Så skrev TS tidigare i tråden, vi vet ju inte hur det spåret ser ut så därav min rekommendation att ta till tunnare O-ring.Spåret ligger 2mm över planet.
Expanderande Fixtur?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Expanderande Fixtur?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, bör ju fungera bra med en grov O-ring ovanför det där spåret. Om inte så en tunnare nere vid roten blir ju minst åverkan på om nu spåret har vassa kanter.
en Side-Lock expanderar bara någon/några tiondelar, men dom är bearbetningsbara dvs den är 28,7mm när du får den och sen kan du fräsa/svarva ner den ända till 17,8mm med bibehållen funktion.Thorped skrev:"G*(17,8mm) - Minsta diameter man kan bearbeta ner till. Innan bearbetning av spännelementet..." Om dom inte menar att spännelementets minsta diameter är 17,8mm, vet jag inte vad dom menar.
Om du ska "klämma" underifrån, så har du jue varianten med kulor som de tidigare beskriver, i praktiken är det 5 kulor dock, fyra mindre som ligger i placerade så att de kan exponera cirka 5-20% av kulans diameter utanför cirkelns diameter. i centrum borras ett hål som gängas o i det hålet placeras en större kula som när skruven dras åt underifrån tvingar kulorna utåt koncetriskt och därmed pressar på arbetstycket. Vanligen så ligger det en o-ring ovan och under kontakt kulorna som returnerar dom när man släpper på trycket..
Jag har bara dock sett dessa i sammanhang om fixtur plattor, och när man håller t.ex skruvstycken i repetiva fixturer. Aldrig sett dom appliceras direkt på det man ska fräsa faktiskt.
Infogar en .. bild.. om ja kommer på hur.
Jag har bara dock sett dessa i sammanhang om fixtur plattor, och när man håller t.ex skruvstycken i repetiva fixturer. Aldrig sett dom appliceras direkt på det man ska fräsa faktiskt.
Infogar en .. bild.. om ja kommer på hur.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aha, det får bli version 3.0
En snabb fråga bara, ska man göra spåren för O-ringarna något större än innerdiametern för ringarna eller ska de vara lika stora?

En snabb fråga bara, ska man göra spåren för O-ringarna något större än innerdiametern för ringarna eller ska de vara lika stora?

Nu blev jag snurrigare än vanligt, jävla massa siffror hit och dit, vad är det för spår jag har?
http://www.dione.se/wp-content/uploads/ ... -oring.pdf
http://www.dione.se/wp-content/uploads/ ... -oring.pdf
Tolkar jag det där rätt så ska spåren vara 3,10mm djupa och 5,3mm höga för en O-ring med snitt på 4mm.
...Men då blir också innerdiametern på spåret för O-ringen 21,2 när O-ringens innerdiameter är 20, hur bra är det?
...Men då blir också innerdiametern på spåret för O-ringen 21,2 när O-ringens innerdiameter är 20, hur bra är det?
Jag tycker de där måtten låter vettiga.
Möjligtvis att du kan minska innerdiametern en aning.
Det beror på om det blir svårt att få på bromsoket.
Möjligtvis att du kan minska innerdiametern en aning.
Det beror på om det blir svårt att få på bromsoket.
Vet inte om jag missat något. Kunde inte se riktigt hur fixturen på första sidan ser ut. Hur är oket definierat på ritning? Har man referenser typ A och B i hålcentrum för resp. Cylinder och sedan definieras övriga hål mot exempelvis ref A-B?
Kan man inte göra 2 tighta cylindrar på fixturen och sedan göra det möjligt att ha den ena linjärt "flytande" i ett mycket tight guidespår när oket placeras i fixturen, för att sedan låsa dennär slide när allt är på plats?
Kan man inte göra 2 tighta cylindrar på fixturen och sedan göra det möjligt att ha den ena linjärt "flytande" i ett mycket tight guidespår när oket placeras i fixturen, för att sedan låsa dennär slide när allt är på plats?