Är ritningen rätt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av säter »

Mattias Hellore skrev:Att knappa in 3 decimaler eller 5 i en CNC maskin kvittar, det som kommer ut oavsett toleransnivå kommer att bli olika gång till gång. Många faktorer som spelar in när det tillkommer en tredje och fler decimaler såsom verktygsdeflektion, temperaturutvidgning i maskin och material.

Det är därför jag anser den tredje decimalen i en detalj enbart av akademiskt värde och onödig i praktiken då det kostar tid och resurser att verifiera den, speciellt i ett gängat hål bland annat.
I bland behövs alla decimaler för att få cirkelbågar att stämma.
Själv föredrar jag att räkna ut detta själv, då det som står på ritningen sällan stämmer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mattias Hellore skrev:Det är därför jag anser den tredje decimalen i en detalj enbart av akademiskt värde och onödig i praktiken då det kostar tid och resurser att verifiera den, speciellt i ett gängat hål bland annat.
Även om toleransen är säg +/- 0,1 så kan det väl ändå vara vettigt att ange ett värde som x,x5 eller liknande. Men visst, att ange x,x5347 med toleransen +/- 0,1 är väl rätt meningslöst.

Jämför dietherbrus :wink:
säter skrev:Gängtolk.
Vikarierar även hos SÄPO och FRA för att tolka det interna snacket hos kriminella gäng :mrgreen:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Update!

Anser mig helt klar med den yttre halvan nu även om några toleranser kan tänkas ändras. Har dock några frågor, är formtoleransen som saknar tolerans på sidan 8 ok att skriva ut? Folk har ju tidigare sagt att sånt inte är ok men polaren i skolan såg inget problem med detta, han efterfrågade det t.o.m.

Sen har jag ju skrivit ut grader under 1 i decimalform, kanon eller kalkon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Thorped 20 mars 2014, 22:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Varför har du en massa A4 sidor? Jag har nog aldrig använt mig av mer än ett blad per ritning, tycker det blir mer överskådligt då.
Ra 0,4 :shock: .
På en sådan här detalj hade nog jag satt Ra till 12,5 eller 6,3 på alla ytor som inte har en mekanisk funktion.

Nu har jag inte läst tråden så noga, men är oket tänkt som någon uppvisnings grej eller är den tänkt att användas?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

På vilket pappersformat får man plats med 13st A3? För det är det det är, inte A4. Kan säkert knö in allt på ett A0 men då behövs det nog en karta för att hitta, dessutom är det lite svårt att skriva ut.

Ra 0,4 låter sjukt, jag vet, men arbetar man aluminium i en stabil maskin med hårdmetallverktyg får man dessa toleranser oavsett om man vill eller inte. Du har inte en kvalitetsytjämnhetstolk i fickan va? 12,5 och 6,3 låter sjukt högt! Dessutom har de flesta innerytor mekanisk funktion och ytterytorna har kosmetisk funktion så där vill man också hålla det lågt.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Missade att det var A3. Hur menar du att det är svårare att skriva ut en A0'a (Ctrl+p :mrgreen: )? Är det tillverkaren som saknar skrivare för det formatet eller att du själv vill ha papperskopier?
Nej.. Jag har ingen tolk i fickan. Om en tillverkare får krav på Ra 0,4 så tror jag denne skulle kontrollera med en ytjämnhetsmätare.
Jag skulle personligen inte sätta ytkrav efter vad jag kan få, utan vad jag behöver.

Har/ska du lämna ritningarna för att ta in offert från någon verkstad på tillverkning?
Vad tror du tillverkningen skulle kosta?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ra 0.05, det får man inte till med några vanliga metoder.
Dessutom förstår jag inte anledningen till denna höga ytjämnhet.

Måttsättningen av tätningsspåret var väl inget vidare?
Spåret är väl runt på ytterdiametern?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Måttsättning av tätningsspåret är det inget fel på. Klart det är runt på yttetdiametern, det är måttsatt till centrumlinjen.

Jag jobbar i verkstad, får prata med de duktigaste operatörerna imorgon.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Måttsätt Ø32.4±0.1 istället.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Sv: Är ritningen rätt?

Inlägg av Thorped »

Senast redigerad av Thorped 21 mars 2014, 06:14:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har gjort ett försök att rita av ytterkonturen.
Jag lyckades inte definiera var R43.8 ska ligga. (Ritn.3)

Det vart en del övrig gissning också.
Jag antar att en del av de utvändiga radierna ska ligga koncentriskt med hålet innanför?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

R43,8 har varit svårdefinierad. Och ja det är lite av en gissning men det är en kurva och den tangerar R12,5 , R6,5 och R12*

Du tänker på de yttreradier på R9, de ligger runt hålen mycket riktigt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Cano skrev:Missade att det var A3. Hur menar du att det är svårare att skriva ut en A0'a (Ctrl+p :mrgreen: )? Är det tillverkaren som saknar skrivare för det formatet eller att du själv vill ha papperskopier?
Nej.. Jag har ingen tolk i fickan. Om en tillverkare får krav på Ra 0,4 så tror jag denne skulle kontrollera med en ytjämnhetsmätare.
Jag skulle personligen inte sätta ytkrav efter vad jag kan få, utan vad jag behöver.

Har/ska du lämna ritningarna för att ta in offert från någon verkstad på tillverkning?
Vad tror du tillverkningen skulle kosta?
Visst är ytjämnheten helt åt helvete, den ska kanske vara 0,8-1,6 för kolvloppen och 3-6 för resterande ytor. Får ändra detta i eftermiddag. Ska även ändra R9 så att man ser att rör sig kring de gängade hålen.

Kostnaden för tillverkningen uppskattas till en tårta, jag ska inte använda oket själv utan har för avsikt att sälja det vidare.
Lernia får inte ta betalt i pengar, om eleverna gör jobbet vill säga.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hittar inte placeringen på inkommande oljekanal.
Bara på en led.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Då får du nog kolla igen för den vet jag att jag har måttsatt tillräckligt. Båda vinklarna står på sida 5.
Skriv svar