OK,
Dags för lite feedback och facit efter ca 1 1/2 års användning av TRIM E925 och Castrols gejdoljor Magnaglide D68 resp. Magna BD68.
Flera saker (variabler) har ändrats under resans gång.
1. Körde med TRIM E925 (blandat med vatten från egen brunn/filter) och Magnaglide D68 gejdolja:
Var lite klibbig att ta på efter körning, men bearbetningen fungerade OK och jag märkte ingen tendens till att gejdoljan emulgerade i skärvätskan. Alltid en distinkt hinna att samla upp från skärvätskeytan.
2. Samma som 1, flyttade verksamheten till större lokaler inne i stan (vatten från egen brunn byttes till stadsvatten):
Samma gejdolja användes, Magnaglide D68. Verkade fungera som tidigare.
3. Gejdoljan tog slut och nu skulle jag prova den billigare Magna BD68 istället:
Till en början ingen skillnad, men vid en längre körning i stål i våras använde jag inte kylvätskan och det rann ner ganska mycket gejdolja i sumpen innan jag skimmade av den. När jag väl skimmade av den fick jag upp onormalt mycket olja.
Jag tänkte att så mycket gejdolja kan väl inte ha gått åt? Tänkte inte mer på det, utan nästa gång jag skulle köra med kylvätskan var de tunn som p*ss och det blev
korrosion på fräsbord mm efter spånor / större droppar. Vad i h**e, tänkte jag, koncentrationen brukar ju gå upp, inte ner när vätska dunstar bort.
Jag ringde kylvätske-leverantören, berättade om mitt fenomen. De sade bara att det varit lite problem med vissa applikationer och att man satt in en annan produkt istället, VHP E820, som visat sig lösa dom problemen. Han nämnde att E925 innehåller rapsolja vilket VHP E820 inte gör. Bara mineraloljebaserad, snällare mot maskinlacken och mycket stabilare blandning. Lämpad för höga skärtryck.
Detta svarade inte på min fråga om korrosionen, så jag grunnade fram min egen teori.
Jag tror att emulsionsoljan i TRIM E925 lämnade vattnet och förenade sig med gejdoljan på ytan. Detta resulterade att blandningskoncentrationen sjönk drastiskt till ca 3,5% och förklarar också att jag fick fiska upp så mycket olja. Jag kontaktade leverantören igen som höll med om att det kan ha hänt och skall kolla upp vidare på andra håll. Men samtalet gav också att man inte längre "sätter in" E925, utan rekommenderar VHP E820 direkt.
4. Min 20L-dunk tog precis slut, så jag beställde 20L VHP E820 och skall börja använda den nu i höst:
Först med resterande av Magna BD68-gejdoljan som jag har kvar av. Sedan tror jag faktiskt att jag går tillbaka till den dyrare Magnaglde D68 igen, eller kaske rentav provar Shell Tonna S68 igen.
