Sida 4 av 5

Postat: 18 augusti 2007, 11:46:56
av LaRdA
Rören är ss4212-06, (EN AW-6082-T6)

Postat: 18 augusti 2007, 11:55:04
av Macce
Det borde vara riktigt bra material till antennbyggen, ifall jag inte minns riktigt fel nu.

Postat: 18 augusti 2007, 12:00:29
av LaRdA
Det borde fungera fint tycker jag, har själv 10m liggandes i väntan på inspiration. :D

Postat: 18 augusti 2007, 12:17:23
av Icecap
Länk till Easy Radio-moduler, säljs av Acal här i landet.

Postat: 18 augusti 2007, 20:42:33
av PeterH
Nu har jag hittat en Easy Radio-modul som verkar perfekt! Den har 25mW och skall enligt beskrivningen klara upp till 1000m vid fri sikt (jag antar och hoppas att den klarar *lite* till :wink: ) Hänger inte riktigt med på prissättningen, dom kostar runt 14£ styck men som par 41£ :humf:

Det verkar ganska enkelt att få ihop en 433MHz Yagi enligt Amateurradio-Station DK7ZB :D Problemet blir nog att hitta monteringsmaterialet, men det ordnar sig nog (i värsta fall får man väl kontakta "DK7ZB") Materialet verkar både bra och billigt hos IronBill!

Tack så länge!

/PeterH

Postat: 18 augusti 2007, 22:30:01
av Macce
Till de DK7ZB-yagis jag byggt så har jag använt 25x25mm aluminium fyrkantsprofil, till det mesta 10mm rör (1,5mm väggar), vattentät el-installationslåda av plast, 2st kabelgenomföringar av modell som man vrider för att få tätt, en träpinne som ryms in i alurören, en N-kontakt, en bit RG213, lite sikaflex (i ändorna av rören som går till radiatorn, runt N-kontakten, kabelgenomföringarna och runt lockets kant). Sedan också hydraulikslangfästen till alla element utom radiatorn. Allt som kommer i solen skall givetvis tåla UV-ljus bra. Ifall du gör skarv med kontakter så dra rejält med självvulkaniserande tape på, och lägg vanlig eltape ovanpå den (utan går den sönder efter en tid i solljuset).

Till din applikation skall du knappast ta loss antennen så ofta, så då är det lika bra att dra ut en koaxialkabel från antennen direkt istället för att lägga en kontakt.

Se också till att få hydraulikslangfästen som har två bultar för fastsättning, det blir betydligt stabilare i ur och skur.

Matningsboxen har jag löst genom att ta en elinstallationslåda och göra två hål 180 grader från varandra. I dessa har jag lagt igenskruvbara kabelgenomföringar, i vilka jag lagt rören och skruvat fast. Det sitter riktigt hårt, förutom att de böjer sig neråt pga att plastlådan inte orkar stöda dom tillräckligt. Därför har jag lagt en trätapp i mitten (plast vore dock bättre).
Sedan matningskabeln fast i båda elementen med slangklämmor. Skärmen till ena sidan, mittenledaren till andra.
Sedan sikaflex runt alla genomföringar. För får du vatten in i koaxialkabeln så är det inte roligt mera, då har du en konstlast istället för matningskabel.

Postat: 18 augusti 2007, 23:03:11
av PeterH
hmm... såg nu att Easy Radio-modulerna arbetar med 50ohm:s impedans, hur tror ni det kommer funka med Yagin? Enligt DK7ZB är det väldigt viktigt att använda högklassig coaxkabel på 75ohm!

Vidare funderar jag på den lilla koaxkabel som ansluts mellan elementen och ingången till kopplingsboxen, det verkar vara extremt viktigt att få dom paralella och i linje med bommen! Om jag ska gå in med coaxkabel direkt i kopplingsboxen för att slippa en kontakt, hur ska jag då få till den lilla "paralellkoaxkabeln" om den nu är så extremt viktig?!

/PeterH

Postat: 19 augusti 2007, 00:03:48
av Macce
Antennerna är 50 ohmiga efter impedansanpassningen som görs med 75-ohmiga koaxialstumpar. Före är de 28 ohmiga eller hur det var.

Hur koaxialkabeln kommer tror jag inte är så viktigt, jag har iallafall inte haft den rak och fått bra resultat med antennerna. Men jag är inte säker. Kablarna är ju där för impedansanpassning, inte för att stråla ut någon effekt...

Postat: 19 augusti 2007, 09:09:09
av Mindmapper
Man ser på åtminstone en av bilderna hur matchningskablarna går först framåt (edit: i boxen) och sedan i en båge 360gr tillbaka. Så att dom dras rakt är inte viktigt, däremot så är det viktigt med längdmåtten.
Antennerna som hade bom av vp-rör och element av svetselektroder blir enkelt att få tag på delarna och billiga att tillverka.

Postat: 9 oktober 2007, 20:28:21
av Joe
PeterH: Hur går det med klurandet?

Har själv funderat på en liknande lösning åt en bekant..

Tänkte mig två IR dioder / fotoceller så man vet åt vilket håll "föremålet" som passerar rör sig åt, det är bara inkommande "trafik" som är av intresse

Skulle vara intressant med slingor i vägbanan också för att säkert känna av fordon.
(IR deckarna kan djur gå förbi vilket inte är av intresse utom möjligtvis vid jaktsäsong, fast då behövs nog en mer high tech lösning för att se vilket djur det är.....) :lol:

Nån som har sett nåt hemmabygge med "vägslingor", eller vet vad det heter på engelska så man kan googla på det?
edit: Inductive Loop Detector heter det, har inte ännu hittat nåt exempel eller schema

Postat: 9 oktober 2007, 21:12:00
av Icecap
Problemet med slingorna är att de drar en del energi. Här kan du hitta lite, jag har databladet för 222'an, den kör på 16-30Vdc, 80mA max.

Det finns schema med men sling-oscillatorn är bara ett block så den ger knappast något.

Postat: 9 oktober 2007, 21:41:56
av grym
en fundering, om man säger att man har den långt ute i ingenmansland, där det inte finns mycket annat som stör
om man bara sätter en mångvarvig slinga i backen under vägen , borde man inte få en änding i magnetfältet när något tillräckligt stort metallföremål går över?

fanns för längesedan en ufodetektor i någon elektroniktidning , visserligen ploj men jag byggde en och den detekterade en förbikastad magnet på flera meters avstånd

megnetfält finns ju alltid i modernatur

hm, något mera, finns det inte något liknande i havet runt sverige, slingor på botten som ska kunna detektera inkommande fartyg och kanske ubåtar med

om jag inte minns fel så samlar båtar på sig magnetism, och vid andra världskriget fanns det magnetminor? och avmagnetiseringsanläggningar för båtar?

Postat: 9 oktober 2007, 21:48:06
av Icecap
Det finns ju bara ett sätt: testa! men rätt: bilar bär med sig ett magnetfält och har man ett bra antal varv och en bra förstärkare borde det gå.

Postat: 9 oktober 2007, 22:05:34
av Joe
Tänkte att när IR barriären bryts matas slingorna och dess elektronik, på sånt sätt minimeras energi behovet. Om de nu inte måste vara opåverkade vid spänningstillslag (beror väl på styrelektroniken)

Postat: 9 oktober 2007, 22:14:41
av grym
vore kul att prova, men det överlåter jag åt trådskaparen


annars vore detektering medels en tunn fiskelina spänd över vägen och som drar en strömbrytar som återfjädrar när det gått av :)

hm, kommer inte ihåg, men truppmina 12 funkar ju alltid om inte något annat passar :twisted: :wink: