Sida 4 av 4

Re: bygga stereoförstärkare för ett par 8w 4ohms högtalare

Postat: 8 februari 2011, 11:30:51
av IngOehman
Ja, få träsk drar ned flera människor än kabelträsket. ;)

Och man behöver ju inte luta sig mot sitt förstånd heller, utan saken går ju att undersöka - med vår
hörsel som domare. Det finns ju inga hinder varken för att i blinda tester studera vad som är objektivt
bäst (minst färgande) eller att studera hur eventuella subjektiva preferenser faller.

Och gör man det finner man dels att alla rimligt grova kablar (=R mindre än en procent av högtalarnas
minimpedans) för det mesta (det finns ju specialfall där t ex förstärkarutimpedanser ställer specialkrav
för att inte äventyra stabilitetsvillkoren) är mycket svåra att skilja från varandra, men man finner även
att det inte finns någon knappt någon korrelation överhuvudtaget mellan pris och prestanda i blindtest.

I interconnectfallet är det möjligen lite annorlunda eftersom det där även finns potentiellt signifikanta
instrålningseffekter som man i vissa fall kan behöva ta hänsyn till. Båda av LF- och HF-störningar. Men
även när man tittar på sådana kablar via blinda lyssningar där man tittar på både vad som är objektivt
god återgivning och vad som föredras subjektivt, är det svårt att hitta någon tydlig korrelation mellan
priser och prestanda. Hyggligt många fruktansvärt dyra interconnectkablar saknar skärm!

Nej, HiFi-branschen är verkligen inte frisk.

Vill bara för protokollet nämna att jag INTE brukar uttrycka mig i termer av att "...bra ljud inte behöver
vara liktydigt med bra/god återgivning", helt enkelt eftersom "bra ljud" inte är entydigt. Ett bra ljud kan
ju t ex vara ett öronskärande larm, som gått, således att en massa människor kan räddas till livet ur en
brinnande byggnad.

Talar därför hellre om färgningar och preferenser, där det inte är givet att alla färgningar av alla med allt
tänkbart programmaterial uppfattas såsom negativa tillskott. Snarare är det nog nästan lika vanligt med
färgningar som uppfattas som tilltalande som att andra uppfattas som förfulande. Men det beror förstås
på programmaterialets ursprungliga egenskaper också, som ju i hög grad kan påverka hur egenskaperna
hos en länk i kedjan, eller hur hela kedjans fel summerade, yttrar sig.

Men - om jag tolkar dig rätt så tolkar du mig rätt. ;)

Är dock inte förtjust i varken att behöva tolka eller att behöva tolkas, så det är därför jag förtydligar
mig lite med avseendet på begreppet "bra ljud", som jag faktiskt inte tror att jag använde.


Vh, iö

Re: bygga stereoförstärkare för ett par 8w 4ohms högtalare

Postat: 8 februari 2011, 13:56:49
av SM3BDZ
Jag får be om ursäkt om jag felciterat dig. Det var det här citatet som jag ville knyta an till:

"Jo, man kanske kan säga att "det perfekta ljudet" är en subjektiv fråga det också. Ett begrepp som man inte bör blanda ihop med "den perfekta
återgivningen". "


Olika färgningar kan förvisso vara önskvärt, inte minst i samband med förstärkning av musikinstrument, då förstärkarens och högtalarens färgningar och karaktär i en del fall kan sägas utgöra en del av själva instrumentets tonbildning.

Men, du har tolkat mig rätt! :-)

Re: bygga stereoförstärkare för ett par 8w 4ohms högtalare

Postat: 9 februari 2011, 13:02:36
av IngOehman
SM3BDZ skrev:Olika färgningar kan förvisso vara önskvärt, inte minst i samband med förstärkning av musikinstrument, då förstärkarens och högtalarens färgningar och karaktär i en del fall kan sägas utgöra en del av själva instrumentets tonbildning.
Kunde inte ha uttryckt det bättre!

Av ungefär samma skäl har jag ingenting emot när kompressorer används under inspelning för att skapa ett sound för
det instrument som det gäller, men jag tycker det är avskyvärt när kompressorer kopplas in på ett redan färdigmixat
material, bara för att öka medelnivån så mycket som möjligt - för att musiken skall hävda sig bättre mot andra låtar
som misshandlats på samma sätt. :? Som om ingen människa vore förmögen att manövrera volymkontrollen...

Kompressor efter mix är ett bra sätt att förstöra ljudkvaliteten så att materialet blir nästan ospelbart på annat än fjutt-
nivåer efteråt, men redan på svag nivå låter det ju illa. :( Flera olika instrument som samsas i samma amplituddimension
och som tvingas genom en olinjäritet är som bekant ett bra sätt att skapa en blandare, det vill säga att blanda fram en
massa intermodulationskomponenter.

Allra värst tycker jag det är med dessa mastringstekniker som med kompressorer (och eq) massakrerar även äldre inspel-
ningar, i förekommande fall utan att musikerna ens är i livet och kan säga ifrån. :(


Vh, iö