Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Re: Boombox

Inlägg av Tekko »

Kanske man skulle ta å runka ihop måt med nå gammla skithögtalare från nåt komparktsystem och en gammal 8" subba från nåt altec lansing datasystem, har fundert på det onoff i ett antal månader nu.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Min högtalare kom igår! Så nu har jag lite å göra på lovet. (skolavslutning igår) :D
Anderssoncenter.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Se där ja! Trevligt :)
RFC420

Inlägg av RFC420 »

Hur mixar du signalen till mono? I hörlursförstärkaren på bilden?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det görs passivt med 2st motstånd rakt efter ingången.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men om nästa person bygger en likadan, och också bygger med en förstärkarmodul som egentligen är i stereo, så kan det väl vara läge att behålla stereoljudet till baselementen. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tjaa, fast då bör du ha en till förstärkare för att driva diskanten med. Eftersom att den annars får drivas tillsammans med ena kanalen, och det kan då hända att diskanten helt plötsligt försvinner om det är någon rolig kanal-fade i låten man lyssnar på. Så det är bättre att mixa till mono om man bara har 2 kanaler att tillgå. Samt att man inte kommer att få någon stereobild med elementen så nära varandra.
alleus

Inlägg av alleus »

Superhärligt projekt! :bravo: Fick mig att registrera mig här bara för att skriva att jag också tänker köpa en 99:- center och göra en skamlös kopia :wink:

Du skriver att 10w+10w kändes lite småklent i slutändan. Muse-förstärkaren du beställt såg mysig ut, kan denna 25w+25w vara vettig med tros? Den ser liten, billig och smidig ut, och kan nog monteras likt du gjort på bilderna.

Skulle vara roligt att peta in en Bluetooth-mottagare också (eller liknande), får se till att fixa 5V till den bara.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kul när folk bygger samma grund ideé men efter eget huvud.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

alleus skrev:Superhärligt projekt! :bravo: Fick mig att registrera mig här bara för att skriva att jag också tänker köpa en 99:- center och göra en skamlös kopia :wink:

Du skriver att 10w+10w kändes lite småklent i slutändan. Muse-förstärkaren du beställt såg mysig ut, kan denna 25w+25w vara vettig med tros? Den ser liten, billig och smidig ut, och kan nog monteras likt du gjort på bilderna.

Skulle vara roligt att peta in en Bluetooth-mottagare också (eller liknande), får se till att fixa 5V till den bara.
Jag har också funderat i de banorna, en sån här kanske: https://www.dx.com/p/lson-bluetooth-mp3 ... ack-304992
alleus

Inlägg av alleus »

Håller helt med orvar-e! Jag är relativt grön på elektronik, men det är ju inspirerande projekt som får en att ta saker i egna händer :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kul att fler hakar på! :D

alleus, Den där föstärkaren kommer at fungera. Men ska du ha ut högre effket så bör du i allafall jöra den på 24V. Annars ger den inte så mycket mer än 10W per kanal.
alleus

Inlägg av alleus »

Ah, mer än jag förstod (är som sagt rätt grön på elektronik, och framför allt kan jag nada om ljudförstärkare :oops:). Efter lite mer research så låter ett litet kort baserat på TA2020-kretsen helt klart smidigare, om jag nu ändå ska driva det på 12V från ett blyack.

Undrar om man får plats med Biltemas 4,5Ah-batteri i lådan :)

Edit: Det är lite roligt, men det tar verkligen emot att betala mer än 99:- för någon separat komponent, på grund av centerns pris :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Haha okej! Vi börjar alla någonstans :) Man behöver ju inte kunna allt :)
Men det är så att om du ökar inspänningen på just den förstärkaren du länkade till så kommer även uteffekten att öka. 2x25W får du vid ca 27V matning. Och det är ju inte så smidigt i den här applikationen.

Ang batteri i lådan, så ska du köra med blyack så skulle jag max rekommendera 2st 1,2Ah ackar. Sen blir det lite väl stort, och man minskar lådvolymen lite väl mycket, vilket kan leda till att det blir att låta lite sunkigt och platt.

Och helt klart tar det emot att köpa grejer till ett sånt här bygge när lådan kostar så lite som den gör.. :D
Men ser man på hela prisbilden så är det ändå ett billigt bygge i slutänden :)
alleus

Inlägg av alleus »

Några spännande nya tekniker att sätta sig in i för ett såpass litet projekt, och alltid kul när man kan hålla en tight budget :)

Det är nog just batteriet som blir utslagsfrågan. Använder Lithium polymer när jag kör RC-bil och det verkar finnas lite smidigare 12V-batterier som har inbyggt över- och urladdningsskydd. Lite smått känsliga grejer det där med Lithium-batterier dock tänker jag...

I runda slängar blir det ju tre komponenter för en 100-ing var: Högtalare, förstärkare och batteri. Sen lite krimskrams runt omkring.
Skriv svar