El med ved - eller små grenar då
Re: El med ved - eller små grenar då
Fast försumbara, väl?
Friktionsförlusten i de mekaniska delarna är nog 1000 gånger större.
Den stora utmaningen med en värmemotor är att få en ordentlig temperaturdifferens, då detta har med tiotals % av verkningsgraden att göra.
Friktionsförlusten i de mekaniska delarna är nog 1000 gånger större.
Den stora utmaningen med en värmemotor är att få en ordentlig temperaturdifferens, då detta har med tiotals % av verkningsgraden att göra.
Det problemet har man även om man kör med kolvstångstätning.Walle skrev:Men det kan väl inte bli bra eftersom volymen på det utrymmet varierar som bilderna ovan visar. Då måste ju gasen där komprimeras en gång per varv, det måste ju ge energiföruster.
Det problemet kan man ju komma runt genom att ha dubbel uppsättning cylindrar. Men man måste ju fortfarande ha bra tätning till kolvarna.
Dubbla cylinderrader är min tanke att använda.
Kolvtätningar verkar fungera hyggligt med kolvringer motsvarande som sitter i oljefria kompressorer.
Här kan man tillåta ett rätt stort läckage.
Däremot kolvstångstätningen, ner mot vevhuset, den måste vara hyffsat tät.
Kolvtätningar verkar fungera hyggligt med kolvringer motsvarande som sitter i oljefria kompressorer.
Här kan man tillåta ett rätt stort läckage.
Däremot kolvstångstätningen, ner mot vevhuset, den måste vara hyffsat tät.
Nån som har ett hum om hur mycket effekt man kan plocka ur en enhet på ett halvt kilo kanske uppåt 1?
Själva värmekällan kan man ju ha valbar , ved eller mf kök så det är bara vikten på stirlingmotorn och generatorn jag menar
Själva värmekällan kan man ju ha valbar , ved eller mf kök så det är bara vikten på stirlingmotorn och generatorn jag menar
Smart, det tänkte jag inte på!danei skrev:Det problemet kan man ju komma runt genom att ha dubbel uppsättning cylindrar. Men man måste ju fortfarande ha bra tätning till kolvarna.

Angående en sådan här dubbel-maskin.
Jag funderar på att skippa regeneratorn och motströms-värmeväxla de två enheterna i samma värmeväxlare.
Vad tror ni om den idén?
Jag funderar på att skippa regeneratorn och motströms-värmeväxla de två enheterna i samma värmeväxlare.
Vad tror ni om den idén?
Jag gissar att det blir svårt. Det kommer att vara en stor tryckskillnad mellan systemen, samtidigt som värmeväxlaren måste ha liten massa för att inte bli för trög. Jag tror nog den konventionella lösningen är bättre.
"Det kommer att vara en stor tryckskillnad mellan systemen"
Å andra sidan, är tryckskillnaden ännu större till utrymmet med förbränningsgaser, så det ser jag inte som något problem.
"samtidigt som värmeväxlaren måste ha liten massa för att inte bli för trög"
Gör det något att värmeväxlaren är trög?
Materialet i växlaren ska ju inte ändra temperatur, enbart gasen.
Å andra sidan, är tryckskillnaden ännu större till utrymmet med förbränningsgaser, så det ser jag inte som något problem.
"samtidigt som värmeväxlaren måste ha liten massa för att inte bli för trög"
Jag blir lite sugen på att köra några simuleringar på det. Men jag inser att min kunskap inom området regeneratorer och värmeväxlare är på tok för dålig för att jag ska kunna göra något vettigt.
Det är ingen som sitter på lite bra länkar eller dokument om regeneratorer och värmeväxlare? Då tänker jag alltså på lite djupare information än den man kan inhämta via wikipedia och dylika källor. Referensdesigner, riktlinjer för design, typ sånt
Det är ingen som sitter på lite bra länkar eller dokument om regeneratorer och värmeväxlare? Då tänker jag alltså på lite djupare information än den man kan inhämta via wikipedia och dylika källor. Referensdesigner, riktlinjer för design, typ sånt

Jag tror att de Stirlingmotorer som sitter i såväl kockums ubåtar som i de som sitter i solenergiverk har vätgas som bärare innuti. Det står iaf i artikeln att de har 30% verkningsgrad och att den ursprungligen utvecklades för att vara till en bil.
Den sitter ju i koncentrator, och med så konstruktionen borde passa bra för en eld där det är ett par hundra grader varmt. Undrar hur liten en stirling plus elgenerator till som genererar 50W kan bli?
Den sitter ju i koncentrator, och med så konstruktionen borde passa bra för en eld där det är ett par hundra grader varmt. Undrar hur liten en stirling plus elgenerator till som genererar 50W kan bli?
"Jag blir lite sugen på att köra några simuleringar på det."
Det vore kul, själv har aldrig orkat ta mig över tröskel på de där programmen.
"Energiteknik", av Henrk Alvarez, är en bra bok för allehanda energiteori.
Det vore kul, själv har aldrig orkat ta mig över tröskel på de där programmen.
"Energiteknik", av Henrk Alvarez, är en bra bok för allehanda energiteori.
Visst men där har du en konstant temperatur, det är endast den termiska resistansen som är av intresse där.säter skrev:"Det kommer att vara en stor tryckskillnad mellan systemen"
Hur får du värmen att gå från ett gasflöde till ett annat utan att temperaturen på värmeväxlaren ändras. Är det jämna flöden och temperaturer kvittar värmeväxlarens massa, men här blir den helt avgörande. Men flödet är som gjort för en regenerator. Först varmgas från ena hållet och sedan kallgas från det andra.säter skrev: "samtidigt som värmeväxlaren måste ha liten massa för att inte bli för trög"
"Undrar hur liten en stirling plus elgenerator till som genererar 50W kan bli?"
Tja, en V-161 är på 9kW och 160ccm.
Då borde en motor på 50W bli på 0.9ccm. Dvs. ganska liten.
Det förutsätter naturligtvis att man kan hålla samma verkningsgrad.
Däremot borde man kunna höja varvtalet, så man kanske kan komma ännu lägre i storlek.
Tja, en V-161 är på 9kW och 160ccm.
Då borde en motor på 50W bli på 0.9ccm. Dvs. ganska liten.
Det förutsätter naturligtvis att man kan hålla samma verkningsgrad.
Däremot borde man kunna höja varvtalet, så man kanske kan komma ännu lägre i storlek.