Simatic S5 problem i Samband med Sinumerik 8mc
Re: Simatic S5 problem i Samband med Sinumerik 8mc
Har du någon felsökningsstrategi för verktysväxlaren?
-
Re: Simatic S5 problem i Samband med Sinumerik 8mc
Ja hur felsöker man verktygsväxlaren? Ngt fel fanns där när jag köpte maskin, säljaren hade lagt ner ganska mycket pengar på felsökning. Jag tror att de varit i plc programmen och rotat, ngt som bör kollas. Så några samtal om vad som gjorts är väl inte dumt.
-Kartlägga sekvensen för verktygsväxling och gissa vilka ut och in signaler som skall finnas.
-Köra funktionerna på växlaren var för sig och kolla alla givarsignaler.
-Vilka villkor skall vara uppfyllda?
-Jag bör väl försöka mig på att läsa ur plc er, men är lite rädd för att göra ngt fel då jag aldrig hållit på med sådant. Har två disketter där det står plc1 och plc2 på men om det är det samma som finns i dem nu vet jag inte.
Felen brukar oftast vara enklare än man tror så innan man börjar rota på djupet skall man nog fundera lite grand.
Några förslag????
Maskinen går ju att använda så det här är ingen panik, mer en utmaning och ett tillfälle att få en backup på plcer.
För övrigt så funderar jag på hur mycket som behövs utöver plc program och maskinparametrar för att kunna få igång ett ersättnings styrsystem?
-Kartlägga sekvensen för verktygsväxling och gissa vilka ut och in signaler som skall finnas.
-Köra funktionerna på växlaren var för sig och kolla alla givarsignaler.
-Vilka villkor skall vara uppfyllda?
-Jag bör väl försöka mig på att läsa ur plc er, men är lite rädd för att göra ngt fel då jag aldrig hållit på med sådant. Har två disketter där det står plc1 och plc2 på men om det är det samma som finns i dem nu vet jag inte.
Felen brukar oftast vara enklare än man tror så innan man börjar rota på djupet skall man nog fundera lite grand.
Några förslag????
Maskinen går ju att använda så det här är ingen panik, mer en utmaning och ett tillfälle att få en backup på plcer.
För övrigt så funderar jag på hur mycket som behövs utöver plc program och maskinparametrar för att kunna få igång ett ersättnings styrsystem?