Sida 4 av 4

Postat: 27 september 2004, 22:53:35
av $tiff
Coolt! Kan du inte hålla emot lite för att se vad den pallar driva? :wink:

Men kan den inte starta själv ens? Vad hände med det feta vridmomentet vid låga varv?

Postat: 27 september 2004, 23:02:41
av Fagge
Visst går det att stoppa den med näven, men friktionen gör att det blir jävligt varmt!.
Att starta i 10V/sek är nog lite väl häftigt, & det behövs nog inte häller, för att man ska kunna accelrera en sån motor från 0-max på under en halv sekund!.
Nu har jag den kopplad till en funktions generator där området är melan 1Khz-ca13khz & byter jag områdesläge så blir det ett förlångt avbrått & då hinner motorn dö!.

Postat: 28 september 2004, 12:44:17
av Fagge
En lite fråga till...
Jag skall driva det hela med en trafo på 50Vac 500VA. efter likriktning så ska det sitta 2st pararella 10´000uf kondensatorer. men frågan är om man skall ha ett relä i serie med lytarna med ett effektmotstånd "tids styrt", för att minska den troligtvis enorma startströmmen som kan bli vid på slag.?

Postat: 28 september 2004, 16:06:02
av Bengan
Det behövs inte, trafon klarar extremt höga strömmar under väldigt kort tid.

Postat: 28 september 2004, 16:29:11
av karlstedt
Har man en säkring någonstans på vägen brukar det kunna bli värre...

Postat: 28 september 2004, 16:31:23
av Fagge
Jo att trafon klarar det är ju inget tvivel, men vad säger lytarna & diodbryggan om det ?.

Postat: 28 september 2004, 16:42:09
av Bengan
Det lär nog inte vara några problem det heller, normalt så kortsluter ju ellytarna likriktarbryggan om de är helt urladdade

Postat: 3 december 2004, 16:47:30
av evert2
Ja, men det vore väl inte så dumt med en "softstart" ändå?


Nåja, jag kollade på videon för första gången idag......det är ingen LITEN motor du har....... :roll:

Postat: 4 december 2004, 21:36:01
av Tekko
Varken videon eller sidan finns kvar :(