Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Söker man lite på nätet så hittar man hundra guider till hur man löder rör. Rent, lödfett, värme, tenn, svalna...

Men inget om att löda kromade rör. Jag antar att man måste slipa bort ALL krom för att det ska funka? Nån som testat?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Löda på krom funkar inte, så ja det måste bort. Alternativet är klämmringskopplingar, det är väl det man brukar ha på kromade rör.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jes. Jag köpte två halvkopplingar och en bussning för några dagar sen för att ersätta ~5 cm av röret. Dock visade det sig att röret är expanderat på en lång sträcka så 12-mm kopplingarna går inte på. Det blir till att ta bort ca 40 cm rör och skarva med ett nytt rör emellan.

Rören till kaminen är lödda nu i alla fall:

Bild

Rökröret är även ihopkopplat med pannkitt i alla skarvar.

Bild

Man är ju bra sugen på att elda nu, men det går inte förrän acktankarna är inkopplade. :doubt: :cry:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Man är ju bra sugen på att elda nu
Vad är det för regler som gäller iom att det är en skuta? I ett hus får man ju inte tutta på innan det hela blivit godkänt av sotarmästaren.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tror detta har gåtts igenom tidigare i tråden. Eller så var det i Walles båttråd. Det räknas inte som fast installation eftersom det är en båt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Vilken jävla pappskalle man är! :doh:

Radiatorkopplet var ju gjort av STÅL så det var bara att TIGa ihop det. Tyvärr hade jag redan kapat av en bit av röret så jag fick både skarva tillbaks biten och lägga igen sprickan. Sen hade jag bara 2,5 mm tillsatsmaterial och det var ju lite grovt. Det blir nog till att provtrycka det här till ~2 bar innan installation... :vissla:
svets.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

3 bar tror jag är lite av ett standard tryck när det gäller värme prylar. Min panna står det visserligen 2,5bar beräkningsstryck. Men jag skulle nog tryckt till 3bar. Det är inte mycket för ett rör.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

OK, låter vettigt. Danei du är numera utnämd panngurukonsult på Stor-Erik! :bravo: :D Om du har vägarna förbi Stockholm så får du komma förbi så bjuder jag på kaffe och vissky.

Nu har jag satt igång lite mer på inredningen. Se bloggen och bilder nedan.

Bild
Bild

Frågan är om man ska göra en spegel per fönster så att allt blir symmetriskt eller två större speglar för radiatorerna enligt andra bilden. Speglarna för radiatorerna kommer ändå att kläs med perorerad plåt/masonit eller liknande och spegeln längst föröver kommer husera en liten grund hylla så det kommer ändå inte bli symmetriskt. Vilket talar för att det kanske känns lite "renare" med två större speglar. Å andra sidan så är jag symmetribög så en spegel per fönster känns också rätt...

Nån som har åsikter?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du kan väl (eller be nån) göra lite photoshop-kluddande på fotona och se hur de olika alternativen ser ut?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har ju caddat upp det också, men det hjälpte inte mitt beslutstagande...

Bild
Bild

Just nu luar det år en panel per fönster.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack frö inbjudan, tyvärr är jag väldigt sällan i de krokarna. Men jag måste säga att det ser ut att bli riktigt snyggt. Det är kul att du försöker få till en så pass genuin känsla i båten. Jag var lite lätt involverad i renoveringen av Nya skärgården när den återställdes till passagerarbåt. (I princip bara rivningen) Det blev också en vacker båt, men med ett annat syfte. Det blev snarare en flytande restaurang. Har du en rejäl ratt att ha på bryggan också? Jag gissar att det blir inte modernare styr och navigationsutrustning även om huvudsyften inte är att köra runt med den. Men det behöver ju inte se ut en flygplans cockpit för det.

På en annan plats funderade du över att använda PEX till radiatorvattnet. Som det nämndes där så funkar det utmärkt. Se bara till att det är en slang som är avsedd för värmeinstallationer. Den slang som är avsedd för tappvatten installationer saknar ett extra tätskikt vilket medför att det diffunderar in syre som medför korrosion på järndelarna. Det var tydligen ett problem so dök upp när man började använda PEX till golvvärme. Ställ bara en lämplig mattemperatur på shuntstyrningen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

en panel per fönster
Klart snyggaste lösningen.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

För vad det är värt ... jag tycker också en per fönster, risken om man gör tätare är att ser plottrigt ut, om man gör glesare (typ en per två fönster) är att det ser osymetriskt ut iom. att det inte är så väldigt lång sträcka (så många fönster).

Det var mina 50 öre ...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det blir en panel per fönster nu. Alla ramar är färdigbyggda men jag måste tillverka speglarna också. Planen är att spcialhyvla spegellister som är likadana som de på dörrarna/panelerna.

Listen ser ut nåt sånt här och har mått ca 34x19:

Bild
Bild

Är det nån som har tips på ett bra hyvleri i Stockholm? Det finns ju ett på Tomtebogatan där jag har handlat förut. Det bästa vore om man kunde hitta en standardlist som är tillräkligt lik för att det ska vara OK att använda den. Det kostar ju en del att specialhyvla, framförallt varje gång man måste komplettera och måste pröjsa ställkostnad å frakt etc. Var kan man leta efter dylika lister?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det blev färdiga spegellister från Panel och List på Tomtebogatan.

Åter till värmesystemet.

Radiatorkopplen ser ju ut så här:

Bild

Jag hade tänkt koppla framledningen till den högra anslutningen och på den vänstra en returventil så man kan justera in flödet. Dock är gängorna M22x1,5 och inte R15 (1/2") som man kunde önska. Ahlsell hade ingen M22x1,5->R15 utan bara M22x1,5 -> 15 mm klämkoppling. Då måste jag ju gå från M22 -> rör -> halvkoppling -> returventil på returen vilket känns lite pannkaka.

Finns M22x1,5 -> R15 nånstans? Eller ska man hitta nåt kombistycke cc 40 med lekande muttrar eller nåt? Var prylarna monterade direkt mot rören utan returventil när det begav sig?

Edit: Eller finns det en inbyggd justeringsventil innanför termonstatventilen? Se denna tråd på byggahus.
Skriv svar