Ett sådant var jag på G att köpa för typ 15 år sedan men annat kom i vägen.JEOL JSM-25
Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.
Var själv rätt sugen på ett för något år sedan men när jag fick uppgifterna om höjden på det så sket det sig och jag hade ingen lokal att ha det i heller men önskan finnes nog fortfarande för de är ju rätt billiga numera.
Förresten, till de som vet, vad är minsta storlek man kan se med en sådan gammal SEM? Hittar om massa nyare modeller men inget om just denna.
Förresten, till de som vet, vad är minsta storlek man kan se med en sådan gammal SEM? Hittar om massa nyare modeller men inget om just denna.
- G_Axelsson
- Kontakt:
Kollade manualen, 70Å säger den om upplösningen med en förstoring på 15 - 100.000 gånger. Accelerationsspänning går att ställa in på 5, 15 eller 25 kV.
Ett roligt projekt vore att digitalisera SEM:en, den har redan en dator för att skapa en digital bild, men med lite reläer A/D och D/A-omvandlare skulle man kunna göra nåt kul... Lägger in det bland övriga projekt att göra så småningom eller ännu småningomare.
/Göran
Ett roligt projekt vore att digitalisera SEM:en, den har redan en dator för att skapa en digital bild, men med lite reläer A/D och D/A-omvandlare skulle man kunna göra nåt kul... Lägger in det bland övriga projekt att göra så småningom eller ännu småningomare.
/Göran
70Å är ju inte så dåligt för en sådan gammal sak men då kan man se i princip "allt", dock inte atomer men 70Å räcker långt ändå beroende på vad man vill titta på förstås.