Ackumulatorerna har laddning för en timmes flygtid. E-Volo uppskattar att energikostnaden för en timmes flygning stannar under 100 kr.
Volocoptern väger 450 kg. Den kan stiga till 2000 meters höjd och färdas i en hastighet på max 100 km/h.
Anta att den bara består av batterier och inget annat alls. Med 0,13kWh per kg batterier så blir det 58,5kWh. Dvs det finns 58,5kW att "köpa lyftkraft med" i 1 timma. Till optimistiska priset 6g/watt så blir det 351kg, dvs inte så mycket flygande alls för något som väger 450kg.
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 28 augusti 2012, 14:32:52
av blueint
Säkert någon journalist som skrivit på fyllan (obs, de är alltid fulla ).
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 28 augusti 2012, 15:23:51
av Gizmo
Det där med airbags som blåses upp är nog en rolig idé, men i fallet med farkosten som landade på mars på det sättet så användes airbagen bara för att bromsa det sista. En fallskärm gör det mesta och airbagen är bara för att få det sista riktigt försiktigt i landningen. På en multikopter så vill man nog inte ha så många och komplicerade system för nödlandning, man vill nog ha ett par enklare. Tänker lite på katapultstol, där har man ju en krutladdning som utlöses och skjuter iväg piloten. Men tio stycken krutraketer som dämpar fritt fall kanske vore nått? De väger iaf inte så mycket i förhållande till lyftkraften de ger, och ska de bara användas i nödfall så kanske det är en möjlig nödlösning?
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 30 augusti 2012, 14:43:52
av hubben
Problemen med fallskärm och multirotor är många, men det allvarligaste är nog att den vanligaste felfunktionen på en multirotor är att en motor/propeller ger upp och de andra fortsätter driva. Detta sätter farkosten rätt fort i spinn runt minst en axel, oftast två eller tre. En av mina radiostyrda småvarianter hann flippa 5 varv från ungefär 1m höjd när ett propellerblad gick av.
Kombinera detta med att en fallskärm har ett ganska långsamt utvecklingsförlopp, särskilt vid låga fallhastigheter. I sporthoppning där man ligger i full fallhastighet har man mekanismer som saktar ned utvecklingsförloppet, men även en reservfallskärm som ska öppna snabbt tar en eller ett par sekunder på sig att vecklas ut när man faller ~180 knyck.
Att utveckla en fallskärm från en tokspinnande position innebär i stort sett alltid att du ligger inlindad i en kokong av linor och har extremt lite tyg ute som bromsar fallhastigheten.
Att man kör med räddningsskärmar på UL-flyg i Tyskland må så vara, och det fungerar bra iom att du alltid har framåtfart på ett eller annat vis, och väldigt sällan spinner mer än i yaw-planet när den ska vecklas ut....
Att skjuta ut sig med katapultstol från en galet spinnade farkost är nog ungefär lika kul som att katapulta från en helikopter...
Att autorotera med små, lätta, högvarviga propellrar är extremt svårt - om ens möjligt...
Personligen skulle jag inte sätta mig i en dylik farkost och flyga högre än en/ett par meter - iallafall inte med de föreslagna nödlösningarna.
// NegHubben
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 30 augusti 2012, 14:57:50
av Gimbal
Man får väl köra med redundans, säg tre system. Slås ett system ut kan man ändå landa snyggt och kontrollerat med de två kvarvarande, slås två ut så landar man rejält fort, men inte som i fritt fall.
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 31 augusti 2012, 08:15:20
av hubben
Hur menar du med tre system? Tre uppsättningar accar, styrelektronik, motorer och propellrar?
Det gäller att man ska orka lyfta oxxo..
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 23 september 2012, 11:44:38
av LHelge
Safety first:
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 24 september 2012, 20:15:35
av Korken
Jag tror mer på en bensinmotor som driver alla propellrar i samma hastighet och sedan att man har variable pitch propellrar.
Då lär man få mycket bättre flygtid tror jag.
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 24 september 2012, 21:14:34
av LHelge
Eller en seriehybrid med batteribackup för nödlandning.
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 15 augusti 2014, 16:35:47
av stefan_l
Hur gick det med denna tråd?
Hade varit extremt kul att bygga en så som tysken på bollen hade.
Undra vad den kostade?
Kanske starta en firma och bygga en svensk sådan?
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 15 augusti 2014, 17:47:56
av Nerre
malu skrev:
Ja, nu är vi i gränslandet mellan drömmar och verklighet här - men det vore intressant med en grov kalkyl på om detta ens är möjligt.
Mythbusters försökte med nåt liknande, de klarade det NÄSTAN.
Hmm, hittade ingen bra länk till klippet, googla på "mythbusters jetpack".
Re: Quadcopter på steroider
Postat: 16 augusti 2014, 08:53:07
av Nerre
En fundering som precis slog mig: varför halvligger man på rygg i den där? När man då flyger lär man ju mest se himlen? (Iofs lutar den väl framåt när man kör den framåt, men lutar den tillräckligt för att man ska se bra neråt?)
Borde det inte vara smidigare att ligga på mage, lite grann som man sitter på en sport-MC kanske?