Alltså det är svårt att se hur du kopplat men det ser ut som att du kopplat in båda kablarna till värmeelementet på varsin polskruv på SSR:et.
På en tidigare bild så ser man att lysdioden på SSR:et lyser, se till att koppla in SSR:et så att PID-kontrollern slår på SSR:et som den ska göra för att öka temperaturen, och när du har det att fungera så koppla in värmeelementet korrekt (inte varsin polskruv på SSR:et, om det nu är så du faktiskt kopplat nu)
1) Koppla den gulgröna sladden (från din stickpropp) till metallen i din maskin.
2) koppla loss den vita "tygisolerade" kabeln (värmeelementet) på SSR:ens skruv 1, och koppla den istället parallellt med den blåa kabeln bak på regulatorn.
3) koppla en brun kabel parallellt med den bruna bak på regulatorn och vidare till skruv 1 på SSR:en.
EDIT: läste sedan att du hade kopplat som tidigare. Det var så jag menade...
Testa att växla + och - på SSRen säger jag oxå då. Det lyste ju innan...
//B1N4RY
Senast redigerad av B1n4ry 16 mars 2015, 15:06:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det är kanon att folk försöker själva, koppla fel och bränna lite lysdioder eller kretsar med 12V av misstag, live and learn...
Men om man inte kan koppla in ett relä med 4 kontakter korrekt tycker jag att man ska sluta leka med 230V omedelbart och läsa och lära sig lite mer om ämnet och inte försöka igen förens man VET hur man gör, inte tror att man kanske kan.
Bara min åsikt, inget illa menat (exakt det motsatta faktiskt)
Jag tackar för din omtanke. Jag har i alla fall en kurs i elsäkerhet i bakfickan men det är längesen nu. Så jag vidtar största försiktighet. Och har stor respekt för ström. Blev tvungen att åka till tippen med ett släp fullt med skrot så experimenten får vänta tills i morgon.
Its alive :-D nu så tickade den på och jag körde upp värmen till 200 grader inga problem alls. Och där låg den stabilt. Men det är något glapp i PID enheten för den tappar kontakt med tempsensorn ibland. Så den där moden i videon som jag fick länkad känns aktuell.
Nej nej det var fel jag kopplade enligt JhonGalts schema först. Kollade inte så noga men det va ganska enkelt (med risk för att bli idiotförklarad) 6 och 7 skulle enligt hans bild in på SSR:en men på min skulle det vara 4 och 5. Så nu är det.snart dags att provsmälta lite ABS och PLA. :-D