Reglera DC-offset?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Silverstream

Re: Reglera DC-offset?

Inlägg av Silverstream »

Så då har jag äntligen haft tid att testa det hela lite i praktiken. Det verkar fungera bra.
Original:
Bild
Bild
Bild

Efter viss modifikation:
Bild
Bild
Bild

Som synes så gjorde clamp + dubbelmatning susen: offseten är borta och fyrkantsvågen symmetrisk. Det verkar dock som om sinusvågen blivit lite förvanskad i mitt försök att förstärka den till samma nivå som fyrkantsvågen (ersatte 1M motståndet vid dess OP med 2M5). Jag har också testat att lägga på en reglerbar offset med virtuell jord hos en pot, vilket fungerat bra. Jag har nu försökt reglera dess amplitud med en OP med negativ återkoppling. Det fungerar hyffsat, men när signalen börjar bli svag blir den väldigt brusig när amplituden är negativ. Vad kan detta bero på?

Hög signal:
Bild
Svag signal:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2,5M är på tok för stort! Strökapacitanser spelar kännbar roll då och du får dåliga resultat.

Ju högre frekvens ju lägre värden ska man ha. Så byt 2,5M till kanske 220k (som mest) och sänk andra motståndet med samma förhållande.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

2.5M-motståndet ersatte ett 1M motstånd från original-layouten, så 1M borde vara ok? Motstånden som reglerar amplituden med OP-ampen som jag lagt till utöver de ordinarie 4 ligger på 10k. Är det dessa som ställer till problem menar du?

Här är originalet:
Bild
Det är R10 som jag ersatt med 2.5M.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Jag ersatte nämnda 10K motstånden med 1k (minsta pot jag hade hemma) med följande resultat:

Bild
Bild

Det kvarstår en del konstigheter i form av spikar på slopen av kurvorna. Sinusen ser lite skum ut i övrigt också. Hjälper det att sänka motståndet ytterligare (typ 100R) eller är det något annat som spökar?
bearing

Inlägg av bearing »

LM348:B är kopplad som en inverterande förstärkare. Den ska ju bara förstärka signalen, inte förvränga den. Förstärkningen bestäms av R10/R9 (i orginalschemat). Ifall förstärkningen förvränger signalen verkar det rimligt att resistanserna är så stora så att signalen påverkas av strökapacitanser. Minska R10 och R9 med 1/5 och se om det hjälper.

Vilket OP är det du har problem med egentligen?
1k låter som alldeles för lite, det kommer ju behöva gå betydande strömmar genom den.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

bearing:
Det verkar som jag har uttryckt mig lite otydligt. Jag ska försöka förtydliga.
Jag ändrade R10 till 2.5M för att få ungefär samma amplitud på sinusvågen som på fyrkantsvågen. Detta verkar fungera hyffsat, men ger en viss förvanskning.

Original:
Bild
Modifierad:
Bild
Det skulle kanske vara värt att minska både nya R10 och R9 för att få en snyggare våg?

Jag ville sedan kunna reglera amplituden. Jag lade till en LM358 (dual op-amp) med negativ återkoppling för att åstakomma detta. Först använde jag 10k (på motsvarande R9:s plats) på motstånd och pot (motsvarande R10). Jag fick störningar på vågen när jag minskade amplituden:
Bild
Jag provade då att sänka mostånd och pot till 1k med följande resultat:
Bild
Är jag ute och reser i mina försök att reglera amplituden?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ringningarna som du ser skulle jag tolka som att du har för hög förstärkning vid höga frekvenser. Prova att peta dit en liten kondensator över återkopplingsmotståndet (100pF-1nF) så ska du se att det lugnar ner sig lite.

Att sinusen ser lite knepig ut beror nog på allt för lite filtrering (dioderna är till för att snygga till vågformen) dock är det nog inte mycket att göra, det blir nog inte så mycket bättre med den kopplingen.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

rehnmaak:Tack för svaret! jag ska prova att lägga till en kondensator och se om det hjälper.

Angående sinusformen: Hur kommer det sig att den ser bättre ut innan jag förstärker den då? I originalkopplingen såg vågen bättre ut med mindre branta sidor (jämför första två bilderna i mitt förra inlägg). Eller lurar jag mig själv med olika skalor på oscilloskopet?
bearing

Inlägg av bearing »

Det skulle kunna bero på att en ström går in på ingången (minns inte namnet), vilket ger ett relativt högt spänningsfall över de höga resistanserna. Detta spänningsfall förstärks även mer med högre förstärkning. Men det är bara en gissning.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Suck... Nu har jag suttit ett tag och provat olika kombinationer av motstånd på den tillagda OP:en, utan tillstymmelse till framsteg. Olika konstigheter dyker upp oavsett om jag ökar eller minskar resistansen. Är tillvägagångssättet för att reglera amplituden galet? Finns det mer lämpliga sätt?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nejdå, det är rätt. Men det är lite svårt att följa dina ändringar. Ett uppdaterat schema skulle underlätta. Inte minst för dig.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Självklart, ursäkta mig! Jag har ändrat schemat i PS nu. (Finns det någon smidig programvara där man kan rita egna scheman?)
Bild
Edit: Såg att jag missat positiva ingången på den 'nya' OP:n. Den ska gå till jord
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du kan alltså variera förstärkningen mellan 0 och -1. Hur ser utsignalen ut vid förstärkning -1?

Gör gärna en mätning med insignalen på ena kanalen och utsignalen på andra kanalen på skopet.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Precis! Jag gjorde mätningen du föreslog:
Bild
Blå signal in, gul ut.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ok. Den ser ju fin ut! Vad är problemet?
Skriv svar