Sida 4 av 7
Postat: 14 mars 2004, 18:34:34
av gvs
en borrchuck tycker inte om krafter i sidled som det handlar om då man fräser.
Postat: 14 mars 2004, 20:20:31
av Illuwatar
Jag har en sådan - pinnfräsen passade inte samt att den är för lång för att stämma ihop med fräsbordet. Alla spår är redan frästa så det saknar vidare betydelse för detta projekt. Nästa steg är att göra klart träramen samt ovandelen i plexi (en del hål att borra).
Postat: 14 mars 2004, 20:34:09
av danei
chucken bryr sig inte om krafter i sidled. Det är lagringen i vanliga borrmaskiner som är problemet med en sådan lösning.
Postat: 18 mars 2004, 20:23:47
av Illuwatar
Mer träslöjdsarbete - trädelarna kan inte vara "råa":
Blanda 50/50 av dessa och använd resultatet på träramen så blir det som på bilden nedan:
Klockan med inbyggd nätdel - inga problem med överhettade väggtrafos längre.

Postat: 18 mars 2004, 20:36:55
av matseng
Appropå överhettning. Riskerar det inte att bli rätt varmt i lådan när den drar typ 10-15-20 watt? Nåt lufthål på baksidan på plexit för att få lite konvektionskylning kanske behövs?
Postat: 18 mars 2004, 21:03:07
av RDX*
Det blir riktigt retro med den träramen

Postat: 18 mars 2004, 23:53:59
av Hedis
Snyggare att perforera bottenplåten isf. och ha lådan på små tassar. Då det vell är transformatorn som blir varm och inte ovansidan utav kretskortet.
Du har ju redan monterat trafon emot bottenplåten för kylning iofs.
Måste oxå hålla med alla andra om att det blir riktigt snyggt.
Postat: 19 mars 2004, 07:46:59
av Illuwatar
Stämmer helt att värmen från nätdelen är det största problemet för tillfället. Jag skall se om jag har en annan trafo som gör att man inte behöver "elda" upp en massa energi i motstånd för att få rätt anodspänning. Jag lät klockan gå över natten och när jag på morgonen kände på plåten så var den ganska varm. Och då var det utan träramen och överdel. Lufthål i bottenplattan är dock inplanerade.
Postat: 19 mars 2004, 07:47:40
av matseng
Värme stiger uppåt inte nedåt, dessutom avger rören sammanlagt ungefär 5 watts värme och dom sitter högst upp.
Fast å andra sidan så kanske den totalt sett ganska stora ytan av plexi kan kyla tillräckligt utan luftväxling.
Postat: 19 mars 2004, 08:27:27
av danei
Ska man kyla med luft måste man ha hål både uppe och nere. Annars blir det ingen cirkulation. Rören kylning är väl inget problem då de inte sitter i lådan.
Postat: 19 mars 2004, 09:08:01
av Xyzzy
matseng skrev:Fast å andra sidan så kanske den totalt sett ganska stora ytan av plexi kan kyla tillräckligt utan luftväxling.
Jag har svårt att tänka mig det då plast inte leder värme speciellt bra.
Men lufthål är nog ingen dum idé
Postat: 19 mars 2004, 09:09:28
av matseng
Ska inte rören sitta innuti lådan? Jag trodde att det skulle vara som en ask av plexi ovanpå träbotten. Detta antog jag eftersom illuwatar har fräsit spår för för dom vertikala delarna av plexit. Om rören skulle sticka upp ur plexit så borde det räcka med bara en horisontell skiva och då skulle det vara fräst som en list på träets ytterkant, inte ett spår.
Postat: 19 mars 2004, 11:20:11
av danei
Jag tycker att det ser ut som att det är urfräst så att det passar med ett lock, Dvs en kant runt lådan. Inte ett spår. Titta på bilden igen. Det överensstämmer även med hur jag har uppfattat de tidigare beskrivningarna av bygget.
Postat: 19 mars 2004, 12:20:25
av Illuwatar
Lock-principen är den som gäller. Rören kommer vara ute i det fria. Dessutom blir tryckknapparna lite svåra att använda med en låda ovanpå. En helt transparant plexikåpa är dock planerad för exemplar 2 av klockan. Kanske man skall placera PSU-delen i en separat låda i detta fall.
Postat: 19 mars 2004, 12:48:54
av matseng
Men... nu när jag tittar ordentligt så är fräsningen av list-modell ja, jag måste ha sett helt galet tidigare.
Jag skyller på åldern. Fyllde 39 i går :-)
EDIT: Jag kollade runt lite nu och såg att den första klockan (julbygget) hade en låda av plexi (den med dom extremt fula skruvarna som höll ihop lådan), det var nog den jag hade i bakhuvudet oxo. Är det svårt att limma plexi snyggt, eller valde du skruvning av andra skäl?
Appropå ålder. Hur många driftstimmar har ett nixierör? Och vad händer i slutet av livstiden, blir dom svagare och svarare med åren eller dör dom bara helt plötsligt?