Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Tror du en resistor är så lyckat?
Den måste ju i sådana fall vara på avsevärt lägre resistans än solenoiden.
Och därmed även dra betydligt mer ström än solenoiden vid körning.
Jag ska leta om jag kan hitta ett elschema från bilen motorn är plockad ur.
Det fungerar ju på dessa.
Den måste ju i sådana fall vara på avsevärt lägre resistans än solenoiden.
Och därmed även dra betydligt mer ström än solenoiden vid körning.
Jag ska leta om jag kan hitta ett elschema från bilen motorn är plockad ur.
Det fungerar ju på dessa.
Det var nog ironi.
Du sa ju att det var kopplat som i bilen redan tidigare....
Du sa ju att det var kopplat som i bilen redan tidigare....
- Jan Almqvist
När du rycker sladden så slutar ju strömmen att gå direkt och solenoiden faller snabbt.
Dioderna i generatorns likriktare (till D+) fungerar nog som frihjulsdioder och ger ett långsamt frånslag även om 5s låter mycket i mina öron.
Jämför skillnad mellan hur relä eller en kontaktor faller när man använder diod, RC-nät eller varistor.
Ett två-poligt relä och en snabb släckkrets till solenoiden bör hjälpa.
(Pull down på solenoiden fungerar säkert också men är ju lite rått, prova med en H4-lampa.)
Dioderna i generatorns likriktare (till D+) fungerar nog som frihjulsdioder och ger ett långsamt frånslag även om 5s låter mycket i mina öron.
Jämför skillnad mellan hur relä eller en kontaktor faller när man använder diod, RC-nät eller varistor.
Ett två-poligt relä och en snabb släckkrets till solenoiden bör hjälpa.
(Pull down på solenoiden fungerar säkert också men är ju lite rått, prova med en H4-lampa.)
Att det hela är felkopplat är ju ganska klart.
Avstängningssolenoiden ska upphöra ha ström när tändningslåset vrids till AV.
Att börja med att ta ström från generatorns regleringsdel känns inte helt friskt, speciellt eftersom generatorn är bytt till en version som fungerar en del annorlunda. På den gamla generatorn kanske det fanns någon anledning men jag tror mest att det rörde sig om att spara ett relä.
Är det så att solenoiden drar för mycket ström är ett relä en bra lösning och ska den bara kunde köra när det finns oljetryck får man anpassa kopplingen efter det.
Avstängningssolenoiden ska upphöra ha ström när tändningslåset vrids till AV.
Att börja med att ta ström från generatorns regleringsdel känns inte helt friskt, speciellt eftersom generatorn är bytt till en version som fungerar en del annorlunda. På den gamla generatorn kanske det fanns någon anledning men jag tror mest att det rörde sig om att spara ett relä.
Är det så att solenoiden drar för mycket ström är ett relä en bra lösning och ska den bara kunde köra när det finns oljetryck får man anpassa kopplingen efter det.
Det är fullt normalt att man kopplar allt som ska ha spänning när tändningen är på parallellt. Bland annat magnetiseringsspänning och dieselsolenoiden.
Så sant så - men i detta fall är solenoiden parallellkopplat med en spänningsgenererande enhet och det är inte normalt!
Jo det är en helt normal inkoppling, det som var onormalt var att lampan saknades. Nu är det kanske det att det är ovanligt låg last parallellt med solenoiden. Men dioden ska ju ta bort all backström.
Nu har jag mätt lite.
12.8V med motorn igång.
3V när man stänger av nyckeln.
Detta sjunker succesivt, och vid 1V stannar motorn.
Detta är mätt vid solenoiden.
12.8V med motorn igång.
Testa att lägga en spänningsdelare innan solenoiden. Du verkar ju bara behöva runt 5v för att bilen ska gå 

Antagligen behövs kalart mer än den spänning för att dra solenoiden. En diod i serie med laddlampan borde lösa problemet, jag fattar inte att det inte funkade. Annars skulle en last parallellt med solenoiden dra ner spänningen på ett effektivt sätt.
- Jan Almqvist
Är solenoiden kopplad till tändningslåset eller till D+ på generatorn?säter skrev:Nu har jag mätt lite.
12.8V med motorn igång.
Solenoiden är ansluten till tändnings låset, annars kan du inte få det fenomenet. Tidigare när det inte fanns någon lampa mellan fältanslutnignen på generatorn och tändningslåset stannade den ju inte alls.
Vad som antagligen händer nu är att 14V spänningsdelas mellan laddlampan och solenoiden. Det räcker nästan för att få den att hålla.
Vad som antagligen händer nu är att 14V spänningsdelas mellan laddlampan och solenoiden. Det räcker nästan för att få den att hålla.
danei skrev:Då tar jag det en gång till lugnt och försiktigt så att alla hänger med, här är ett schema på en generator av rätt märke. Det ser snarlikt ut på i princip alla generatorer.
Anslutning #1 är fältanslutningen. Här behöver man mata in en spänning för att få fart på generatorn. Den är normalt kopplad över en laddnings lampa. När generatorn är igång kommer den få sin ström via den över likriktarbryggan, så spänningen blir 12V på båda sidor om laddlampan, och den lyser inte.
Om vi i stället kopplar en last där så kommer den att ha spänning så länge generatorn snurrar och levererar ström. Att man bryter ansluten till batteriet kvittar efter som det finns en likriktarbrygga parallellt med den till batteriet som matar fältanslutningen. Resultatet blir som för TS. Det kommer att finnas en spänning på drygt 12V där så länge generatorn snurrar.
Man kan lösa problemet med en tvåpolig brytare eller ett relä. En laddlampan funkar antagligen som nämnts tidigare. En diod som gör att strömmen inte kan gå baklänges funkar också. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är en felkoppling som orsakar problemet.
Solenoiden är kopplad till tändningslåset, tillsammans med en massa annat.
En korkad fundering.
Skulle det kunna vara elfläkten som agerar generator innan den stannat helt?
En korkad fundering.
- Jan Almqvist
Men isf. borde det väl hjälpt med lampa i serie med diod?säter skrev:Solenoiden är kopplad till tändningslåset, tillsammans med en massa annat.
Mäter TS 3V eller minus 3V?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
säter skrev:Solenoiden är kopplad till tändningslåset, tillsammans med en massa annat.
En korkad fundering.
Koppla bort allt annat som inte behövs så är det lättare med felsökningen.