Sida 4 av 30

Postat: 3 januari 2006, 14:12:33
av Tekko
Du kan montera den lilla trafon uppepå den ena stora, bara skaffa en längre bult, och den andra stora på andra sidan av plåten med likriktaren.

Postat: 3 januari 2006, 15:36:55
av danne_linkinpark
mmm

Postat: 3 januari 2006, 15:59:57
av danei
Du kan ha stången, bara du ser till att det inte blir kontakt hela varvet.
Du kan inte skäma magnetfält med en plåt. Om det var det som var syftet.
Frågan var inte om det var jordat utan hur.

Postat: 3 januari 2006, 17:29:43
av danne_linkinpark
Den är jordad till centrumbulten i bottenplåten??

Postat: 3 januari 2006, 18:11:49
av danne_linkinpark
En fråga till kan du förklara exakt varför att man inte kan ha en aluminium stång mellan trafona??

Postat: 3 januari 2006, 18:58:53
av grym
du kan inte ha stången där för att den bildar en transformatorlindning, en kortsluten sådan,

prova själv, lossa en ringkärnetrafo, tag en bit tråd, dra den ett varv igenom trafon, sätt på strömmen till trafon, gnugga ändarna på tråden mot varandra
= gnistor och om du kan hålla ihop trådarna länge nog, en smält kabel

klart lärorikt test, folk som inte håller på med el tror inte på en innan man visar det

Postat: 3 januari 2006, 22:49:37
av danei
Stången kan vara där. Om den inte har kontakt hela varvet. Hur många gånger har det förklarats i tråden?

EDIT: Om du har gemensam signaljord och skyddsjord är det som att be om jordslingor och brum.

Postat: 4 januari 2006, 16:22:58
av danne_linkinpark
Vad är skillnad på signaljord och skyddsjord??

Postat: 4 januari 2006, 17:46:08
av pagge
Syssdjord är till för att skydda dig från strömförande chassin. Den skall då vara fäst i chassit. Eftersom det är en lång kabel som går ut till elnätet så är det mkt störningar på den och den skall _inte_ kopplas ihop med signaljorden som är till för å vara 0 referens till audiosignalen och är störningsfri.

Postat: 4 januari 2006, 17:57:40
av danne_linkinpark
Men vart ska man koppla signaljord då, jag har kopplat skyddsjord till chassits botten!

Postat: 4 januari 2006, 18:25:26
av JimmyAndersson
Skyddsjorden (den som ska vara gulgrön i nätsladden) ska kopplas ensam till chassit.

Signaljord, dvs nollan från spänningsmatningen och ljudanslutningarna kopplas ihop precis som i schemat.


En liten fundering riktad till övriga: Jag känner till detta med att transformatorerna får en "extralindning" om man kopplar ihop transformator-fästena. Men borde man inte jorda transformatorerna till skyddsjorden ifall något blir fel? Vad tycker ni?

Postat: 4 januari 2006, 18:43:06
av danne_linkinpark
Men jag har gjort precis som det står i schemat, hur har de gjort där ?

Postat: 4 januari 2006, 19:04:23
av Henry
I mitt första inlägg i början frågar jag just om signaljord och skyddjord var sammankopplade..

Och nej dom är absolut inte sammankopplade i schemat för det är som sagt som att be om brum i ljudet.

Postat: 4 januari 2006, 19:06:29
av JimmyAndersson
danne_linkinpark:

Nu hänger jag inte med. Först säger du att du gjort precis som i schemat och sedan frågar du hur de har gjort i schemat?!

(För det är väl schemat som "där" syftar på?)

Om du har gjort precis som i schemat så borde du väl veta hur de har gjort där? -och då hade du sett att de inte kopplat ihop skyddsjord och signaljord. :)

Postat: 5 januari 2006, 23:46:08
av pagge
Jimmy: Jorda trafon går väl inte? lika lite som man kan jorda andra komponenter? Det viktiga är väl att chassit är jordat så katten inte får en stöt när den nosar på det, har man pillat upp chassit å har strömmen på så får man väl skylla sig själv om man får en stöt :)