Re: Kylskåpskompressor som tryckluftskompressor
Postat: 10 oktober 2010, 18:49:27
1) En kylskåpskompressor bör ju gå intermittent, men hur länge kan man köra den i sträck?
2) Om den ska gå intermittent, bör man styra detta via en timer eller en tempgivare på motorn?
3) Vilket tryck kan man komma upp i?
4) Förutsatt att trycker är för klent, kan man köra två i serie för att få högre tryck?
5) Om man skall seriekoppla två kompressorer, är det då en bra idé att använda en magentventil för att köra de parallellt i början för att få upp ett grundtryck, och därefter växla över automatiskt och köra seriellt?
6) Ungefär vilka flöden handlar det om?
1. Bör och bör det spelar ingen roll, de går intermittent i kylar och frysar pga att de inte kan och behöver vara igång permanent i tex ett kylskåp men uppbyggnadsmässigt så klarar de av att gå kontinuerligt, i alla fall i kylar och frysar då. I normala fall som med kylar och frysar så kyler gasen på dess insug en del men utan detta så kan det gå bra ändå med mindre kompar men så fort det bli belastning så kan det ev hända att de bli överhettade men det kan ta lite tid. En lite kraftigare fläkt riktade på de kan dock mycket hindra detta problem men är det större kompar så får man nog hålla koll speciellt vid hög belastning.
2. Tja tempgivare som slår av vid säg tex 50 - 60 grader kan fungera bra. Arbetstemperaturen för en kompressor kan dock gå upp ända till 70 grader men det skadar inte att hålla sig en bit under detta.
3. Beroende på storlek men har själv varit uppe till 42 Bar med en lite stöddigare värmepumps variant och den hade kunnat gå högre för den lät inte ansträngd men mätarna klarade inte av högre och jag vågade inte heller gå högre, men kontinuerligt vid detta tryck är förstås ingen kompressor gjord för inte heller dessa. Denna komp och dess drivlina kunde dock även starta kompen vid 42 Bars mottryck utan problem men små kompar så är i alla fall tex att komma upp till 10 bar inga problem. Tänk dock på att om det inte är en speciellt typ av drivlina till kompen så klarar de inte av att starta om det så bara är några väldigt få bars övertryck den skall arbeta mot.
4. Inte säkert eftersom trycket i den andra kompen ju blir mycket högre som den kanske inte klararar av att komprimera men till viss del går det men tror inte det behövs för den delen heller eftersom en komp ändå kan ge ett rätt stort tryck ensam.
5. -
6. Ju större komp desto större slagvolym och således högre flöde. Hittar du lite större kompar för R600 alltså butan så har dessa en väldigt stor slagvolym pga butanets beskaffenhet, en hel del större volym än motsvarande storlek av kompar för andra gaser.
Som redan sagts så måste du byta ut oljan för polyolester oljan i den, om det är en R134a komp, är rätt ordentligt hygroskopisk och du bör göra detta så snart som möjligt inann det förjar bli ytrost i den för det är som sandpapper. Värm upp kompressorn ordentligt innan du byter så följer en hel del fukt med ut och så blir den även lättare att tömma när den är varm och låt den droppa ut under många timmar gärna under natten tex. När du värmer upp den så täpper du till insuget så drar den ett lätt vakuum vilket avdunstar fukten i oljan ännu lättare och låt den sedan gå tills höljet är tja runt 50 grader eller så.
Angående bomb så om det skulle bli en antändning så är det ju i cylindern och rakt ovanför kolven finns ventilerna med ett litet hål som gasen trycks ut i. Som jag ser det kommer inte ens 100 Bar att göra hål i denna skiva eftersom hålet som plattan ligger över är så litet. Är det däremot en stor komp så vet man ju däremot inte men då kan kanske tex packingarna rämna och tror ockå att det är dess som lägger av först men de sitter rätt ordentligt och är väl tilltagna.
Den oljeblandade luften som är precis innanför höljet sedan håller säg 50 - 60 grader och ligger under antändningstemperaturen och borde således inte antändas även om ventilerna hade havererat och eld kommit ut där. Även om det mot all förmodan av någon anledning ändå hade kunnat gjort det så tror jag inte att höljet hade rämnat för det består av 2 - 3 mm tjock massivt stål som borde hålla för ordentliga tryck.
2) Om den ska gå intermittent, bör man styra detta via en timer eller en tempgivare på motorn?
3) Vilket tryck kan man komma upp i?
4) Förutsatt att trycker är för klent, kan man köra två i serie för att få högre tryck?
5) Om man skall seriekoppla två kompressorer, är det då en bra idé att använda en magentventil för att köra de parallellt i början för att få upp ett grundtryck, och därefter växla över automatiskt och köra seriellt?
6) Ungefär vilka flöden handlar det om?
1. Bör och bör det spelar ingen roll, de går intermittent i kylar och frysar pga att de inte kan och behöver vara igång permanent i tex ett kylskåp men uppbyggnadsmässigt så klarar de av att gå kontinuerligt, i alla fall i kylar och frysar då. I normala fall som med kylar och frysar så kyler gasen på dess insug en del men utan detta så kan det gå bra ändå med mindre kompar men så fort det bli belastning så kan det ev hända att de bli överhettade men det kan ta lite tid. En lite kraftigare fläkt riktade på de kan dock mycket hindra detta problem men är det större kompar så får man nog hålla koll speciellt vid hög belastning.
2. Tja tempgivare som slår av vid säg tex 50 - 60 grader kan fungera bra. Arbetstemperaturen för en kompressor kan dock gå upp ända till 70 grader men det skadar inte att hålla sig en bit under detta.
3. Beroende på storlek men har själv varit uppe till 42 Bar med en lite stöddigare värmepumps variant och den hade kunnat gå högre för den lät inte ansträngd men mätarna klarade inte av högre och jag vågade inte heller gå högre, men kontinuerligt vid detta tryck är förstås ingen kompressor gjord för inte heller dessa. Denna komp och dess drivlina kunde dock även starta kompen vid 42 Bars mottryck utan problem men små kompar så är i alla fall tex att komma upp till 10 bar inga problem. Tänk dock på att om det inte är en speciellt typ av drivlina till kompen så klarar de inte av att starta om det så bara är några väldigt få bars övertryck den skall arbeta mot.
4. Inte säkert eftersom trycket i den andra kompen ju blir mycket högre som den kanske inte klararar av att komprimera men till viss del går det men tror inte det behövs för den delen heller eftersom en komp ändå kan ge ett rätt stort tryck ensam.
5. -
6. Ju större komp desto större slagvolym och således högre flöde. Hittar du lite större kompar för R600 alltså butan så har dessa en väldigt stor slagvolym pga butanets beskaffenhet, en hel del större volym än motsvarande storlek av kompar för andra gaser.
Som redan sagts så måste du byta ut oljan för polyolester oljan i den, om det är en R134a komp, är rätt ordentligt hygroskopisk och du bör göra detta så snart som möjligt inann det förjar bli ytrost i den för det är som sandpapper. Värm upp kompressorn ordentligt innan du byter så följer en hel del fukt med ut och så blir den även lättare att tömma när den är varm och låt den droppa ut under många timmar gärna under natten tex. När du värmer upp den så täpper du till insuget så drar den ett lätt vakuum vilket avdunstar fukten i oljan ännu lättare och låt den sedan gå tills höljet är tja runt 50 grader eller så.
Angående bomb så om det skulle bli en antändning så är det ju i cylindern och rakt ovanför kolven finns ventilerna med ett litet hål som gasen trycks ut i. Som jag ser det kommer inte ens 100 Bar att göra hål i denna skiva eftersom hålet som plattan ligger över är så litet. Är det däremot en stor komp så vet man ju däremot inte men då kan kanske tex packingarna rämna och tror ockå att det är dess som lägger av först men de sitter rätt ordentligt och är väl tilltagna.
Den oljeblandade luften som är precis innanför höljet sedan håller säg 50 - 60 grader och ligger under antändningstemperaturen och borde således inte antändas även om ventilerna hade havererat och eld kommit ut där. Även om det mot all förmodan av någon anledning ändå hade kunnat gjort det så tror jag inte att höljet hade rämnat för det består av 2 - 3 mm tjock massivt stål som borde hålla för ordentliga tryck.