Sida 4 av 5
Postat: 1 augusti 2007, 23:01:00
av Aloha
Hej
Tack för tipset! Jo jag känner till den killen. Tänkte eventuellt ge mig på att bygga en sådan också efter att jag har klarat av den här.

Hans krets fungerar nämligen inte med mjukvaran på coupediagnostic.co.uk.
Jag förstår inte varför jag inte får den här att fungera. :/ Har varit i kontakt med en kille som har byggt samma som jag har byggt och han fick det att fungera. Dock så var det länge sen han byggde den så han kommer inte ihåg så mycket. Men det är iaf bevis på att det ska gå.
Postat: 2 augusti 2007, 00:23:04
av Fransson
Hum
Med 9V till Vb får du tillräcklig med negativ matning för att RX ska fungera korrekt. Men du får ingen initiering. Så RTS verkar ha något med initieringen att göra. Slutsatsen blir att RTS kanske lastas för hårt. Prova att öka R6 till 10kΩ eller 47kΩ och öka R7 till 2,2kΩ. Det borde minska lasten på RTS till ca 1/4 av tidigare belastning.
Du borde testa att koppla ett instrument (ett oscilloskop vore bra) direkt till RTS och försöka se vad som händer före, under och efter initieringen. Det du vill veta är om och när RTS växlar mellan hög och låg samt om nivåerna är tillräckliga. Helt enkelt vill du veta om PCn orkar driva RTS linjen korrekt med den belastning som kretsen utgör.
Postat: 2 augusti 2007, 13:58:26
av Aloha
Tack så mycket för hjälpen, nu börjar det likna något!
Jag bytte ut R6 till 10kΩ samt R7 till 4,2kΩ. Då lyckades jag faktiskt ansluta och kunde läsa ut en hel del data. Det är dock fortfarande svårt att upprätta en anslutning och man måste försöka flera ggr innan det lyckas. Anslutningen är dessutom väldigt instabil, men jag lyckades faktiskt vara uppkopplad i minst ca 3 minuter och läste under tiden ut data i realtid ifrån ECU:n.
När anslutningen avbryts får jag fel i stil med:
Missed frame: 10
Missed frame: 10
Missed frame: 10
Missed frame: 10
Missed frame: 10
Missed frame: 10
Missed frame: 10
Missed frame: 10
comms.ConnectionException: Failed to transmit frame:DataFrame:6,9,1,1,32,17,3
at comms.Connection.send(Unknown Source)
at comms.Connection.run(Unknown Source)
4
Och när den inte vill ansluta får jag följande fel:
portId: javax.comm.CommPortIdentifier@193722c
Initialising communications with the ECU
Starting wake up
preamble set
pr:true [85, 50, 134, 134, 22, 41]
Sending preamble complement to the ECU: 121
Chaff:85
Chaff:22
Chaff:134
Chaff:22
Chaff:41
is alive!
16
f*cked up byte: Sent 6 received 6 expecting 249master:truechecking:truebyte cou
nter:1frame length:7
comms.ConnectionException: Transmission failure when sending frame:1
at comms.Connection.sendFrame(Unknown Source)
at comms.Connection.send(Unknown Source)
at comms.Connection.run(Unknown Source)
Vi är i varje fall på rätt spår nu, någon idé om hur jag kan få anslutningen stabilare?
Postat: 3 augusti 2007, 08:19:03
av Fransson
Kan inget om bildatorer, så någon annan får kommentera felmeddelndena.
Jag såg att du har byggt krettsen på en labplatta. Min erfarenhet är att sådana kan glappa ibland.
Det kanske är dags att göra den första lödda prototypen. T.ex. på en bit "verobord" eller vad de nu heter. D.v.s kretskort med långa banor, avsedda för labb.
Kolla på exempelvis Kjell & Co.
Edit: PS.
PS jag reser till Axvall i dag och tillgången till Internet är osäker.
Postat: 3 augusti 2007, 16:58:59
av Aloha
Okej, ska ta och löda ihop den nu.
Testade lite mer idag och den fungerar faktiskt mycket bra när motorn är av men tändningen är i första läget. Lyckades ansluta vid varje försök och anslutningen var stabil.
Men när motorn är igång och jag försöker ansluta så är det problem. Det går bara ibland. När jag väl lyckas ansluta så är den väldigt känslig. Trycker jag "lite" på gasen så kopplar den ifrån.
Kan det bero på att jag inte har byggt den där grejen uppe i vänstra hörnet som ska filtrera matningsströmmen? Spänningen hoppar ju upp o ner i takt med att jag gasar så det verkar ju logiskt.
Måste det vara exakt dom kondensatorerna för att det ska fungera tillfredställande? Eller vad är som man ska tänka på för att det ska fungera?
Postat: 3 augusti 2007, 18:50:01
av peter555
Det var uselt att inte spänningen ut från billådan är stabiliserad. Sätt dit en 12V LDO regulator. Det kan också vara bra att köra med skärmade kablar så du inte får in störningar från tändningen. Sätt INTE i laddaren till laptopen eftersom skyddet är så uselt
Postat: 4 augusti 2007, 02:42:20
av xxargs
En dum fråga - det är inte så att du försöker köra detta med USB/RS232-konverterare - För då får du verkligen skylla dig själv!.
Sådant här mickel med icke standard RS232 med kritisk timing etc. måste göras via en riktig UART, om din laptop har det (sällsynt numera) eller via PCMCIA-kort då USB-hanteringen i sig har långa delayer i OS:t.
Dessutom verkar inte USB/RS232 standarddrivrutiner funka i alla lägen om det kommer in brus och oväntad annan timing än tänkt på serieporten då själva SR232/USB-dongeln kan hänga sig i någon riktning samt att drivrutinen i samband med detta fuckas upp inne i OS:t med verkan i tex hyperterminalen/applicationen att ingången eller utgången sluta att fungera utan förvarning. Enda sättet att få igång det igen är att starta om hela datorn med power on/off och reboot av OS - att rycka ur och stoppa tillbaka USB eller låta datorn gå i sleepläge och tillbaka funkar inte.
Detta är bittert konstaterat av egna erfarenheter utomlands, ont om tid och kund hängande över ryggen. USB/RS232 - konverter går inte att använda i seriösa sammanhang PUNKT SLUT.
En teknikerlaptop _måste_ ha minst en riktig RS232-utgång om man skall hålla på med RS232-baserad teknisk utrustning eller bygga specialinterface liknande ovan.
Postat: 6 augusti 2007, 11:07:07
av Aloha
Jo, jag känner till problematiken med USB/RS232-konverterare i sådana här sammanhang. Har inte provat någon sådan själv så jag har ingen egen erfarenhet dock.
Jag använder en PCMCIA/RS232-adapter. Den verkar fungera fint. Testade även med en äldre bärbar dator som har en inbyggd RS232-port, men det gick inte något vidare. Antagligen var den för slö?
Har inte haft tid att experimentera något mer, men som sagt det fungerar perfekt när motorn är avstängd men instabilt när motorn är på. Framför allt vid gaspådrag. Får felmeddelanden om ofsync och dropped frames osv..
Jag lödde ihop bygget men det vart ingen skillnad så jag måste experimentera lite mer med motstånden och skaffa en LDO regulator och testa med. Kopplar jag in den på matningsspänningen då?
Postat: 6 augusti 2007, 12:41:15
av peter555
Japp, reglera 12 V spänningen som kommer från bilburken. Du kan sätta den på 10-11 V så har du lite marginal.
Postat: 8 augusti 2007, 17:06:32
av Fransson
Och kondensatorer, glöm för allt i världrn inte kondensatorerna.
Taget ur luften... En plastfilm ca 0,1 till 0,47myF, parallellt med en elekrolyt 25V eller högre och 100 till 470 myF eller högre.
Gärna både före och efter regulatorn ( blir 4 kondingar totalt.)
Edit: myF = µF = mikro farad.
Postat: 8 augusti 2007, 17:12:36
av peter555
LDOerna brukar vara rätt griniga, det kan vara bra att läsa databladet och se vad som rekommenderas.
Postat: 11 augusti 2007, 11:54:18
av Aloha

Vet inte riktigt vad jag ska välja för LDO.. Har du något förslag så vore jag tacksam? Gärna någon som finns på Kjell.com.
Jag har mätt lite nu och när motorn är avstängd så ligger den på 12,6V men när den är startad så ligger den på 14V för det mesta, men hoppar ner lite också till o från.
Satte in lite större motstånd på fler ställen och lyckades faktiskt göra en mätning med fullgas. Men det är fortfarande stora problem med att ansluta när motorn går och anslutningen är inte tillräckligt stabil då heller.
Postat: 11 augusti 2007, 12:00:00
av peter555
Postat: 13 augusti 2007, 10:17:56
av Aloha
Tack, ska testa det.
Prefixet myF är inget jag känner igen.. Är det detsamma som mF (milli)?
Postat: 13 augusti 2007, 10:25:51
av peter555
myF ? kanske 10^-6