Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Ett L-Järn är alltså ett vinkeljärn där ena sidan är lägre. i ditt fall är måttet ca 41x31 så bredden är 41 mmm (som ligger mot golvet på permon) och höjden är alltså 31 mm.
Är enkelt att svetsa för mig och fotpinne skruvas fast med M10 gängan. Fotpinne hamnar ca 130 mm lägre än permoracerns golvplatta (typ som med durkplåten).
EDIT
Såg ditt inlägg nu. Japp sov på saken. jag har L-järn hemma i verkstaden och fotpinnarna beställer du på nätet. Jag ger dig länken senare ca 80 kr + frakt.
Vi börjar med ett L-järn så ser vi hur allt hamnar/passar och du kan prova körställningen?
Sen går vi vidare och det kanske visar sig att bockad durkplåt är det bästa, ja då försöker jag fixa det.
L-Järn.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 30 oktober 2021, 21:51:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Zoomade in bilden och ser att den är spegelvänd, inte konstigt att du inte kan se det.

Men 58 cm känns rätt, ska kolla varför det blev spegelvänt. Det och dubbelkolla måttet.

Det är inte min dag idag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Tar fram en vanlig kamera imorron och tar nya bilder, dessa togs med mobilen.

Såklart såg jag inte felet. (helvete osso)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ok 58 - 28 i knähöjd blir då endast 30 i höjd till sadeln/limpan, är lågt mot en stol på ca 46 cm.
så 15 cm nedanför plattan blir ju höjden som en stol. Låter bra.

Edit
Vi skriver förbi varandra!
Duger med dessa bilder och det är ju fusk när du har högupplösta bilder, den på forumet gick inte att zooma in på :-)
Vet snart inte vilka bilder som gäller för höjden... Du får nog ta en ny bild imorgon.

fotpinnar finns här på Ettansmopeder.se 79 kr + frakt 80 kr :-(
https://www.ettansmopeder.se/product/fo ... rsal-1-par
Fotpinnar.jpg
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Tror att du behöver kontrollmäta bredden både i framkant och bakkant. Jag trodde att gummimattan gick utanför plattformen, men den ser ut att sluta lite innanför plattformens ytterkant?
Så lägg måttbandet noggrant på plattformen och fota.
Vore ju tråkigt om inte fotplattan passar.
IMG_2592.jpg
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Har sovit på saken och jag tror att den första (ursprungliga) planen är den som kommer att bli bäst, om än svårast.
Tänker man sig en durkkplåt liggande på ovansidan som bockas ner och sen ut så kommer det att ser nog prydligt ut.
Tog lite morronkaffe och bockade till en ungefärlig mall i min supermaskin nu i morse innan lilla frun åkte till jobbet.

Måtten stämmer inte, men det är så här jag tycker att den ska se ut.

Höjdmåttet i synnerhet, 1500 upp och 1200 ut, min modell ser inte exakt ut utifrån det. Men jag ville hjälpa till lite.

Vi får se om det är till hjälp.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 31 oktober 2021, 04:34:23 Tror att du behöver kontrollmäta bredden både i framkant och bakkant. Jag trodde att gummimattan gick utanför plattformen, men den ser ut att sluta lite innanför plattformens ytterkant?
Så lägg måttbandet noggrant på plattformen och fota.
Vore ju tråkigt om inte fotplattan passar.
IMG_2592.jpg

Har skrivit om detta tidigare, att man på utsidorna (men inte fram och bak) måste lägga till 5-6 mm eftersom mattan är aningen mindre.
Tack vare att den har lite form så ligger den kvar där, tänker då på utskurningen och formerna den har, den följer ju den andra plasten.

Tar man höjd så kan man ta en centimeter på varje sida, men jag ska ta några bilder till när jag är riktigt vaken.
Vet att jag berättade just det för Plåtniklas, att man få lägga till en bit på varje sida så plåten verkligen går över.
Kameran är fixad nu så det är bara att gå ut och ta bilder rakt uppifrån. Men absolut, dubbelkolla är alltid bäst.

Kaffe är gott. 8)

Tar bilderna när ljuset är lite bättre, vintertid idag så det är mörkt ute vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett alternativ till fotpinnarna är ju färdiga fotplattor, om det underlättar tillverkningen.

Tex.
https://www.amazon.se/dp/B08L5DMWPV/ref ... BRYPTXZN21
Screenshot_20211031-084733_Amazon Shopping.jpg
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Slängde ihop en modell lite på skoj. :)
Baserat på Palles ritning. Vissa mått är uppskattade.

render1.JPG
flatpattern.jpg
Palle500

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

@Klas-Kenny. Det där skulle kunna bli snyggt ihop med ett L-järn. Fotplattorna kommer även lite längre fram ca 80 mm och Klickman kan ha olika vinklar på fötterna.
@klickmans vet att du är fixerad vid aluminium plåt. Men jag har inte grejer att bocka den. Har letat lite och det krävs en kantpress, gärna hydraulisk för att bocka så grov plåt. Dom svets och smidesverkstäder som funnits här i bygden har lagts ned, är väl utkonkurrerade av stordrift och prisbilden. Sökte lite och hittar inga små mekaniska verkstäder som verkar kunna bocka din fotplåt...

Sen är det synd att min plåt är 400 mm bred och din slutade på 300 mm i bredd. Då måste jag köra med vinkelslipen och kapa mer än en meter långt som brukar vara svårt att få till med vinkelslip i aluminium som lätt degar ihop kapskivan. Men visst är det görbart.
Att sen MIG svetsa i aluminium av en otränad amatör som mig riskerar att bli mindre hållbart och fult. Är även svårt att slipa bort oxiden på durkplåt och all oxid måste bort om det skall gå att svetsa.
Slutligen så är permoracerns golv inte plant det är konvext i båda riktningarna så plåten kommer att vippa hit och dit. Skruvar i framkant hjälper mycket men de i bakkant är utanför plåten. Ojämnheterna kan lösas genom att palla upp med filtkuddar på olika ställen under plåten, alt gjuta en form av fogskum. Plåten kan även göras längre typ 350 mm men då måste man ha en mall för att göra uttaget för sadeltornets svängda form.
Allt skulle vara 100 ggr enklare om man hade permoracern på plats i verkstaden och kunde mäta och justera tills det blev bra.
Vet att det låter gnälligt och att inget går att göra allt är bara skit! Men det är verkligheten, jag är även orolig att om vi tar fram en plåt med svett och tårar samt mycket pengar och så passar den inte eller att det inte hjälper mot din ryggvärk.
Första steget för mig är att bygga om svetsen till MIG och provsvetsa lite för att se om jag kommer ihåg hur man gör.
IMG_2596.jpg
Senast redigerad av Palle500 31 oktober 2021, 09:44:50, redigerad totalt 1 gång.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

@Fortran snygga grejer. Allt ser så lätt ut när proffs "slänger" ihop något. Du kanske har känningar på någon som kan vatten/laserskära, bocka och svetsa ihop detta?
Men fortfarande kvarstår problemet att golvet i permoracern inte är plant. Och hitta rätt hålbild för de samtliga fyra M6 skruvarna.

@Klickman om man gjorde den som Fortran har ritat med snygga urtag för både styr och sadeltornen, samt div förstärkningsplåtar, svartlackerat ja då skulle det se lika snyggt som ett originaltillbehör.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

@Palle: Jo det finns ganska gott om såna firmor häromkring.
Plåt brukar man kunna få klippt och bockad gratis där jag köper den om man har måtten klara.
Svetsa kan jag göra själv hemma eller på jobbet beroende på material. Stål, alu eller rostfritt är inga problem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I mina ögon ser det ut att vara onödigt avancerat. Det är väl inte nödvändigt med att täcka hela nuvarande fotplattan! Ett band rakt över med vinklar som håller fotplattorna borde vara rätt!
Sedan kan man enklare skära till en gummimatta för det gamla fotgolvet så att lilla hunden trivs och står stadigt!
Men det är bara tankar!
Palle500

Inlägg av Palle500 »

@Fortran. Det är just det som är problemet, ritning som stämmer med verkligheten. Jag är old school (som helt bytte yrkesbana för över 40 år sedan) där man inte använde CAD o CAM och vad allt nu heter. Det är en fantastisk värd av möjligheter, "bara" man får fram en 3D ritning sen skickas den runt till div ställen som tillverkar olika komplexa delar på nolltid.
Min tanke med ett L-järn är att man provar konceptet, att det ger en vettig körställning som lindrar värken, även att man får en bra referensmätpunkt för att få fram hela hålbilden m.m, korrekt fothöjd och fotplacering i längsled. Fast med ett L-järn vinner man ju inga utställningar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Kunde inte släppa det så jag gjorde en mall av kartongsidor jag har liggande som jag om en stund ska gå ut och försöka trä över.

(kom nu i veckan med köksstolarna)

Går den över så funkar grunden. 420mm
Skriv svar