v-g skrev:Lita inte 100 på den loggern säger jag bara. En riktig elmätare är ett måste om man ska få värden att lita på.
håller med - riktig elmätare är viktig för att bedömma rätt - åtminståne måste man paralellköra billigmätare med en riktig mätare mot tänkt last ett tag så man vet hur mycket billigmätaren driver. kylskopskompressorer är väldigt reaktiva.
---
Nedanstående är en lång text som jag har snickrat på men ej pubicerat för länge sedan när jag mätte upp lite saker på en Danfoss TL-2 kompressor - det är en lång text och möjligen en smula offtopic så hoppa över för er som inte är intresserad.
---
Man kommer man inte ifrån att kyl/fryskompressorn har ganska hög egenförbrukning i form av järn och kopparförluster då den motortekniken som används i denna har ganska höga förluster - det är ingen 97% verkningsgrad motor här inte utan i bästa fall 60% - 70% som alla småmotorer. Till detta kommer kompressorn egen friktionsförluster
---
Danfoss TL-2 kompressor vid egenpumpad full vakum (går som lättast då) drar ca 35 Watt, 74.2 VAr och tillsammans ger skenbar effekt av 82.2 VA (det som man mäter med enkel voltmeter mha. spänning * ström ala billiga effektmätare). - det är kompressorns totala inre friktion i avseende järn, koppar och kompressorns egen friktion. Under detta nivå kommer man knappast.
När den pumpar fri luft så är åtgången 44 Watt, 72.2 VAr och 84.5 Va
När den jobbar mot 8 Bar luft (motsvarar 38 grader kondens för R12 som denna kompressor arbetade med) är åtgången 61.7 Watt, 70 VAr och 93.5 VA. - nu är inte denna värde riktigt rätt då tryckdifferensen är lägre då R12 har runt 2 bar övertryck (3 bar absoluttryck) vid ett par minusgrader vilket ger ca 6 Bars tryckdifferens - men å andra sidan så är densiteten på gasen högre...
Då strömmen är runt 0.36 - 0.41 ampere över 41.5 Ohm i alla driftlägen så får man ca 5.4 - 6.6 Watt i kopparförluster. I mindre transformatorer brukar man balansera så att järnförluster och kopparförluster är ungefär lika vid märklast (det är därför trafo är ganska varma även vid tomgång och blir inte speciellt mycket hetare vid fullast) och applicerar man samma regel här så skulle det hamna runt 13 Watt + en okänd del i rotorförlust.
låst rotor och bara huvudlindningen aktiv så drar den 2.26 ampere med cos(fi)=0.88 vilket ger 413 Watt , 223 VAr och 470VA. 2.26A^2 * 41.5 Ohm ger 202 Watt i kopparförlust i stator, detta draget från 413 Watt ger 212 Watt kopparförust i rotorn, mao. ganska balanserad effektfördelning. Jag antar härmed att resistiva effektförlusterna är ungefär lika i både rotor och stator då strömmen måste vidmakthållas i rotorn för att skapa magnetfält och mot-EMK och därmed samma resistiva förluster även när motorn är i tomgång - kopparförlusterna totalt sett ligger då vid 10.8 Watt vid pumpning av vakum och totalt sett ca 15-16 Watt med järnförluster inräknat.
Mät på startlindningen och huvudlindningen som riktfas.
Kod: Markera allt
.
spänning V sin(fi)= ström på huvudlindningen arbetsläge
55.5 0.94 0.35 A vakum
55.1 0.90 0.36 A fri luft
53.72 0.75 0.41 A mot 8 Bar luft
Förlustfri rotor som snurrar friktionsfritt borde ge sin(fi)=1.0 iom. att fasen är 90 grader från huvudlindningen, avvikelse från detta betyder att rotorn bromsas och därmed har förlust (=last)
Notera att sin(fi) börja närma sig 0.7 eller 45 grader fasvinkel vid hård last, och denna punkt brukar vara märkeffekten för elmotorer då motorns inre förluster ökar snabbt pga. ökade strömmar efter denna punkt - under denna punkt drar motorn ungefär lika mycket ström oavsett last då den domineras av induktansen och ungefär samma kopparförluster hela tiden men över detta så börja strömmen följa lasten och därmed R*I^2-kopplad extrauppvärmning av motorn.
Av detta så verkar att 8-9 Bar differenstryck vara nära max för den här kompressorn.
---
Då både stator och startlindning känner samma magnetiska flöde från rotorn men med 90-graders fördröjning för startlindningen så borde man kunna använda startlindningen som 'probe' av magnetfältet från rotorn.
hur lista ut omsättningsskillnd mellan stator och startspolen?, under drift är det resistiv spänningsfall i spolen...
Spänningsändring mellan 55.5 Volt och 53.72 volt beror på strömmen i statorn ändrar sig 0.06 ampere vid ändrad last - detta ger 'inre resistans' av 29.67, Ohm vilket gör att startlindningen borde ha 55.5 V + 0.35*29.67 Volt = 65.88 Volt som teoretisk nollströmsspänning - detta för att räkna ut omsättningen mellan stator och startlindningen med rotorn som fördröjd magnetflödesförmedlare. 230 / 65.88 = 3.491 i spännings och strömomsättning.
(här kan jag göra en tankegroda då jag inte får med effekterna av ändrad fasvinkel vid ändrad last - orkar inte kolla det ännu)
Jag antar nedan att man kan göra en ekvivalent omräkning av statorströmmen till motsvarande 'ström' i startspolen som om den drev kompressorn där ifrån med förlustfria spolar - på så sätt kan jag räkna effektflöden och använder startspolen som 'sensor' för att försöka bedömma hur mycket fysisk kraft som rotorn avger till kompressorn baserat på effektflödena och dess fasvinkel. Med detta arragemang så borde dom flesta koppar och järnförluster vara borträknade med möjlig undantag för rotorförlusten. Reella effekten representerar då fysiska kraften på motoraxeln.
Kod: Markera allt
.
Spänning V sin(fi) omräknad ström på VA VAr Watt vinkel Arbetsläge
startlindning startlindning grader
55.5 0.94 1.22 A 67,71 63.65 23.1 70.05 vakum
55.1 0.90 1.257 A 69.26 62.33 30.19 64.16 fri luft
53.72 0.75 1.431 A 76.87 57.65 50.85 48.59 mot 8 Bar luft
lite jämförelse mellan 'effekt' från rotorn och inmatad effekt.
VA
UT IN Diff
67,71 82.12 14.41
69,26 84,55 15,29
76,87 93,52 16.65
Watt
23.1 35.3 12.2
30.19 44 13.8
50.85 61.7 10.85
VAr
63,65 74.14 10.49
62,33 72.2 9.87
57,65 70.6 12.95
---
Jag har inte riktigt lyckats knyta ihop säcken då skillnaden på inmatad effekt och det rotorn indikerar att den förmedlar till kompressorn var mindre än jag räknade med - det täcker in lindningsförlusterna - men var tog magnetförlusterna vägen ??? tankegroda enligt tidigare not eller att jag har missat någon faktor?
Ingående värdena varierar också lite unde mätningarna samt strömtången var ett nummer för stor för dom här små strömmarna vilket gör att även 1/10-dels felläsning gör stor påverkan på resultatet - samt att 230 volt inte är så himla stabil som man antar...
Hur eller hur, 35.3 Watt tomkörning och 61,7 Watt vid fullt gör att mindre än 50% av inmatad energi i kompressorn används för själva kylprocessens termodynamik.