mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Verkligen risigt utgångsläge må jag säga! Helt otroligt att du fått den att köra igen. :tumupp: :tumupp:
Den där förlängningssplattan ner till spindelfästet ser ut att vara en bra ide. Lättare att justera den än att flytta hela z-paketet. z-rörelsen är ju lite snålt tilltagen på de här maskinerna. z-akseln överlag verkar vara den svaga länken på de här maskinerna. Den borde ha 4 slädar istället för bara två.

Är det Norrlins bilskrot du jobbat på? Kommer det in mycket aluminiumskrot till en bilskrot? Vet inte var jag skall få tag i tjockare aluminiumämnen att fräsa i här i trakten ännu...

Är du nöjd med Kressen? Jag har nog nästan bestämt mig för samma maskin, istället för Isels dyrare motsvarighet. Men jag ligger lite lågt ännu ifall originalspindeln skulle dyka upp vid skolan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant med 3D fräsningen, vilka mjukvaror kör du? Kan du köra direkt från bild eller måste du konvertera i flera steg?

/PeterH
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

mri: Jag skulle gissa på "Jakobstads Bilskrot". Ett av alstren ger en vink. :wink:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

maha: Jag tror vi båda har rätt. Orkade bara inte kolla upp det innan, men nu har jag kollat och Stefan Norrlin heter ägaren till Jakobstads Bilskrot. Är barndomsbekant (eller hur man skall uttrycka det) med Stefan. Han är väl nog skrotkung här i trakten numera, åtminstone kommer jag inte på var någon annan skrot skulle finnas här.

Angående "3D" bilderna. Jag gissar att du rätt och slätt konverterat bilderna till gråskalor och använder grånyansen direkt som z värde, eller hur? Åtminstone ser det så ut kring näsan på kvinnan.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Aha, nu går det upp ett ljus. Det är alltså bilskroten nära Ekorosk vi pratar om?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jepp
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Jo det var en rejäl utmaning (dyr sådan) att få allt i skick igen, speciellt att jaga delar. Men efter att tag hittade jag en gubbe/firma här i stan http://www.roboty.fi/ han säljer profiler, kulskruvar och reservdelar till Isel maskiner och inte alltför överdrivet dyra priser heller.

Jo dendär extra plattan för kressen är väldigt bra att ha ifall man vill fräsa lägre ner, så då behöver man int flytta upp materialet man skall fräsa så högt :) Tycker Kressen gör ett bra jobb med tanke på att den är en ganska billig maskin, inga problem med glapp eller överhettning.

Hehe, jo det var hos skrotkungen här i stan jag har jobbat, mycket intressant att bearbeta gammalt skrot, kommer in väldigt mycket användbara saker. Förut kom det in mycket aluminiumskrot men nu vintertid så har det varit sämre, mest tunna små bitar som inte är nått att ha. Har inte riktigt hittat någon som säljer tjockare aluminium för vettig peng, Mekano finns ju men de är dyra :P

Detdär med fräsning av ansikten i trä och sånt så går lätt att fixa med http://www.brusselsprout.org/CAMBAM/. Använder CamBam till nästan allt jag ska fräs, väldigt lätt att komma igång med och kraftfullt och där på köpet gratis. Men det är som du skrev, djupet beror på hur ljusa/mörka pixlarna är på bilderna.

Och erm.. dendär kvinnan.. de e ju jag! :shock: Har tittat om och om igen men kvinnlig tycker jag inte jag ser ut :P
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Ojdå, jag ber om ursäkt! :oops: :D Jag tittade nog inte så nogrannt på helheten utan bara på detaljerna. Nu ser jag att det är en man, eller en kvinna med mycket maskulina drag. :) Det var nog ett snabbt ögonkast på håret, som ser långt ut som gav fel utslag i min hjärna. :)

Edit: Föresten, vad är det som säger att en kvinna inte kunde jobba på en bilskrot och få för sig att renovera en CNC-maskin? :wink:

www.roboty.fi, tack för tipset! E-mail adressen är till Veijo Meriläinen, och om inte minnet sviker så var det han som startade Merval i tiderna.

Jag undrar om Componenta (gjuteriet nära Prisma och Citymarket) jobbar med aluminium eller om det endast är järn.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mri: jag har likadan dremel :whoho: dom är faktiskt värda sitt pris.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

>Jag undrar om Componenta (gjuteriet nära Prisma och Citymarket) jobbar med
>aluminium eller om det endast är järn.
Om jag minns rätt så tillverkar componenta bl.a. kolvar, och de brukar ju i allmänhet vara tillverkade av aluminium. Så det känns väl inte helt orimligt att man skulle få tag på aluminium därifrån.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag kan ha fel men jag tror inte de gjuter aluminium. Åtminstone de grejer jag sett då jag varit där har varit i järn/stål.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Rifakungen: Motorn och så är väl okay, men spännhylsorna är ju ganska dåliga. Glappa som bara den. Jag åtminstone får prova många gånger att spänna fast och provköra t.ex. kretskortsborrar förrän jag hittar ett läge som vibrerar tillräckligt lite.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

stozze: Du sa att du "sprayar en dimma med Sinol/vattenbladning" när du kör i alu. Jag kom just att tänka på att Sinol är MYCKET BRANDFARLIGT enligt etiketten. Hur går det ihop? Eller är det därför du blandar med vatten? Hur mycket vatten isåfall? En *dimma* av brännvätska borde ju vara nästan dynamit om man sprejar på ett hett frässtål var det t.o.m. kan slå gnistor...
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Tror jag hade hälten vatten, hälften sinol eller nått sånt, beror lite på. Sinol är ju bra som smörjmedel när man fräser alu om man inte har råd med dyrare skärvätskor. Men de är sant, brandrisken finns ju men jag hoppas på att den blir mindre när man nu har blandat med vatten också. Dimman kyler så pass bra att fräset aldrig har blivit hett hittils och inga gnistor har hittils kommit ut ur Kressen :P Lite spänning i tillvaron måste man ju ha när man fräser också :D

Har kört med Sinol/vatten nu som tillfällig smörjmedel då jag bara har gjort små test fräsningar i alu, sen blir det väl nog att köpa ordentlig skärvätska.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag får väl helt enkelt ta och prova hur lättantändligt sinol+vatten är. Sinol brinner ju inte med nån häftig låga vill jag minnas.

Bordet är på gång. Vid sådana här "grövre" arbeten blir det av nån anledning pappa som jobbar och jag som ibland håller ena ändan av måttbandet. :? Men hur som helst så blir det ett bord snart. Återstår lite putsning av ramen, hål som skall borras för skivan och sen målning.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar