Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av Perkla »

POS--->

Jag har faktiskt funderat lite på det där.. om det kommer att hålla, jag tror faktiskt att jag kommer att göra nåt stabilare i metall, kan lätt komma åt maskiner som skär i både vatten och laser så det blir nog inga problem, bara att rita upp nåt som passar bra så är problemet löst.. :)

Men tack för tipset POS.. ska verkligen ta o tänkta lite på det är.. i annat fall kan jag kanske ta Björk eller Mahogny med ganaska tjockt gods just där justerskruvarna sitter, eller hårdplast som jag sa tidigare i min tråd, Acetalplast är ju bra att använda har jag fått för mig.

Har man metall så behöver man inte ha så tjockt gods heller vilket minskar vikten och tar inte en massa onödig plats..

// Perkla
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kolla hur andra har gjort tex islagsmutter eller som e-man gjorde, eller gör den i ett material som håller för att gänga direkt i som du säger.
Bara mdf kommer inte hålla många minuter skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

POS--->

Jag ska ta o se till att jag har riktiga doningar tills den dagen det blir dags att provköra, nu är det ju ett bra bit kvar dig.. men lika bra att ta tag i det så det inte blir nåt som glöms bort o sen blir det bara skit så hela portalen lossnar eller nåt sånt.

Ska kolla möjligheterna med metall som jag sa, o gäng o det istället.. 8)

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Känns lite overkill att göra fästena i metall, bättre att lägga ner energin på fortsättningen. En SNABB uppgradering som troligtvis kommer att hålla ett bra tag är den lösning som ove visar i tråden som POS länkade till. Bara islagsmuttern får tillräckligt stor ytkontakt med fästet så håller den för lite slag och tryck.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fräsen---->

Ja det kanske är lite overkill med metallfästen..

Ska ta o göra så som Ove har gjort på sin gröna fräs.. lär hålla ett bra tag iaf.. tror jag använder muttrar istället för så som han har gjort..

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Vanliga muttrar får inte plats ifall du vill ha kvar juster-månet. Du kan tunna ut väggarna men då kommer det inte att hålla. Du kan även göra nya fästen men för att spara tid och ork så är nog inte islagsmuttrar så dyra eller svåra att hitta.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fräsen--->

Jag har islagsmuttrar liggandes för M8 så det är inga problem.. :), du har nog rätt, ska ta o göra så tror jag... tar nog tag i det redan imorgon så det blir gjort, frågan är om jag verkligen ska använda MDF...?? har en massa andra träslag liggandes i snickeriet.. och jag tror att jag kommer att bulta fast dom nya fästena med M8 som ove gjort på sin fräs..

// perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har jag varit o köpt lite grejer igen.. eftersom jag ska göra nya lås till rören så var jag ju tvungen att köpa lite bult och sånt..

* Bult M8 50mm
* Bult M8 30mm (Till kullagren)
* Mutter M8
* Islagnsmutter M8 (Till dom nya låsklossarna)

Idag fick jag även 50stycken kullager av modell 608 som jag köpte av whynot här på forumet, mycket snabb leverans måste jag säga, och det tackar jag honom för.. :)

Nu ska jag iväg och köpa lämpliga avgasklammer till kullagren.

Återkommer senare..

Tips på motorer till mitt CNC bygge mottages mer än gärna, tips på färdiga paket eller lösa delar, jag kan inte mycket om sånt så bättre att höra vad dom som vet lite här inne på forumet har att tipsa om..

// Perkla
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag har använt motorer från JB till mitt bygge, och är mycket nöjd med dom.
Bra grejor till bra pris (Naturligtvis underlättade det valet när han bor väldigt nära mig :D ).

Jag hade redan drivare till två axlar när jag började bygga men köpte den här till den tredje axeln. Den funkar MYCKET bra och är smidig att jobba med. Bara att skruva fast på en plåt (för kylningen) och koppla kablarna i plintarna (ingen lödning).

Nätaggregatet är ett sådant här. Det ger ungefär 28V "fullt uppskruvat".

Något breakout-kort använder jag inte. Jag har aldrig använt sådant till några projekt och förstår inte riktigt varför det skulle behövas. Så länge man bara ser till att allt ständigt är ihopkopplat och anslutet till samma strömkälla så kan inget hända (?).
Jag är nöjd med dessa grejor. Mycket bättre pris än de flesta kit.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

sm7tjc--->

Ska kolla upp det där lite.. jag är inte hemma på elektroniken kan jag säga, antar att jag köper färdiga grejer som bara är att koppla ihop i nåt snyggt skåp eller liknande.

Ja jag lär köpa motorerna från JB.. det där paketet med 3 motorer i skulle jag tro att det blir, så måste man ju ha drivkort till dom åxå o lite andra grejer..

Idag har jag byggt ganska mycket, har hängt dit portalen idag och fått det att funka, fast allt ska ju trimmas in sen åxå när den är helt ihopmonterad, men redan nu glider portalen lätt både frammåt och bakåt, ska ge mig på det andra imorgon samt göra nya låsklossar till stängerna.

Borrade lite fel på vinkelränet åxå innan jag hittade rätt mått för att kullagren ska ligga så nära centrum på stången som möjligt, ska byta ut det vinkeljärnet senare,

En fråga till proffsen: Måste man fräsa ner vinkeljärnen i MDF plattan.. ??

Lite bilder...

Bild

Bild
Lagren jag köpte från whynot här på forumet

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommentera gärna...

// Perkla
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Ser inte så pjåkigt ut det där.

Planerade du designen länge eller gjorde du som jag, hade en liten idé om hur du vill den ska se ut sen bara kör på som en tok? :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

frallzor---->

Jag klurade lite ett tag... några dagar innan jag satte igång, sen körde jag bara på.. skrev ut en bild på en liknande maskin så jag hade nåt att gå på, har ingen ritning eller liknande, måtten finns i huvudet och jag ska skriva ner dom när jag börjar bli klar så jag kan framställa en ritning, har redan fått en beställning på en maskin som jag har tänkt köra i denna maskinen när den är klar.. om den funkar som jag vill alltså.

Jag räknar med att det kommer att måsta justeras o trixas efter att jag fått igång den, för att allt så gå lätt och bra.. samt att efter man kört ett tag så ser man ju vilka fel och brister den har åxå.. som man kan förbättra om man vill..

Var in på biltema idag o köpte 20 avgasklammer... han tittade på mig o frågade om jag skulle ha alla dom... hehe.. jaa. sa jag.. annars skulle jag väl inte plocka åt mig dom heller... hehe.

Har du nån tråd om din fräs här på forumet.. ? skulle vara kul att se hur du har byggt din.. :)

// Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

20 klämmor, hmm... Jag köpte 420 på Mekonomen. Dom undrade också, så jag sa att jag fått tag i massa överblivna avgassnuttar som jag tänkte återanvända. Är inte helt säker på om dom köpte den förklaringen. Dom fick iaf ringa å beställa från sitt huvudlager. Annars hade dom iaf fått en mottelefon. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje--->

Hahaha... :razz: 420 avgasklämmor.. det var inte lite det heller.. måste ju ha kostat en hel förmögenhet (Beroende på vad man anser att en förmögenhet är vill säga), ja på biltema antar jag att det inte är varje dag nån kommer in och köper enbart 20 avgasklammer.. :/,

Blev rätt storlek åxå, var lite tveksam om vilka som skulle passa..

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje--->

Glömde fråga dig.. som vet och som har flera år i branschen.. är det viktigt för mig att fräsa ner vinkeljärnen i MDF:en tror du.. verkar som lillasyrran har det.. och jag vet inte om jag kanske ska göra då åxå.. om det har nån större betydelse vill säga.. ?

// Perkla
Skriv svar