Min första träfräs
Re: Min första träfräs
Börjar bli dags att fundera ut bordet och fastsättning av material. Ni ser ju hur det ser ut idag, jag tänkte lägga spånskiva på tvärstagen som skruvas fast.
Sen har jag funderat på att fästa snabbspännare på något sätt som får hålla materialet som ska fräsas, nackdelen är att det kan vara ivägen ibland. Vacuumbord kan komma senare men inte nu.
Har ni nå bra tips eller sett nått bygge med bra lösning?
Sen har jag funderat på att fästa snabbspännare på något sätt som får hålla materialet som ska fräsas, nackdelen är att det kan vara ivägen ibland. Vacuumbord kan komma senare men inte nu.
Har ni nå bra tips eller sett nått bygge med bra lösning?
Senast redigerad av Uttis 2 januari 2013, 16:44:13, redigerad totalt 1 gång.
Tomten är tidig i år eller så har jag varit extra snäll 
2 HTD remmar till x axeln och 2 rejäla kopplingar mellan motor och drev samt ett nätaggregat till servona 30V 350W

2 HTD remmar till x axeln och 2 rejäla kopplingar mellan motor och drev samt ett nätaggregat till servona 30V 350W
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Funderar starkt på att skrota servona och plocka dit ett par stegisar istället då jag inte är helt nöjd med min nerväxling.
200 steg per varv ger en minsta rörelse på 0.25mm ungefär, ganska grovt men det duger väll om man ska syssla med trä? Det är X och Y det rör. (Ja jag vet att det finns microsteg mm men jag brukar inte räkna med det. )
200 steg per varv ger en minsta rörelse på 0.25mm ungefär, ganska grovt men det duger väll om man ska syssla med trä? Det är X och Y det rör. (Ja jag vet att det finns microsteg mm men jag brukar inte räkna med det. )
Vad skulle ni skaffa för nätaggregat till det här motorpaketet?
34H295-48-8A
8072 Microstepping Driver
Jag tänkte skaffa en switchad del som ger 72V men har inte bestämt effekten än. Jag vill ha kräm på höga varv och då ska man koppla det som kallas bipolär parallel i databladet om jag förstått rätt.
X och Y är dom som är viktigast, Z och 4e axel är mindre viktigt. Blir det någon skillnad att köra ex Z på 72V och halv ström mot att köra 36V och full ström? Z och 4e axel behöver inte så hög matning så kräm på låga varv är att föredra.
Vad jag funderade på var om jag skulle komma undan med att köpa 2st switchade nätdelar 'a 72V och kanske 600W och sen dela upp det så att Y/Z hamnar på samma och X/4e hamnar på samma nätdel.
34H295-48-8A
8072 Microstepping Driver
Jag tänkte skaffa en switchad del som ger 72V men har inte bestämt effekten än. Jag vill ha kräm på höga varv och då ska man koppla det som kallas bipolär parallel i databladet om jag förstått rätt.
X och Y är dom som är viktigast, Z och 4e axel är mindre viktigt. Blir det någon skillnad att köra ex Z på 72V och halv ström mot att köra 36V och full ström? Z och 4e axel behöver inte så hög matning så kräm på låga varv är att föredra.
Vad jag funderade på var om jag skulle komma undan med att köpa 2st switchade nätdelar 'a 72V och kanske 600W och sen dela upp det så att Y/Z hamnar på samma och X/4e hamnar på samma nätdel.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det låter väl som en bra kompromiss, men lite högre effekt skulle inte skada.köpa 2st switchade nätdelar 'a 72V och kanske 600W
Behöver ha ett par kontakter mellan stegmotorerna och drivisarna då jag tänkte dela elektroniken mellan 2 maskiner.
Har för mig att det tipsats om xlr kontakter tidigare, är dessa lämpliga till mitt bygge? 72V ~8A
Har för mig att det tipsats om xlr kontakter tidigare, är dessa lämpliga till mitt bygge? 72V ~8A
Sådana har jag valt till min nya ellåda, känns bra, fast fast jag har hanen på kabelsidan istället.
Du tänker att det skall bli störningar på motorsidan av drivaren?
Dom sitter ju ännu tätare på drivaren?
(jag är ute på djupt vatten här)
Dom sitter ju ännu tätare på drivaren?
(jag är ute på djupt vatten här)
Ja det har du nog helt rätt i så då kan man nog vara lugn. Tittade på elfa och dom specade den kontakten till 50V om jag förstog saken rätt.
http://www.youtube.com/watch?v=LaUhiZBY ... e=youtu.be
Kunde inte hålla mig så jag provkörde lite
inget är fastskruvat direkt och bara drivning på en sida. Jag blev lite besviken på farten när den bara orka med 2500mm/m innan stegisen gav upp men jag tyckte ändå att det räckte till. Det visade sig att jag hade glömt att räkna med slutväxeln när jag knappade in motordata i mach3 så den skutta glatt på i 25-30000mm/m.
http://www.youtube.com/watch?v=LaUhiZBY ... e=youtu.be
Kunde inte hålla mig så jag provkörde lite

Hållare till spindeln, nu ska motorn dit på nått sätt också.
Z + Y axel förstärkt och hyffsat klara
X axeln ska förstärkas och svetsas
Ändlägesbrytare ska monteras
kabelkedjor ska inhandlas och plockas dit nånstans
Sen börjar det ta slut på grejer att göra...
Tänkte handla sån här kabel till stegmotorerna
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123
Verkar den vettig eller ska man gå på nått annat? Tänkte mest att det ska vara nått som klarar av böjningen som blir.
Sakta men säkert.
3 Referensgivare ditsatta samma lösning på alla axlar. Första maskinen man petar dit sånna på kommer bli användbara.
3 Referensgivare ditsatta samma lösning på alla axlar. Första maskinen man petar dit sånna på kommer bli användbara.
Vad kan ni rekommendera för kabel till refgivarna? Den flexkabel jag köpt till motorerna finns bara med en massa ledare och det börjar bli trångt I kedjan.