dom skulle ha smakat lite väl mycket :)

men dubbla min hastighet borde ja komma upp i med motorer som e mer än dubbelt så starka än vad minna nuvarande.. och den hastigheten skulle va helt lagom för mig..
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Loterus: Vad har du för muttrar? och har du nån variant för att minska glapp?

Jonas
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Enda rimliga möjligheten till kulskruvar är ju om man kan komma över något på begagnat marknaden, även om det rör sig om nya skruvar.

Fagge: Det är nog så att jag misstagit mig i den frågan. Jag blandade nog ihop dig men den person som hade köpt kulskruvar hos något företag som sålde maskiner i 08 området..... :oops:

Mikael
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Jonas_A4T skrev:Loterus: Vad har du för muttrar? och har du nån variant för att minska glapp?

Jonas

jag har vanliga muttrar för 12x3 mm trapetsskruvar som jag sedan har svetsat fast på vinkeljärn och skruvar mellan dom som jag kan spänna dom imot varandra med.. fast i Y led har jag muttrarna i blocken som glider på rören och spänner sedan blocken/muttrarna imot varandra med två skruvar..
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Amen va fan.. nu e jag förvirrad igen.. :oops:

Kan nån ge mig en bild på en trapets- och en kulskruv? Känns som jag blandat ihop dom. Kulskruvarna är väl att föredra (om det nu är dom jag tror det är)?
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

En bild säger inte så mycket. De har olika utseende på själva skruven men det är muttern som är den riktigt fina, En mutter för trapetzoid ser ut som vilken mutter som helst, en stålbit med invändiga gängor.
En mutter för kulskruv har kulor som i ett kullager som rullar längs skruvens gängor vilket ger låg tröghet och genom att förspänna kulorna internt i muttern så får man det även "glappfritt" när muttern vänder håll osv.

Jonas

Edit: Loterus hann visst före. : )
Skriv svar