Sida 4 av 6

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 09:36:50
av LHelge
Japp, förändringen i hastighet blir en faktor 1/1,73 i hastighet och 1,73 i vridmoment för Y-linding om jag inte minns fel.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 09:38:29
av Nerre
Med Y-kopplade lindningar så kan man ju inte driva en lindning i taget? Måste man inte kunna driva en lindning i taget för att det ska funka?

En BLDC fungerar ju inte riktigt som en vanlig asynkronotor.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 09:40:10
av Walle
Om jag förstod allt rätt som jag läste i appnoten från Mikrochip så drivs alltid två lindningar i taget.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 11:42:37
av Andax
En Y-kopplad och en D-kopplad BLDC drivs på samma sätt. Dvs det är samma typ av drivsteg.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 18:24:26
av SeniorLemuren
Udrag från FPGA baserad PWM-styrning av BLDC-motorer
I en BLDC-motor sker den elektriska kommuteringen med hjälp av fyrkantspulser som styrs så att endast en eller två av de tre faserna är aktiva samtidigt, så kallad blockkommutering.

Detta är den största skillnaden mellan en borstlös 3-fas DC-motor och en 3-fas AC-motor, där alla tre faserna är aktiva
samtidigt. Detta beror på skillnaden i uppbyggnad av dessa motorer.

I en BLDCmotor är motorn konstruerad så att mot-EMK (eng. förkortning - BEMF) som skapas är trapetsformad (trapezoidal shaped). I en BLAC-motor däremot överlappar statorlindningarna varandra och polerna är generellt sätt fler vilket
gör att den mot-EMK som skapas är sinusformad
Ett dokument som kanske är läsvärt i sin helhet?

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 19:05:41
av Thorped
Har vi pratat om det cobree nämnde?
Kollat runt bland lite websidor och böcker.. tydligen för att få en effektiv motor med minimala förluster bör man använda magneter i typ halbach array, det innebär att magnetfälten är vinklade inuti normalt dvs 90 grader alt. 45 grader, detta innbär att man inte behöver en support typ järn bakom magneterna och man kan bygga den helt järnfri..... nästan.
Låter onekligen intressant...

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 20:57:16
av bearing
Jag har gjort modeller av axiella järnlösa halbach-motorer i FEMM. Det verkar gå att få ut mycket hög effektdensitet. Dessutom är de kuggfria.

Launchpoint har gjort en som väger 720g och producerar 6kW kontinuerligt vid 8000 rpm.
http://www.launchpnt.com/portfolio/aero ... ropulsion/

Här finns info om en prototyp av NASA
http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT/2004/RS/ ... scak2.html
http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT/2006/RX/ ... ebert.html

Halbach arrayen gör att man kan få ungefär 1T i ett luftgap som är lika med magneternas bredd. Konventionellt placerade magneter som har järn bakom ger i ett övrigt likt scenario ca 2/3T.

Motor med järnlös stator tycker jag är intressant ur perspektiv effektdensitet, men jag tror inte den kan bli "folkmotorn" eftersom att den använder stor andel neodymmagneter (över 50% av vikten), samt kräver väldigt tunna kardeler i lindningen för att minska virvelströmmar. Men vi får se, forskningen kanske hittar någon annan magnettyp med jämförbar prestanda.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 22:14:34
av Thorped
Launchpoint har gjort en som väger 720g och producerar 6kW kontinuerligt vid 8000 rpm.
http://www.launchpnt.com/portfolio/aero ... ropulsion/
:shock: :shock: :shock: Den skulle sitta fint på varsitt hjul på gokarten. Dock är kanske 8000rpm att ta i om den direkt på bakaxeln, men men... Vad kostade den att bygga? Finns det något problem i att bygga en "pannkakstårta" av några såna?

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 november 2011, 22:56:54
av Walle
Apropå Halbach, riktigt intressant borde det bli om man, förutom en Halbach-rotor, dessutom har en stator med lindningar lindade enligt en Halbach-array! Det blir nog en väldigt komplicerad stator att linda dock..:)

Thingap-motorn är ju rätt intressant förövrigt: http://www.thingap.com/

Edit: En annan variant, istället för att försöka linda enligt en Halbach-array, är att nyttja båda sidorna av lindingarna. D.v.s. en motor som både är en outrunner och en inrunner på samma gång! Thingap kör ju enligt den principen, men det borde ju fungera även med en lindad motor. Kanske kan det gå att hitta något smart sätt att arrangera magneterna (som förövrigt naturligtvis bör vara Halbach-arrayer) så att stegning minskas?

Edit igen:

Hittade en motortillverkare som kör på den principen. Dock svamlar de om att plocka energi från den odrivna fasen, vilket ju enligt mig verkar synnerligen kontraproduktivt! Plockar man ur säg 10 W från den odrivna fasen, och motorn ska leverera 20 W uteffekt så måste man ju mata in 30 W plus förluster! http://www.geminielectricmotor.com/
Bild

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 00:16:46
av NULL
På magnetsidan:
Jag hade fått för mig att järnet styr flödet på samma sätt som Halbach, så att det blir ensidigt?

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 00:36:50
av bearing
Thorped skrev:
Launchpoint har gjort en som väger 720g och producerar 6kW kontinuerligt vid 8000 rpm.
http://www.launchpnt.com/portfolio/aero ... ropulsion/
:shock: :shock: :shock: Den skulle sitta fint på varsitt hjul på gokarten. Dock är kanske 8000rpm att ta i om den direkt på bakaxeln, men men... Vad kostade den att bygga? Finns det något problem i att bygga en "pannkakstårta" av några såna?
Istället för att lägga flera pannkakor bredvid varandra kan man istället lägga magneterna som en outrunner halbach och inrunner halbach, med lindningarna emellan. Jag tror det är det som Walle menar. Då kan man enkelt ändra längden på magneterna för att få olika uteffekt.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 01:42:02
av Thorped
Funderar dock på hur man får en sådan motor att sitta stabilt, blir lite jobbigt att lösa rent mekaniskt i.o.m. att både insidan och utsidan roterar och dessutom behöver länkas till varandra. :humm:

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 01:48:15
av Walle
Think outside the box ;) Eller ännu bättre, glöm bort lådan helt :)

Gjorde en snabb "paint-CAD" :D
motorcad.jpg

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 13:14:17
av Thorped
Meen hur får man stabilitet i lindningarna? Att rotorn bara sitter fast på ett ställe kan jag köpa iaf för där håller ju magneterna den på plats (?).

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 13:44:31
av Walle
Hela den vänstra delen i min fina CAD-ritning kan ju skruvas fast, så det bör väl inte vara några större problem?