Anodiserad aluminium

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boris

Re: Anodiserad aluminium

Inlägg av boris »

Ser riktigt bra ut! Snyggt jobbat CPMS!

Det är lite 'off topic' men om man vill göra sina aluminiumdelar snygga skall man följa:
Poleringsguiden här.

Bild
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tackar, poleringsinlägget är egentligen inte OT för dom snyggaste resultaten jag fått vid eloxering har varit på högglanspolerade delar.

Viktigt vid eloxering av polerade delar är renlighet, kokhett Yes-bad och sen Brakecleaner fungerar bra.
Man får ta det försiktigt i kaustiksodabadet, bara doppa tills glansen just försvunnit och sen skölja ordentligt.
Efter förseglingen kan man gå på ordentligt med lumptrissa och polermedel.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Måste upphängningen bestå av svetstråd eller går det lika bra med en specialfräst upphängning?

CPMS: I din beskrivning nämner du ibland "doppa i 15min", menar du då att man ska ta upp och ner den konstant i 15min eller att den ska bada i 15min? Doppa för mig är när man säker ner nått i en vätska och tar upp det lika snabbt.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Gör det samma vad du använder som upphängning bara det är aluminium eller titan. Det som är i badet kommer att bli eloxerat så ska det återanvändas strippas eloxeringen bort med kaustiksoda.

Viktigt är att INGEN annan metall än aluminium, titan eller bly finns i eloxeringsbadet, det förorenar badet och kommer att ätas upp.

Brukar stoppa den del av upphängningen jag ska strippa i kaustiksodabadet och vänta tills det kommer ett fint lager bubblor från aluminiumet. Ett enkelt sätt att kolla att man fått upphängningen ren är att skrapa med en kniv på ytan, man känner direkt om aluminiumet är rent eller inte. Annat sätt är att helt enkelt mäta resistansen, eloxerad aluminium leder inte ström.

Doppa betyder bada/låta ligga :) (ska ändra i beskrivningen) Det är också en fördel att röra detaljen lite fram och tillbaka i baden. I eloxeringsbadet kan det vara svårt att plaska runt i så endera en akvariepump med luftridåslang eller en syrasäker cirkulationspump fungerar bra för att få lite rörelse i badet.

Vid färgning kan man låta detaljen hänga still om den inte är i kontakt med något, annars bör man vända den lite då och då.

Har hittils eloxerat utan pump men det gäller att hänga detaljen rätt, vid eloxering blidas gas som kan fastna på/i detaljen och där blir det inte eloxerat. Brukar skaka om detaljen lite då och då för att undvika detta men har beställt luftpump och slang för att testa.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Är det nån här som ska sätta ihop en anodiseringslina och kan tänka sig att köra några experiment åt mig i framtiden så kan jag stå för kemikalier och lite lön för labbandet. Det gäller tjocka oxidlager eller infärgning för vita eller vitaktiga toner.
Jag är sugen själv men jag har redan 100 projekt och det börjat bli trångt i labbet!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ja jag är jäkligt sugen på att göra det. Vore käckt att bara kunna ställa in grejerna och få dom eloxerade och klara på andra sidan. :lol:
Hade vart fräckt med anodiserade fälgar på bilen (eller i mitt fall motorcykeln).
Nåväl räkna inte med mig, jag har inte ens ett labb.
arrobarro

Inlägg av arrobarro »

Snubblade över denna affär ---> http://webbutik.ytteknik.com/
Kan det vara något för den som har ett företag?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Hur går det med eloxeringen gott folk?

Personligen ska jag göra en totalrenovering av hojen och då menar jag verkligen total. Funderar på att kanske eloxera motorn, men så slog det mig att jag inte vet hur eloxering klarar värme, någon som vet? Eller om det påverkar värmeavledningsförmågan nämnvärt?
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

Enl. mina erfarenheter klarar eloxerade detaljer värme väldigt bra.
Däremot tror jag att du inte kan eloxera några detaljer från en alu. motor.
Detaljer till motorer innehåller ofta många andra metaller som ej klarar att ytbehandlas.
De delar som jag provat har antigen försvunnit helt eller bara blivit grådassiga.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Hittade den här sidan:
http://www.observationsblog.com/4/post/ ... -acid.html

Där visar man hur man anodiserar utan batterisyra utan man använder NaHSO4 vilket tydligen används i pooler för att sänka Ph.
Borken

Inlägg av Borken »

Den metoden funkar!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har testat metoden med PH- och textilfärg, mina resultat är riktigt dåliga men visar på att det funkar. Med bättre färg och rengöring, högre temperatur på färgen, samt antagligen längre anodisering så bör det gå att få till hyfsade resultat hemma.

En bild på min första "färdiga bit", har börjat om ett antal gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

För att citera en känd sång "If at first you don't succeed, dust yourself off and try again":
andra försöket.JPG
Fortfarande lite flammigt osv, men jag tror det beror mest på att jag inte lyckats få bort allt fett och annan smuts. Riktigt nöjd med detta resultatet jämfört med det i inlägget ovanför.
Bilden är tagen innan jag förseglade porerna igen, vilket görs just nu.

EDIT: lade till lite
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
petercab

Inlägg av petercab »

Hur gjorde du denna gången?
Trägen vinner ;)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag var noggrannare med att rugga upp ytan och betade lite hårdare, samt anodiserade nästan 2h på en så liten bit. Dessutom såg jag till att färgen stod i varmt vattenbad.

Nästa gång blir det aceton efter diskmedlet också om det nu är fett som orsakat flammigheten.

EDIT: Dessutom är det ju en annan alubit nu. Jag ska nog strippa den första bleka i kaustiksodan och beta den ordentligt och testa den biten igen, med kanske 3h anodisering eftersom 2h verkar ha varit lite kort.
Skriv svar