FM sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

svenpon: fick du påhälsning nån gång?

Det fina med att sända radio i Kurdistan är att det (än så länge) är fritt spektrum och grannländerna är turkiet, syrien, iran och irak så det är ingen som direkt bryr sig vilken frekvens eller effekt du använder.
Det verkar vara mer en tyst överenskommelse, man tar en tom frekvens och kör... :)
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Jepp, exakt så är det. det är så höga berg runt om gränsen till södra Kurdistan så det kommer inte så mycket signaler över till granländerna iofs också. Om de nu gör det och det är med avsikt så sätter de in störsändare. Som i Iran så har de störsändare på alla radiostationer som försöker nå in i östra Kurdistan(Kurdistan i Iran). Det är mest kortvåg och mellanvåg antar jag. Vad jag hört så köps störsändarna från Tyskland. De byter frekvens i sin tur tills stationen blir lokaliserad, så det är inte så stor ide o sända egentligen.

Finns det något sätt att gringå störsändare av denna typ?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Frekvenshoppa några 100 - 1000 tals ggr per sekund kan hjälpa.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Mycket intressant tanke. Kan du vidareutveckla den?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_hopping

Fast du får nog hoppa ganska kraftigt om de har moderna "follow-on jammers". Det gäller att hoppsekvensen är svår att förutse och databurstarna är väldigt korta så inte "follow-on jammers" hinner störa någon data.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Det går väl inte att utföra på det frekvensband vi pratar om AM kortvåg och med vanlig befintlig analog sändare. Att ändra frekvensen på sändaren så snabbt är väl omöjligt.
FHSS är ju nåt helt annat, det överför digital information och frekvenshopp algoritmen är ju känd för sändaren och mottagaren.

Jag antar att du tänker dig att man ¨åstadkommer en DSSS liknande effekt genom att ändra frekvens. Alltså att man sänder med en bredare band än störaren men så att man kan lyssna på det fortfarande? Det låter i princip omöjligt att åstadkomma, men jag har inte satt mig in i det heller.
Skriv svar