Loerus Hobby fräs/graveringsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hur har du kopplat in motorerna, enligt vilken kopplingsvariant som är på bilden?.

Bild

Edit.
Om motorn är kopplad som den nedre varianten, då har du ditt hastighets problem där!. Du ska bara använda en lindning för att ha så lite induktans som möjligt!.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

hmm vettefasen.. alla 6kablar e ditskruvade..

specs på motorerna..

KP56LM2-097 from JAPAN SERVO

Parameters:
Unipolar / 2 phases 6 Volts DC (nom) 1.2 Amps / Phase (nom) 2.4
Amps / Motor 1.8 Degree/Step 80 oz/Inch 6 wires:
white,black,red,red/white,green,green/white 2 1/4 inch. diameter 2
1/4 inch. length (excluding shafts) Size 2.2 sqi Double shaft NEMA
23 size 11/16 inch Shaft length (each) Made in Japan


http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/typesf/2anim.html



Jag kan ju ställa in 1/16, 1/8, 1/4, 1/2 steg.. vilken utav dom kan man köra snabbast alternativt vilken får man högst moment med..?

e lite grön när det gäller stegmotorer o deras drivning.. därav köpte jag kittet så var det bara o löda :D
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Först & främst 1/2 "Halvsteg ska du köra!.
Ok koppla väck den ena lindningen så att kopplingen blir som på bilden "den vänstra" & prova!...
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

aha.. provade med 1/16 och 1/8 förut tyckte inte d blev nån skilnad.. provar 1/2 steg nudå..

men angående koppla bort en lindning hmm kanske det jumpern Async/sync (Asynchonous/Synchronous mode) gör ?

vet att folk har haft dåligt ditsatta kablar o bränt kontrollerchippet så vet inte om man har lust o börja rycka loss sladdar.. :shock:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det låter som att Jumpern är nog till för att alla drivsteg ska synkas med varandra för att minska att de stör varandra & det är nog ingen dum ide!.

Gör nu som jag säger, du kan omöjligen fördärva något på de viset!. Om det är så att lindningarna är seriekopplade så kommer du märka en enorm skillnad!.

Angående olika stegmode så är hel & halvsteg den starkaste varianten. De andra högre lägena är inte lämpade för högre belastningar för att i vissa steg så är den magnetiserande styrkan mycket låg!.
& även de som bestämmer i vilket mode du ska köra i är ju pulsfrekvensen du kan plocka ut ur PCn.
Jag kör mina motorer som max i 40V/sek & då krävs det en frekvens från datorn som är vid dessa olika stegmode:
1/1 = 8khz
1/2 = 16khz
1/4 =32 khz
1/8 =64khz
1/16 =128khz

Och turbocnc kan maximalt leverera ca 24 khz så man måste välja ett mode som passar för att kunna maxa motorerna!.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

men altså du har bara fyra kablar i ditt schema.. jag har 6

och dom är kopplade


A-^^^^^^-a....B-^^^^^^-b..
.........|.....................|............
.......COM................COM..........


Så vad ska man rycka loss?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Titta på bilden igen!. Ur motorn kommer det ut 6tåtar varav 3 är till varje fas (A,a, mittavtappning) & (B,b, mittavtappning)

Koppla bara in A & där "a" ska vara där kopplar du in mittavtappningen i stället!.
& samma visa med B lindningen!. Så att du slopar en lindning per fas!.

Edit Com ingången på kortet kommer altså att vara oanvänt!.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

happ nu rör den sig inte ett dugg.. :roll:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Kan du ta en detalierad bild på elektroniken med motorn så får vi titta på det!.
När du hadde det kopplat som innan & körde i halvsteg, vilken frekvens körde du i då?.
Du har inte ritningen över elektroniken?.

Edit...
Vad händer nu da?, är motorn magnetiserad, eller rycker den bara, eller är den helt moment lös?.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

den var helt momentlös
Jag körde med kcam4 då jag inte orka bota om te dos.. och däri har ja inte hittat några frekvenser o ställa in..

Bild
Bild
öppnade turbocnc med dom inställningarna jag hade förut fast ändra bara micro step till 2 istället för 16..

[edit] d e den högra (Z) som jag koppla om på..
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

A va fan, på deras hemsida står ju klart & tydligt att det är en unipolär drivare, så att du måste ha alla lindningar inkopplade!.
Det är fan den första chopprade unipolära bygget jag någonsin har sätt!.

Ja du då vet jag inte hu du ska få upp hastigheten, här är min erfarenhet av unipolära drivsteg!. http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

heh ok.. men accel hur högt kan man sätta det i turbo cnc? kunde ju köra i 20000Hz/S men vettefasen om nått tar stryk utav det? ända den gör är o ändra hur snabt den accar upp i fart mellan varje kommando.. d e en sak jag har stört mig på med turbocnc att den håller på o trögar ner mellan varje kommando.. medans kcam4 kör allt i en följd.. så kan man boosta upp accel utan följder?


[edit] happ den går iaf något fortare nu med 1/2 steg.. men inte äns i närheten så fort som din går :D blir till o köpa kraftigare motorer nångång.. dom fick ju ett par andra efter att jag hade bestält.. :evil:
Senast redigerad av Loterus 28 januari 2005, 16:36:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hemma så kör jag med dessa värden för optimal drift!.
Max vel =16'000hz
Start vel =400hz
acc frekvensen mins jag inte riktit någonting runt 35'000hz, men den totala acc tiden är i allafall 0,35sek.
Den maximala feedraten jag har är ca 6000mm/min
Glöm inte att räkna om "Scale" upplösningen när du ändrar steg mode!.

Edit.. Man kan inte fördärva motorn, effekten av förhögt acc & hastighet är att motorn stannar & tappar steg!.

Edit2... Jag tvivlar på om det hjälper med större motorer. Utan man blir nog tvungen till att gå över bipolär drift & det är ju framför allt högre spänning som gäller för att nå högre hastighet!.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

bra nu har man nått o gämföra med..


jag vet att folk har kört med över 20k i max vel med denna kontroller men troligtvis kraftigare motorer... hmmz ska se till så att allt går så lätt som möjligt så man kan iaf g0:a fort..

tack för din tid :tumupp:

[edit] nu .. fick den o gå i 900mm/min, räcker gott o väl :)

0.075 till max fart på sträckan 0.422mm max vel på 2000Hz kan nog höja något till men finns nog risk att den tappar steg då..

lödde dit längre sladdar oxå så man når o borra hela bordet :P
Har även köpt U-profiler så man får stöd under bordet och sen även fästa rören i X-led i den så man får allt stabilare..
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Nä visst man fräser ju inte i normala fall i högre hastigheter än så!.
Jag ser inte riktigt hur du har gjort Z.
En liten fiffig grej som di hade gjort på min var att sätta in en ganska stark fjäder inuti Z för att vikta tillbaka motorns tyngd, vilket gör att själva Z är nästan viktlös när fjädern är spänd i ett vist läge kan man säga!.

Edit.. Ibland önskar man att maskinen var slö som fan, i de fall när jag glömde att ändra från G0 till G1 & körde i 6000mm/min rakt in i en 12mm tjock plexiskiva :?

Bild
Skriv svar