Det ser bra ut så länge du håller dig till operationsförstärkare med låga biasströmmar. Skulle du däremot använda NE5532 krävs en kopplingskondensator efter potentiometern också, samt en resistor för likströmskoppling till ingången hos operationsförstärkaren.freddenacka skrev:Lägger upp nytt schema, har jag tolkat detta rätt? Funderar mest kring värdena på kondensatorerna.
Optimering av egenbyggt försteg
Re: Optimering av egenbyggt försteg
-
Stort tack! Jag skall försöka få tag i dessa kondensatorer från flanell så det inte blir så fruktansvärt kostsamt för mig.
Återkommer efter provlyssning om mina kråköron märker någon skillnad hahah :-D
God fortsättning önskar jag er alla!
Återkommer efter provlyssning om mina kråköron märker någon skillnad hahah :-D
God fortsättning önskar jag er alla!
47pF i schemat förmodar jag ska vara 47uF.
Med tanke på resterande delar i kedjan kunde jag nöjt mig med 10uF.
Med tanke på resterande delar i kedjan kunde jag nöjt mig med 10uF.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Skulle precis kommentera att du skapat ett högpass med i runda slänger 340Hz i brytfrekvens på ingången.
(47p i kombination med ca 10kOhm ingångsimpedans (25k || 14k))
(47p i kombination med ca 10kOhm ingångsimpedans (25k || 14k))
Mauritz:
Utveckla gärna det, vet inte riktigt vad du tänker på?
Dock är 10/47 inte särskilt stort, bättre att tänka i tiopotenser nu när vi ändå inte räknar på något mer noggrant.
Utveckla gärna det, vet inte riktigt vad du tänker på?
Dock är 10/47 inte särskilt stort, bättre att tänka i tiopotenser nu när vi ändå inte räknar på något mer noggrant.
-
Med 47 pF menar jag 47 µF mitt program som jag gör schemat i klarar inte µ tecken. Bör jag använda ett annat värde?
Skriv u istället för µ. Ska du rita snygga scheman som även klarar av Latex kan du kika på Xcircuit.
http://www.opensourceprograms.net/download.php/xcircuit
http://www.opensourceprograms.net/download.php/xcircuit
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Om inte mina uträkningar är käpprätt åt helvete (fc = 1/(2*pi*RC))
Så ger 47nF dig en brytfrekvens på under 1Hz.
Så ger 47nF dig en brytfrekvens på under 1Hz.
10uF baserat på vad analoga källan och slutsteget kan leverera.
Med 10uf borde det finnas gott om svängrum utöver de frekvenser Källa/steg kan leverera.
Men jag kan vara galet ute, har hänt förut
Med 10uf borde det finnas gott om svängrum utöver de frekvenser Källa/steg kan leverera.
Men jag kan vara galet ute, har hänt förut

Brytfrekvensen är kritisk på avseende att man kan få många högpassfilter genom ett audiosystem. Att även beakta är spänningsfallet över kopplingskondensator då dessa ger en viss distorsion. Dock behandlas allt detta i tråden Lämplig kapacitans för kopplingskondensatorer som jag länkade till innan.
I engelskspråkig litteratur skiljer man ibland på "Bypass"-kondensatorer som sitter direkt vid IC-kretsarna och "Decoupling"-kondensatorer som ofta sitter vid på kortets intag av strömmatning i lite större system. (Båda dessa typer brukar heta avkopplingskondensatorer på svenska).psynoise skrev:Jo det skulle vara bästa alternativet, men verkligheten kan se annorlunda ut. I värsta fall kanske vi sitter men en flerkortskonstruktion med flatkabel som strömmatning.Kan man inte lösa detta med ett gediget lågohmigt jordplan?
Jag har inte boken som rekommenderar att man har bara har en "Bypass"-kondensator för att inte injicera störströmmar i jorden och är därför lite nyfiken på vad man där rekommenderar att använda som "Decouplings"-kondensatorer vid strömmatningen i större system. Rekommenderar man även här i konsekvensens namn endast 1 avkopplingskondensator eller accepterar man att injicera störströmmar i jorden med 2 kondensatorer?
Kan man automatisera LTspice simuleringarna?, isåfall skulle man kunna testa ett antal kretspermutationer för att kolla vad som stämmer. 

Vad jag kan minnas efter att läst större delar av Small Signal Audio Design står det inget om just det. Precis som i citaten ovan från boken använder Self orden "decoulpling capacitor" för kondensatorerna som avkopplar närmst operationsförstärkaren.ghu skrev:I engelskspråkig litteratur skiljer man ibland på "Bypass"-kondensatorer som sitter direkt vid IC-kretsarna och "Decoupling"-kondensatorer som ofta sitter vid på kortets intag av strömmatning i lite större system. (Båda dessa typer brukar heta avkopplingskondensatorer på svenska).
Jag har inte boken som rekommenderar att man har bara har en "Bypass"-kondensator för att inte injicera störströmmar i jorden och är därför lite nyfiken på vad man där rekommenderar att använda som "Decouplings"-kondensatorer vid strömmatningen i större system. Rekommenderar man även här i konsekvensens namn endast 1 avkopplingskondensator eller accepterar man att injicera störströmmar i jorden med 2 kondensatorer?
Har du inget eget exemplar av boken och är intresserad av audiokonstruktion rekommenderar jag att du köper ett direkt. Douglas Self har lång erfarenhet av mixerbord från sin tid som chefdesigner på Soundcraft. Ytterliggare har han skrivit den kända boken Audio power amplifier design handbook. Dock är kanske boken inte helt hundra om man är van vid akademisk litteratur men där står massor av tips som ingen har villat delat med sig av innan. Dessutom kan det knappast vara strunt det han påstår med tanke på sina meriter.
Allt hänger på de modeller man sätter upp. Jag ser ingen vägledning genom att göra en massa simuleringar på olika modeller. Frågan är för komplex. Jag kan tänka mig att vad som är bäst mycket beror på hur hela systemet ser ut.blueint skrev:Kan man automatisera LTspice simuleringarna?, isåfall skulle man kunna testa ett antal kretspermutationer för att kolla vad som stämmer.
-
Min språkkänsla säger mig att "bypass"betyder att koppla förbi ngt,alltså som att koppla en kondensator tvärsöver något annat,t.ex ett emittermotstånd eller en annan kondensator.
"Decoupling" måste då betyda avkoppling i alla dess former.
"Decoupling" måste då betyda avkoppling i alla dess former.