Sida 4 av 4
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 16 december 2011, 09:41:40
av hakilala
Ja precis, tänkte använda mig av knappen som finns på Pickit 2:an bredvid LEDarna.
Har sökt efter random numner generator och liknande men inte hittat något av värde än...
Kan du ge lite grundläggande info om hur jag skriver in i programmet så att den slumpar?
Tack så länge!
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 16 december 2011, 10:24:13
av labmaster
När jag nu har läst igenom inläggen i denna tråd är det helt uppenbart att de som skall pyssla med maskinnära programmering bör starta med en kurs i ellära för att bland annat lära sig Ohms Lag, Kirchhoffs Lagar samt kretsteori. Dessutom är det bra att skaffa sig grundläggande komponentkännedom och schemaritning. Begrepp som ström och spänning är också väldigt viktigt att kunna.
Spontant känns det som att läroplanen är felkonstruerad för den linje som hakilala läser.
Är det bara jag som gör denna reflektion?
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 16 december 2011, 12:17:55
av jesse
Labmaster: Jag har inte läst det tidigare i tråden, s jag vet inte.
hakilala skrev:Har sökt efter random numner generator och liknande men inte hittat något av värde än...
Kan du ge lite grundläggande info om hur jag skriver in i programmet så att den slumpar?
Tack så länge!
Men Icecap beskrev ju just hur du skulle kunna göra. Vad är problemet?
EDIT:
Icecap: Timern behöver inte skapa några interrupt: du kan läsa av timern direkt när du detekterar en knapptryckning så har du ett slumpvärde.
hakilala: Vilka värden vill du ha / hur många variationer?
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 16 december 2011, 14:01:46
av Maalobs
Jag hade en lab med den uppgiften en gång (21 år sedan...) med en MC6809.
Det jag gjorde var att loopa en räknare medan knappen var nertryckt, och sedan presentera värdet som räknaren stannade på när man släppte knappen.
MCUn kördes på 1 MHz så det var i praktiken omöjligt att få samma värde två gånger.
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 16 december 2011, 14:05:37
av 4kTRB
Skiftregister är en poppis variant.
Tänkte bygga en i TTL men har inte blivit av ännu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_fee ... t_register
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 18 december 2011, 00:00:57
av rickardg
Att göra så som Icecap föreslog och basera slumpen på tiden på aktiveringsknappen fungerar helt ok för en tärning. Så gjorde jag i min
PIC10F200-baserade LED-tärning jag gjorde för några år sen och det fungerade tillräckligt bra.
Re: Mikroprocessorteknik A - Tips på projekt?
Postat: 18 december 2011, 12:17:01
av Mindmapper
labmaster skrev:När jag nu har läst igenom inläggen i denna tråd är det helt uppenbart att de som skall pyssla med maskinnära programmering bör starta med en kurs i ellära för att bland annat lära sig Ohms Lag, Kirchhoffs Lagar samt kretsteori. Dessutom är det bra att skaffa sig grundläggande komponentkännedom och schemaritning. Begrepp som ström och spänning är också väldigt viktigt att kunna.
Spontant känns det som att läroplanen är felkonstruerad för den linje som hakilala läser.
Är det bara jag som gör denna reflektion?
Kan så vara. Är meningen att de ska hålla på med maskinnära programmering håller jag absolut med dig. Nu verkar det vara ett projekt som ligger i någon kurs, beroende på vad det är för kurs, så kan det vara att ts valt ett projekt som han inte har nog förkunskaper för. Det borde ju då i så fall finnas någon lärare som kan rycka in och endera avråda eller ge lämpliga förutsättningar. Det kan även vara så att eleven inte delger läraren.
Konstigt tycker jag att efter två kurser i programmering, verkar inte nivån högre.