Sida 4 av 14
Postat: 25 oktober 2007, 18:24:45
av Battery
Grejat lite med Z-axeln idag igen.. har lite glapp att fixa bort ännu men det verkar fungera ganska ok.

Postat: 26 oktober 2007, 19:40:45
av Battery
Okey, det var tänkt att jag skulle börja på med X-axeln (bordet) idag... testade lite med en rörklammer att spänna ihop enligt följande men det visade sig vara fullständigt värdelöst. Om man har klämman för löst kastar den fram och tillbaka och lagret lägger sig snett osv, och om man spänner åt börjar det gå för tungt, så jag måste fundera ut något annat system för detta.
Lite halvslarvigt fixat, men jag la inte mera tid på det än så när jag märkte hur ostabilt och klent det var, blir nog att tänka om helt och hållet.
Lite produktiv var jag åtminstone, märkte att Y-vagnen var för krånglig att justera helt rak med två separata plattjärn, så jag gjorde en bastantare modell och borrade hålen noggrannt att matcha vinkeljärnen på framsidan, så nu efter mycket justerande och mätande är Y-vagnen totalt glappfri och stabil till tusan.
Även min konstruktion av Z-axeln visade sig vara totalt värdelös, det
går att justera bort glappet men när man härjat omkring lite med den börjar den glappa igen, samt att det är för svårjusterat överlag så jag skall fundera ut någon annan lösning på det med.
Så tyvärr ingen intressant uppdatering idag heller

Postat: 26 oktober 2007, 20:00:09
av PerE
G,kväll.
Jag har själv kulbussningar på min maskin, skall du inte fundera på dessa ?
http://www.aratron.se/pub/1171/Kulbussningar.pdf
Per
Postat: 26 oktober 2007, 20:13:12
av Battery
Jag har funderat på det jo, men jag tror inte att stålaxlarna är tillräckligt felfria för sådana så jag håller mig till kullagren tillsvidare.
Möjligtvis på Z-axeln skulle man kunna fundera på det, det skulle ju vara platsbesparande om inte annat, jag hamnar ändå att byta ut rörstumparna jag har där för tillfället och de är ju bara 2x30cm bitar så det borde inte bli speciellt dyrt att skaffa ordentliga sådana, men eftersom jag redan skaffat stänger och lager till Y och X-axeln kör jag nog med kullager där.
Men jag skall kolla lite om jag hittar någon här omkring som säljer sådana, tack för tipset.
Postat: 26 oktober 2007, 20:19:42
av jojje
He, he. Ser du har försökt att "kopiera" det jag har gjort, men du har missat några viktiga saker.
Bara att ta fram glödlampan å sätta den ovanför huvet.
Postat: 26 oktober 2007, 20:40:02
av Battery
Vad menar du?
Det jag kommer på när jag kollar på dina lillsyrra-bilder (om det är det du hänvisar till) är isåfall att du har klämmorna jämsides med de andra lagren samt att dina klämmor går genom en skivbit vilket gör att den inte kan "glappa" fram och tillbaka längs med stången som mina gjorde.
Det var ett misslyckat försök iaf men jag orkade inte lägga mera tid på det i nuläget.
Postat: 26 oktober 2007, 21:37:11
av jojje
Inte bara det. Du verkar ha "problem" med alla, men ...
Postat: 26 oktober 2007, 21:47:47
av Seiko89
Synd att det inte gick som förväntat, men det är bara att hålla hoppet uppe och testa en annan metod. ville bara på peka att ditt bygge har varit lite insperation till mitt bygge som kommer påbörjas snart. Det är bra att man kan se vad du har valt att göra när något inte gått bra så man inte behöver göra samma misstag

Postat: 26 oktober 2007, 21:49:52
av Battery
Jag verkar ha problem med alla? Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar...
Postat: 26 oktober 2007, 21:52:45
av jojje
Läs vad du själv har skrivit, det gjorde jag.

Postat: 26 oktober 2007, 21:54:22
av Battery
Seiko89> Kul att bygget inspirerar

jo det har ju blivit lite misslyckanden, men det är ju lärorikt iallafall

Postat: 26 oktober 2007, 22:12:00
av Battery
jojje> Alltså jag hade problem med avgasklammer-metoden samt Z-axeln, ja. Mestadels pga slarv och brist på planering, men jag bygger ju för att lära mig och skulle jag veta hur man skall bygga allting så det fungerar perfekt skulle jag ju göra det direkt istället för att göra "dumma misstag".
Angående avgasklamrarna har jag aldrig studerat hur andra löst det, bara sett några bilder av det i förbifarten, vilket ju visade sig på mitt försök.
Postat: 26 oktober 2007, 22:21:13
av pcmper
Man kommer aldrig ifrån misstag när man konstruerar och bygger själv, det viktiga och roliga är att hitta lösningar på misstagen och rätta till dom.
Det blir säkert en fin maskin till slut vågar jag säkert påstå.
Och det är ju lärorikt även för oss andra som läser om misstagen, tycker det är bra att du förklarar dom.
Postat: 26 oktober 2007, 22:22:14
av PerE
Jojje: Istället för att "dissa" honom kan du väl berätta vad för fel han har gjort.
Per
Postat: 26 oktober 2007, 22:22:45
av jojje
Battery skrev:Även min konstruktion av Z-axeln visade sig vara totalt värdelös...
Tvivlar på att det har med avgasklämmorna att göra, men du vet nog bäst, det är ditt bygge.
Men, det är väl det som är det sämsta med ditt bygge. Du tänker inte efter före, du bara bygger, å så måste du göra om massa saker.
Ta det lungt och bygg gärna i nåt lättare/mjukare material först, gärna i halvskala. Då kan du känna mycket lättare vart det flexar eller inte funkar. Sen bygger du "på riktigt". Låt det ta den tiden det behöver ta.
Du började väldigt lovande, men sen gick det lite snett. Försök komma tillbaka, då blir det en vinnare.
Edit: OK, PerE, ska försöka, om han
vill ha min "hjälp".

Men jag gillar inte att någon dissar en bra sak, bara för att man misslyckas göra "likadant".