Sida 4 av 4

Re: Stirlingmotor driven av solljus, koppling till elnätet.

Postat: 11 mars 2009, 15:20:14
av Barry_Lyndon
Snyggt! Jag håller med larky, fler bilder! :)

/Andreas

Re: Stirlingmotor driven av solljus, koppling till elnätet.

Postat: 11 mars 2009, 16:12:06
av haklid
Ni bad om det! Lite smått och gott kommer här.
översiktsbild:
Bild

Den caddade modellen vi utgick från: (NX5)
Bild

Närbild:
Bild

varvtalsräknare:
Bild

Stirlingmotorn med aluminiumlåda:
Bild

Parabolen med sin solfilm. Sägs enl. tillverkaren ha nära 98% effektivitet för ett brett våglängdsspann:
Bild

Montering av parabolen och solpanelerna:
Bild

Sidovy med vårt tre dagar gamla fundament:
Bild

Här kommer lite bilder på vad en annan grupp gjorde:

Cad Giromill:
Bild

Vindgeneratorns spolar:
Bild

Sprängskiss över hur generatorn sattes ihop
Bild

Re: Stirlingmotor driven av solljus, koppling till elnätet.

Postat: 11 mars 2009, 16:45:18
av säter
Berätta lite mer om motorn.
Vad har ni använt för gastätningar till kolvarna? Vad kör ni med för arbetsmedium? Hur mycket är den förtryckt med?

Re: Stirlingmotor driven av solljus, koppling till elnätet.

Postat: 11 mars 2009, 19:01:09
av Gimbal
Snyggt, och jag blir bra impad om den snurrar överhuvudtaget.

Re: Stirlingmotor driven av solljus, koppling till elnätet.

Postat: 23 april 2009, 04:54:52
av orvar-e
jag vill också veta mer ...... :)

Re: Stirlingmotor driven av solljus, koppling till elnätet.

Postat: 23 april 2009, 09:21:41
av haklid
Stirlingmotorgruppen har tveklöst haft den svåraste uppgiften att i tillverka en stirlingmotor. De pratade tidigt med Kockum som tillverkar stirlingmotorer till ubåtar, men de blev klippta vid fotlederna. De sa att med 18 års erfarenhet och ett flertal miljarder så hade de fortfarande inte fått ett bra koncept, så de tyckte att vi skulle lägga ner hela projektet.
Den motor stirlinggruppen tillverkade har vanlig luft som arbetsmedium eftersom det är väldigt svårt att få en bra tätning mellan kolv och cylinder, så det var inte lönt att tänka på nåt annat. När den värms upp expanderar kolven (mässing) mer än cylindern (stål med koppartopplock) och ger i stort sett en greppassning. (som knappast kan vara det mest ultimata). En värmeväxlare sitter mellan cylindrarna som ska ta upp värme i sina kopparlameller för att skillnaden mellan varm och kall cylinder ska bli större.
De hade inga lyckade försök med sin motor, men jag som är envis prövade själv det att svarva av kolven på den varma sidan för att tillåta mer expansion och sedan värmde med gas jag tills att allting glödde och då fick jag faktiskt med hjälp av startmotorn den att snurra ett varv av sig själv. :)