Sida 33 av 43

Postat: 4 oktober 2007, 15:23:19
av wombat
Borre: Skivan är nog någon slags fibercement.
Typ Minerit: http://www.tepro.se/minerit.asp

Finns en massa varianter, men när du limmar är det i princip
betong mot mdf! :roll:

ot--Vad hände med Sprüft's botongfres fresten?--end ot.

Jag tror att hdf'en är styvare per vikt räknat, plus att den är
snällare mot verktygen. Men man tager vad man haver.....

/W

Postat: 4 oktober 2007, 16:42:09
av Borre
Skulle tro att det är något sådant, ska kolla upp vad det är nåtag.

Finns en massa varianter, men när du limmar är det i princip
betong mot mdf!


Ja typ(?)

Skivorna jag här är inte speciellt tung så det skulle vara något problem.
HDF kanske är styvare på kg men skulle tro att tjockleken på HDFen blir lite för tjock innan man uppnår samma styvhet som med dessa skivor.
Man vill ju inte ha centimeter tjocka skivor lite överallt som förstärkning för då blir ju lillasystern en big momma tillslut. ;)

Postat: 4 oktober 2007, 21:04:28
av wombat
Blir inte alla lillasystrar en big momma till slut? :roll:

Ehhh... fast en del förblir iofs pinnsmala till dess att döden ringer på. :oops:

/W

Postat: 5 oktober 2007, 00:49:51
av MadModder
Med den extra HDF-skivan under når inte 30mm-bultarna till kullagervinklarna genom alls. Måste ha 35 där, så det blir till att åka till järnaffären imorrn och handla lite.

[edit]
Sen vet jag inte hur Jojje har räknat sina sargsprintar. Jag har 33st, och det fattas fortfarande 9. Det går åt totalt 42st. Det skulle kunna gå med 38st, men det är absolut minimum. 42 är med alla 12 hål på traversgavlarna.

bord 6
bordbalkar 2*5
traversgavlar 2*6 (2*4)
traversbalk 2
Y-vagn 6
Z-vagn 6
---------
42 (38 )

Postat: 5 oktober 2007, 12:24:44
av jojje
M&M:
I min plocklista står det 38 st. På den tiden du hämtade skruvar och muttrar var det 6 st färre. Så du hade fått en för mycket.

Nu räknar jag i hövvet vad det blir och hur det såg ut då, men det är iaf många flera nu än när du började bygget. :D

Postat: 5 oktober 2007, 12:44:57
av MadModder
Det är det som är så skumt, för jag fick 6 extra sist jag var hos dig...

Sen går det visst inte att köpa 35mm-skruvar i lösvikt upptäckte jag. :P

Postat: 5 oktober 2007, 12:54:40
av jojje
OK, då fick du väl fem för lite första gången då. :roll:
Nån annan lycklig putte som fick fem för mycket, sitter nu å gnuggar händerna. :eh:

Antingen köper du 40mm å kapar, eller vänder på dom så muttrarna kommer neråt. Eller gör större hål i HDF-en så du kan använda gamla skruvarna.

Postat: 5 oktober 2007, 13:00:13
av MadModder
Javisst. Finns många vägar att nå sitt mål på. ;)

[Edit]
Det tar längre tid än man tror att få ihop allt. Nu har jag bordet kvar att montera ihop. När allt är intrimmat och fixat är det dags att ta isär allt och lacka. Och sen ihop med allt igen. :P

Det var lite jobbigt att pressa fast den glappfria muttern i nyckelhålet. Med muttern på plats går det inte att sätta dit avgasklämman där. När avgasklämman är på plats går det inte att sätta dit den glappfria muttern...
Jag fick sätta dit klämman lite löst och dra kullagret åt sidan så gick det precis att lirka in muttern, och sen dra tillbaks kullagret och dra åt avgasklämman.

Men vilket meck att justera in rören!!! Jag är avundsjuk på dem som har de nya traversgavlarna...

[edit]
Jaha, det slutar visst inte där. Trodde det var bara att skruva ihop resten. :)
När jag bankat ihop gavlarna på de långa rören, fattas det 2mm för att det ska gå att skruva ihop bordet.

Ett rör är 675mm. Ett är 674,5.
En regel är 649mm. En är 649,5.
Bordet är 649,5mm Om jag inte minns fel ska allt vara 650mm.
Hålen för rören är 14,5mm djupa.
Urfräsningen för bord och reglar är 3mm.

675-2*14,5+2*3-650=2mm. Det borde bli noll. Hur står det till med mattematiken? ;)

Det är ju inte direkt svårt att fixa. Bara gröpa ur hålen lite mer och slipa av allt så det blir 649mm, så är det bra sen.

[edit]
Hahaa... En gammal co/tech med ett rappelstativ och ett nytt 1/8"-frässtål från Jojje kan göra underverk. :D

Bild

Nu är det 2,5mm MDF kvar till andra sidan...

Men det är nåt som inte stämmer...
CC-måtet för "vinkelgroparna" på traversens undersida verkar vara 336mm, men hålen för rören sitter på ett avstånd av CC 337mm. Det funkar inte. Alla kullagrena går inte emot. :(

[edit]
Nu har jag monterat bort traversens undersida, och lagt bordet upp-och-ned. Har monterat bort kullagervinklarna och mätt lite noggrannare. CC för rören är 336,5mm. CC för spåren är 336,5mm. Det är vinklarna som inte är symmetriska.

Men det var inte så jobbigt att fixa det heller. Jag vände på dem 180°, och slipade ner lite på utsidorna, så de blev justerbara.. Sen lade jag traversbotten på rören, och bankade lite med handen så de lade sig till rätta, och sen drog jag fast dem. Tadaa! Perfekt. :)

Men det är ett väldans filande på plastmutterhållarna. U-hålet måste vara 5mm djupare...

Postat: 7 oktober 2007, 03:47:31
av gOry
Det första jag tänkte på när jag läste om att "fukt spärra" mdf:n va polyester pensla allt,

När jag byggde bilstereo och plasta en del dörrsidor med baffelringar och lite andra prylar i mdf så märkte jag att de blir en ganska bra yta på mdfen av polyester.

Postat: 7 oktober 2007, 04:07:10
av jojje
Det är det som är charmen med en Byxsats M&M. Man får göra det själv, handarbete. Som tur är så är du en äkta Moddare, så du klarar av sånt. :D

Sen är det lite pga att du har delar från olika "stadier" i utvecklingen. Pluss att det går inte att både såga och fräsa 100% rätt. Det är tre olika leverantörer till samma mått kan man säga. Dom som kapar rören, dom som kapar MDF'en och jag som fräser djupet på hålen. Det är praktiskt taget omöjligt att ligga inom supasstoleranser om man inte offrar tid och pengar på det.

Nu försöker jag att konstruera bort dom flesta såna saker, men använder man bitar som egentligen inte var "samritade", då blir det ännu svårare att få det att passa pöfect. Lite justering och pyssel får man räkna med. Speciellt med "plastmutterhållarna" som är av två helt olika versioner.

Postat: 7 oktober 2007, 11:18:34
av Tottish
gOry skrev:Det första jag tänkte på när jag läste om att "fukt spärra" mdf:n va polyester pensla allt,

När jag byggde bilstereo och plasta en del dörrsidor med baffelringar och lite andra prylar i mdf så märkte jag att de blir en ganska bra yta på mdfen av polyester.
DET låter intressant! Jag har lekt en del själv med sån polyester som man penslar på. Går ju att få spegelblank yta om man vill det. Men suger alltså MDFen i sig tillräckligt mycket för att det ska sitta kvar? Så att det inte blir en 0,1mm hinna som ligger "utanpå" MDFen och flagnar vid belastning/slipning?
Jojje, har du nån erfarenhet av ovan nämnt klet? Tror du Lillsyrran skulle gilla det? =))

Jag tycker att det faktiskt är ett "jävligt coolt material" inte jättedyrt heller om man bara ska stryka MDF. Värre om man ska formgjuta stora klossar med det. Tror mycket väl att det kan bli en sån "modd" på min lillsyrra om ingen kommer på nåt dåligt med det innan det beger sig.



MVH
/Tottish

Postat: 7 oktober 2007, 15:45:18
av ie
Har någon monterat elektroniken ännu? (På undersidan av arbetsbordet, så som föreslogs i ett tidigt skede.) Jag har svårt att se att det får plats, i alla fall om man vill stoppa in det i en låda. Utan låda kanske det skulle kunna få plats brevid X-skruven men knappast under den. Även om det får plats brevid skruven så tar nog den glappfria muttern och dess fäste i.

Om man stoppar elektroniken i en separat låda vid sidan om blir det ganska långa kablar till motorerna, inte bra heller...

Postat: 7 oktober 2007, 15:57:01
av jojje
Jag har inte jobbat så mycket med Polyester, men jag byggde ett tak till min bil av Polyurethanskumskivor, glasfibermatta och Polyester. Det fassnar ju på allt å sitter som berget, tom fettiga fingrar. När man bygger båtar, måste man ha släppmedel eller iaf vax på den blanka formen så det inte fassnar.

När jag skulle måla första Lillsyrran frågade jag om man måste grunda först. Nej, fick jag som svar. MDF är såpass poröst att färgen går in i materialet. Så jag tvivlar starkt på att Polyestern skulle flaga av.

Ett annat sätt är att montera en plaskbalja man kan slabba i.
Bild1 bild2 bild3

ie: Det var väl PeterH som skulle ha allt i magen på Lillsyrran. Vi får se om han svarar här snart.

Postat: 7 oktober 2007, 16:20:36
av PeterH
Om man vill montera el-skrot mellan benen på lillsyrran lär man hålla tungan i rätt mun... :vissla:

Om elektroniken ska få plats under bordet kan man inte montera kontrollerkorten och fläkt tillsammans på breakoutkortet, utan måste montera fläkten på sidan av kretskorten. För att få till kylning måste man då naturligtvis bygga en låda runt fläkt och elektronik så att det bildas en kanal från fläkten till elektroniken och vidare ut från syrran.

Jag har för mig att jag ritade en liten principskiss tidigare i tråden (eller om det var någon annan syrra-tråd), men jag har inte bockat till någon prototyp i plåt än... tänkte tillverka en kanal i papp först för att se så det får plats och funkar!

/PeterH

Postat: 7 oktober 2007, 18:18:04
av ie
Jag tycker det blir trångt även utan fläkt. Det är ca 100mm mellan balk och X-skruv. Kontrollerkortet är ca 90mm och sen sticker det ut anslutningar år nästan alla håll. Dessutom tar glappfria muttern med fäste en del plats, så det blir mindre än 100mm kvar.

Kortet utan fläkt är ca 30mm högt. Jag gissar att det är ca 35mm fri höjd ovanför skruven minus muttern, så där lär det knappast heller inte få plats. Dessutom skulle det bli väldigt bökigt att montera ovanför skruven.