Sida 4 av 7

Postat: 19 juni 2007, 23:11:17
av Purre
Jim det borde inte bli 768 klipp om det är 768 stycken bitar som ska göras. Om hela slangen skulle vara en endaste lång bit så skulle det bli 767 klipp.
Du vet såga av en bräda på mitten och du får två bitar, samma gäller här :)

Postat: 19 juni 2007, 23:16:57
av Jim_the_one
Jo men risken att slangen skulle vara exakt så lång som det behövs till 768st slangbitar anser jag vara försvinnande liten :P

Postat: 19 juni 2007, 23:18:14
av Purre
Man kan ju välja att beställa en bit som är exakt den längden man ska ha. Då har någon annan gjort det där 768de klippet :D

Postat: 19 juni 2007, 23:20:12
av Jim_the_one
Och den man köper av tar till 1dm extra för att inte slangen ska bli för kort pga att denne mätt fel :P

Postat: 20 juni 2007, 00:01:46
av jojje
Men om man hela tiden klipper på mitten, så blir felet försvinnande litet på var och en. Blir väl nåt som 100/768=0,13mm/slangsnutt.

Postat: 20 juni 2007, 00:35:14
av Jim_the_one
Hur som helst så blir det en sjujäklans massa klippande :lol:

Postat: 20 juni 2007, 00:40:58
av jojje
Tror nästan det blir bättre att jag klipper av en stor bamsesnutt å skickar med. Sen kan var å en klippa upp i småsnuttar. Sax eller kniv har väl dom flesta redan.

Nä nu har vi förstört den här tråden också. :D

Postat: 20 juni 2007, 00:42:36
av Jim_the_one
Japp.. :rofl

Postat: 20 juni 2007, 00:46:45
av Khaki
jojje skrev:Visst är det fint med avgasklamer :)

Jag kanske också slipar ett spår, isf att använda plastslang.
Får se, jag har ju "bara" 384 klamrar att slipa. :lol:

Hmm, borde man inte klara sig utan både plastslang
och spårslipning om man istället använder avgasklammer
med lite mindre diameter. Då borde kullagret inte få plats
på annat ställe än rakt upp.

Men det är nog fel.

Postat: 20 juni 2007, 00:49:38
av Jim_the_one
Hur ska du få på lagret?

Postat: 20 juni 2007, 00:51:45
av jojje
Då måste man ha en klammer med mindre diameter än röret + avståndet till centrum av lagret, om jag inte tar helt fel.

Sen är det problem med att dom gängade ändarna blir för korta när radien är liten. Därför använder jag större klammer än som "behövs".

Finns att köpa med långa gängor, men dom är till båtar, alltså svindyra.


Inga problem att få på lagret, det gör man före man monterar klammern.

Postat: 20 juni 2007, 01:17:54
av Khaki
>Då måste man ha en klammer med mindre diameter än röret + avståndet till centrum av lagret, om jag inte tar helt fel.


Precis så jag menade. Men det finns väl långa rörklammer
på annat än båtar. Vad är det för storlek du använder på lillsyrran?

Postat: 20 juni 2007, 01:32:29
av jojje
M8 och 32, 42 och 52mm

Postat: 20 juni 2007, 01:48:09
av E85
jojje skrev:Visst är det fint med avgasklamer :)

Jag kanske också slipar ett spår, isf att använda plastslang.
Får se, jag har ju "bara" 384 klamrar att slipa. :lol:
Ja det verkar fungera fint. En anledning till att jag slipar spår är att klamren är lite för korta så där vinner jag några millimeter längre gänga.

Edit: Kan tillägga att jag har M10-klammer. upplever dom som stabilare och dessutom inte dyrare. Finns på mekonomen.

Postat: 20 juni 2007, 01:48:18
av jojje
En annan sak som blir väldigt dyr är C-profilen som jag använder till T-spåret. Den är 15x10mm och längderna är 470mm. Det behöver absolut inte vara med insvängen där nere så den ser ut som en femma. Och inte heller i aluminium. Eftersom jag inte fräst några spår ännu, så kan andra dimensioner också fungera.

Vet någon vart man kan få tag i en sån?

Bild

Jag lägger in det här i "min" tråd också.