Backlashproblem i BF30 - något jag aldrig verkar bli av med

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Backlashproblem i BF30 - något jag aldrig verkar bli av

Inlägg av tecno »

neotech har väl sin CombiMill till salu tror jag.

SKAVAS in och inget annat.

Vad har den där avbrutna biten för funktion?
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Det är där Y axelns kulmutter satt fast... får han dit det och det sitter ordentligt så spelar det ju ingen roll, jag använder biten för att trycka mot ett stålfäste som trycks mot den andra väggen som är avfräst och har en flat yta.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Får han dit den ordentligt ska jag montera Y motorn med ny kulmutter och skruv samt 2 riktiga vinkelkontaktlager med en shimsbricka emellan och dra åt försiktigt.
Sen kollar jag backlash. Jag tycker själv sadeln rör sig ganska OK, iaf tills de sista 75mm då. Det borde i teorin ge väldigt lite backlash. Sen tar jag nya kort och filmer isåfall.

Kanske är så att jag är alldeles för hårdhänt när jag sätter dit allt att jag drar grejjer snett osv...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tycker själv sadeln rör sig ganska OK, iaf tills de sista 75mm då. Det borde i teorin ge väldigt lite backlash.
Sadelns rörelser har ju inget med backlash att göra, går det trögt så bör man skava för att få det rätt.
Backlash har du i skruv/mutter arrangemanget och detta bör åtgärdas mekaniskt och inte via någon kompensation i programvara.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Sadeln går o hårdlöda ihop om man förvärmer en helvetes massa innan. o sen gas o brons pinne. eller liknande minns inte exakt.
TIG svetsa går väl med brons filler med. Men e inget jag lyckats med själv då ja försökt ett par ggr. Då va gas enklare..
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Min kompis har jobbat som svetsare och har sett bilderna, han trodde han kunde pinna ihop det.

Vi kör en axel i taget så ser vi, gör nya lagerfästen o allt denna gången.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det handlar ju inte bara om att få fast grejerna, biten kommer garanterat att slå sig om du svetsar. Borde inte den där gå att få dit med några skruv och loctite?
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Han ska använda nån värmefilt osv... funkar det inte får jag väl fästa på annat sätt.
Men det skulle kanske gå att dra en stålbit utanför och offra lite på Y axelns längd och dra med 6 kraftiga skruv + loctite..hmmm...
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Grejen är ju att om det inte funkar handlar ju inte nästa steg om att fästa på annat sätt. Det handlar ju snarare om att skära och skava om laxstjärtstyrningarna, dvs i praktiken med en maskin i den prisklassen kassera bordet. Jag skulle definitivt utesluta varma metoder för det där. Jag förstår inte hundra vad det är jag ser på bilden, men det ser ju inte ut som en superkomplex skada att reparera. Går det inte att bara planförsänka några hål runt om och dra in den lossnade biten med skruvar?
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Det är mothållet för fästet på Y för kulskruven. Det jag funderar på är att dra en 10mm stålskiva bakom och bulta på 6 ställen i gjutgodset med M8 för att sen dra bultarna från den som mothåll. Kanske bättre ?

En cross slide kostar bara 800kr i usa. Har mailat hbm om pris på en med. USA skickar inte den (grizzly).
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Såhär gjorde jag istället för att svetsa. Ger mig typ 20mm mindre rörelse på Y. Sitter loctitad med 4st M8 djupt in i gjutgodset. Tror ni det håller ?

En ny sadel kostar 4000kr i holland. 3 mån levtid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

E maskin väl ihop kan du jue alltid fräsa en bättre bit sen. =)
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Hahha ja precis. Känns som det sitter bra och 10mm gänga som mothåll x 3 bör vara overkill. De flesta brukar köra alufästen för kulmuttrarna tom och jag har stål. Blir mer bilder när Y sitter ihop så mäter vi igen med nya lager lagerhus och kulskruv.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Förresten angående backlash. Naturligtvis behöver ju dessa 0.15mm inte bara vara en sak. Med allt annat avskruvat bör jag kunna mäta alla möjliga saker. Tex om bordet vrider sig åt nåt håll innan det rör sig fram/bak osv.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Köpte ju två vinkelkontaktlager av kullager.se. Dom hette 12mm men dom trillade ner över kulskruven. Mätte dom till 12.10 och skruven till 12.03mm.

Tillverkas det ens lager som är överdimension så ?
Måste ju fått fel ?
Skriv svar