Sida 4 av 4
Re: Hur välja MOS-FET?
Postat: 6 april 2009, 14:32:30
av Borre
Det kanske fungerar med en "dumpkrets", använder en sådan själv fräsens nätagg.
Exempel:
https://www.geckodrive.com/upload/retur ... gydump.pdf
Re: Hur välja MOS-FET?
Postat: 6 april 2009, 14:56:33
av Norpan
Det är ju inte så himla mycket grejor till en hemmagjord effektzener.
I all enkelhet en liten zenerdiod som matar basen eller gaten på en effekttransistor, zenerspänning - basspänning eller gatetresholdspänning och ett par, tre motstånd.
Om det är högre effekter passar kanske en spänningsstyrd pwmkrets bättre, som styr en transistor som kopplar in ett effektmotstånd mer eller mindre mycket.
Behöver nog inte ens vara pwm, kommer du över en inställd spänning kopplas motståndet in.
Re: Hur välja MOS-FET?
Postat: 6 april 2009, 15:31:47
av blueint
Ett schema säger mer än tusen ord

Re: Hur välja MOS-FET?
Postat: 6 april 2009, 19:07:54
av Norpan
Den enkla versionen.
http://sound.westhost.com/appnotes/an007.htm
Kan utrustas med ett lämpligt effektmotstånd på kollektorn så transistorn slipper bränna allt själv.
Edit:
Transistorn bytes fördelaktigt mot en fet vid högre spänningar, pga "safe operating area", "secondary breakdown" och lite annat i bipolära.
Edit igen:
Eller använda backströmsskyddet ett par inlägg upp.
Re: Hur välja MOS-FET?
Postat: 12 april 2009, 20:47:07
av FS
Har provkört ett tag nu enligt detta schema
http://img123.imageshack.us/img123/9343/12502023.png Det verkar fungera bra hittils. Motorn tappar dock hastighet efter 1kHz switchfrekvens. Är det bara att gilla läget? Vore ju trevligt att kunna switcha över 20kHz utan allt för stora förluster...
Re: Hur välja MOS-FET?
Postat: 17 april 2009, 11:44:32
av FS
Har mätt lite nu oxå, någon som har några tankar kring formen på kurvorna? Det ser ju inte helt bra ut minst sagt, men snurrar gör det, alltid nåt
Schema:
Setup:
2kHz 100ohm effektmotstånd
2kHz 24V vindrutetorkarmotor
20kHz 24V vindrutetorkarmotor

Re: Hur välja MOS-FET? *nu med bilder...*
Postat: 17 april 2009, 13:44:48
av bearing
Det står inte var du mätt, så det går inte att dra någon slutsats av bilderna. Jag tror förresten att din mätare kan kopplas till en dator för överföring av skärmdumpar som bilder.
Prova att (som föreslagits förut) köra PWM på DIR1 medans DIR2 hålls låg, istället för att som nu PWM:a på SD.
Re: Hur välja MOS-FET? *nu med bilder...*
Postat: 17 april 2009, 14:00:47
av FS
Har mätt mellan jord och JP1's (motorutgångens) ena pinne. Ska prova att PWMa så istället, återkommer med resultat.
Hittar inte kabeln till datorn för tillfället, därav mobilbilderna

Re: Hur välja MOS-FET? *nu med bilder...*
Postat: 22 april 2009, 15:44:59
av FS
Nu blev det mycket bättre! Pressade på tills det glödde om ledningsbanorna

Ska rita om kortet med bredare banor nu...
Re: Hur välja MOS-FET? *nu med bilder...*
Postat: 22 april 2009, 18:09:52
av bearing
Så bra =)
Så det du ändrade var alltså PWM på DIR ist för SD?
Prova annars att löda fast kopparkabel längs de för tunna banorna.
Re: Hur välja MOS-FET? *nu med bilder...*
Postat: 7 maj 2009, 11:27:52
av FS
bearing skrev:Så det du ändrade var alltså PWM på DIR ist för SD?
Jupp
Re: Hur välja MOS-FET? *nu med bilder...*
Postat: 7 maj 2009, 11:37:10
av FS
Nu har jag däremot ordentliga värmeproblem. Jag kör med Gecko's dumpkrets. Dock blir mitt effektmotstånd på 47 ohm och hela 100W såpass varmt att jag inte vill hålla i det efter ett par minuter.
Anledningen till detta är för att jag kör DC-motorn på ett väldigt elakt sätt:
0-250ms Rampar upp PWM
250-500ms Rampar ned
500-750ms Rampar upp PWM (åt andra hållet)
750-1000ms Rampar ned (åt andra hållet)
Tydligen skickar motorn tillbaka ordentligt med energi när man kör den på detta sätt.
Några tips?
Re: Hur välja MOS-FET? *backströmsproblem*
Postat: 7 maj 2009, 14:11:02
av Norpan
Om du gör ett prov med att öka dina deccelarationsramper med kanske 10ggr och värmen minskar mycket så vet du ju vart den kommer ifrån, blir det lika varmt ändå får du leta efter andra anledningar.
Men har du mycket svängmassa eller höga varvtal så blir det en del energi som ska bort.
Edit:
Är det ett sånt där guldigt aluminiummotstånd så tål det inte 100W utan en bra kylfläns på, är det ett stort porslinsmotstånd brukar drifttemperaturen vid märkeffekt vara nånstans mellan 100 och 200grader.
Re: Hur välja MOS-FET? *backströmsproblem*
Postat: 7 maj 2009, 14:20:49
av FS
Jo, kör jag längre stunder åt varje håll blir det inga problem.
Som jag kör nu, bränner jag bort all tillbakaskickad effekt då spänningen stiger över 24V. Blir det bättre om jag kör en 30V zener som i appnoten ovan? Då kan ju en del av överspänningen bunkras i kondingar...
Re: Hur välja MOS-FET? *backströmsproblem*
Postat: 7 maj 2009, 14:30:29
av Norpan
Bara dina drivgrejor tål spänningen så.