Sida 4 av 4

Postat: 5 januari 2007, 09:33:53
av warpi
Jo, det kan du nog ha rätt i. Ökar man antalet inläsningar per sekund så försämras med största sannorlighet precitionen. Tror dock det verkar vara rätt stor skillnad med eran gamla gps och den jag har för tillfället, ändå är inte den gpsen som jag har nu bra i jämförelse med den jag bestält :)

Gpsen jag har nu har jag testat själv när jag varit ute och rört mig. Om man ser till ett kort tidsperspektiv så har den en relativ noggranhet på 0.5m, menas den absoluta noggranheten ligger på ca 3-7 meter.

Jag tror helt klart det skulle räcka med 0.5m noggranhet för att navigera en helikopter.

Om du vill ha bra grejer (dvs millimeter precition) så finns det en AHRS för ca 15 000kr, finns o köpa i Göteborg :) Den tillsammans med en GPS så har du en oslagbar positionsbestämmning. Det är liknande detta system som AutoCopter använder sig av ( http://www.neural-robotics.com/ ).
http://www.microstrain.com/3dm-gx1.aspx

Postat: 5 januari 2007, 13:14:23
av xxargs
statisk precision kan vara som du säger vara väldigt högt i gynsamma lägen för GPS, - det förutsätter att waas/epoc synlig nog, vilket inte alltid är sådan fallet, samt att bör stå still ganska så länge innan precisionen uppnås.

Däremot misstänker jag att man aldrig kan få tillräckligt bra dynamiska egeneskaper - dvs. start och stop av rörelse, fart, riktning när det handlar om små rörelse. - det är ju mer än en lyxbåt som har gått iland bara för att amatörerna där har kört i 40 knop och kört efter GPS - man hinner lång på en sekund i 30-40 knop...


Att försöka bygga förflyttningsmätare med ultraljud är ett bra försök, även om jag funderar på vad helikoptervindarna kan göra med ljudet och dess utbredning.


Den radar-sträckmätaren jag har använt i jobbet (50kkr-nivån) har 45 gradersvinklar, och gissar att den arbetar med doppler, då den ger 400 pulser per meter och som sagt - utan kalibreringsprocess så visade den bara ca 100 meter fel efter 40 km känd sträcka...

Det som är nackdelen är att enheten inte är riktningskänslig (något att tänka på när du funderar på din lösning) - inte bryr sig om höjden speciellt mycket och den här har bara ca 1.5 meters omfång från markytan (vilket är _mycket_ bättre än dito lasersträckmätare, som iofs är mycket exakta men kräver väldigt precis montering) den gillare heller inte att vara för nära metallräcken, mötande fordon, konstiga underlag som tågväxlar eller vibrationer i upphängningen då det kan driva fast man står still...

även monteringen i frambackriktning är viktigt, är sensorn något snedmoterad gentemot riktningen så får man avdrift etc.


jag bara nämner det här, som jag har stött på med något som kan kallas proffs-utrustning, så att du har ovanstående i tankevärlden när du funderar på din lösning. Förutom helikopterns vibrationer så är min stilla undring på hur ultraljud mätning kommer att betrakta luftturbulenser etc.


/Xxargs

Postat: 5 januari 2007, 14:03:49
av warpi
Haha, du har helt klart många bra synpunkter!

Jag får nog helt enkelt ta o köpa lite utrustning och testa.

20 meter upp i luften tror ja inte de blir något problem att bara navigera med gps samt digital kompass. Men det är just vid marken som det blir lurigt om helikoptern har för hög hastighet.

De är ju inte lätt, men hade det varit det så hade ju redan många lyckats med det :)