Sida 4 av 4
Postat: 27 september 2004, 22:53:35
av $tiff
Coolt! Kan du inte hålla emot lite för att se vad den pallar driva?
Men kan den inte starta själv ens? Vad hände med det feta vridmomentet vid låga varv?
Postat: 27 september 2004, 23:02:41
av Fagge
Visst går det att stoppa den med näven, men friktionen gör att det blir jävligt varmt!.
Att starta i 10V/sek är nog lite väl häftigt, & det behövs nog inte häller, för att man ska kunna accelrera en sån motor från 0-max på under en halv sekund!.
Nu har jag den kopplad till en funktions generator där området är melan 1Khz-ca13khz & byter jag områdesläge så blir det ett förlångt avbrått & då hinner motorn dö!.
Postat: 28 september 2004, 12:44:17
av Fagge
En lite fråga till...
Jag skall driva det hela med en trafo på 50Vac 500VA. efter likriktning så ska det sitta 2st pararella 10´000uf kondensatorer. men frågan är om man skall ha ett relä i serie med lytarna med ett effektmotstånd "tids styrt", för att minska den troligtvis enorma startströmmen som kan bli vid på slag.?
Postat: 28 september 2004, 16:06:02
av Bengan
Det behövs inte, trafon klarar extremt höga strömmar under väldigt kort tid.
Postat: 28 september 2004, 16:29:11
av karlstedt
Har man en säkring någonstans på vägen brukar det kunna bli värre...
Postat: 28 september 2004, 16:31:23
av Fagge
Jo att trafon klarar det är ju inget tvivel, men vad säger lytarna & diodbryggan om det ?.
Postat: 28 september 2004, 16:42:09
av Bengan
Det lär nog inte vara några problem det heller, normalt så kortsluter ju ellytarna likriktarbryggan om de är helt urladdade
Postat: 3 december 2004, 16:47:30
av evert2
Ja, men det vore väl inte så dumt med en "softstart" ändå?
Nåja, jag kollade på videon för första gången idag......det är ingen LITEN motor du har.......

Postat: 4 december 2004, 21:36:01
av Tekko
Varken videon eller sidan finns kvar
