Tjusig video, du föll pladask för nya namnet struten. Skruva loss den och ha som lussetrut till lucia.
Nu tål knappt slutväxeln heller det höga momentet som motorn kan lämna. Men det lutar mer och mer till att du behöver kraftiga grejer till överföringen och krysskil med stoppskruvslåsning faller nog bort.
En lösning skulle vara att ha en splineskoppling som överför kraften och tar vinkelrörelserna. Men det kanske inte håller i långa loppet med tex engångssmörjning med grafitfett?
Hur mycket har du tänkt köra med den? Pendla till jobbet dagligen?
Vilken diameter har axeln som går in i slutväxeln?
Och hur centrerad är strutens inre diameter på 40 mm? Kanske endast får plats med 30 mm?
En strut i andra liknande sammanhang.
IMG_4178.jpg
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 17 november 2022, 17:56:14
av oskars
Palle500 skrev: ↑17 november 2022, 17:15:09
Tjusig video, du föll pladask för nya namnet struten. Skruva loss den och ha som lussetrut till lucia.
Hehe Ja!
Palle500 skrev: ↑17 november 2022, 17:15:09
Nu tål knappt slutväxeln heller det höga momentet som motorn kan lämna. Men det lutar mer och mer till att du behöver kraftiga grejer till överföringen och krysskil med stoppskruvslåsning faller nog bort.
Okej! Intressant! Ja motorn kommer jag inte byta i första taget i alla fall. Jag vill väldigt gärna få ihop det med det jag redan har i form av motor iaf.
Palle500 skrev: ↑17 november 2022, 17:15:09
En lösning skulle vara att ha en splineskoppling som överför kraften och tar vinkelrörelserna. Men det kanske inte håller i långa loppet med tex engångssmörjning med grafitfett?
Okej, splineskoppling. Men problemet kvarstår väl ändå att motorns axel inte har en splineskoppling och jag måste ju koppla in mig på den på något vis ändå! Jag är lite rädd för splines. Mest för att jag inte har kontroll på det och kan fixa det själv
Palle500 skrev: ↑17 november 2022, 17:15:09
Hur mycket har du tänkt köra med den? Pendla till jobbet dagligen?
Lämna barnen på förskolan, hämta matkassarna, åka in till centrum. Ej pendla dagligen. Köra 3km ToR osv. Enklare grejer.
Palle500 skrev: ↑17 november 2022, 17:15:09
Vilken diameter har axeln som går in i slutväxeln?
25mm
Palle500 skrev: ↑17 november 2022, 17:15:09
Och hur centrerad är strutens inre diameter på 40 mm? Kanske endast får plats med 30 mm?
Bra fråga. Jag har inte kontrollmätt detta, men jag ska göra det! Jag tror den kanske är ganska bra centrerad och 30mm ska få plats! Strutens inre diameter är ca 52mm.
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 17 november 2022, 19:02:01
av jihe
Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 17 november 2022, 19:06:46
av säter
oskars skrev: ↑16 november 2022, 18:45:31
kanske ~700RPM efter planetväxeln.
Hur mycket varvade originalmotorn?
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 17 november 2022, 20:04:46
av oskars
jihe skrev: ↑17 november 2022, 19:02:01
Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Ja. Nog enklare konstruktion. Men tror den kommer gå långsammare då med nuvarande motor.
jihe skrev: ↑17 november 2022, 19:02:01
Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Ja. Nog enklare konstruktion. Men tror den kommer gå långsammare då med nuvarande motor.
Jag menar alltså att du skall behålla växellådan. Men sköta transmission mellan motor och låda med kedja. Du kan ha 1:1 i utväxling där och få samma fart som idag. Men också ha potential att finjustera genom att byta drev i framtiden.
T: Adapter till vevaxel
Postat: 17 november 2022, 20:59:43
av Palle500
Känns som om det blivit massor av goda råd och konkreta lösningar. Det jag känner är att det svällt till ett projekt utan like om man tar hänsyn till de resurser du har.
Enklast vore att backa till rotexkopplingen med klämpassning.
1. Då behöver du kapa av gängan på motoraxeln och släta till den.
2. Få slutväxelaxeln kapad och slätsvarvad samt centrerad.
3. Ev svarva ur lite i adapterhalsen så att rotexkopplingen går fritt. Jag misstänker även att den inte linjerar ordentligt , behöver kontrolleras.
@Fortran kanske kan hjälpa dig med detta mot en rimlig peng. Fråga och snacka ihop dig med honom via PM.
Kanske även presentera eran gemensamma lösning här innan svarven går igång. Jag är ju nyfiken.
Edit
Kedjedrift kan funka men tänk på att du behöver stödlager på transmissionsaxeln och ev även på motoraxeln?
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 18 november 2022, 13:16:22
av oskars
Palle, tack så mycket! Nu börjar modifieringsresan hehehehehe
Jag har beställt Rotex 24-koppling!!
Jag har införskaffat rör! yD 88.9mm!!
Kommer vara lite meck att bibehålla centreringen på dom olika delarna, men tror jag har en bra metod där jag kan 3d-printa lite hållare som hjälper mig att hålla rören medans jag svetsar.
Yes! Säljaren sa att det inte behövs i denna nya varianten
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 18 november 2022, 13:29:31
av Fortran
Då behöver du alltså bara en bit axel som ser ut såhär?
axel.jpg
Re: T: Adapter till vevaxel
Postat: 18 november 2022, 13:31:40
av oskars
Hehe! Japp exakt så Fortran Vad fint! Är väl längden som är lite oklar hittills och som jag måste ta reda på! Den delen du ritat med splines har jag redan sån en kapad del från originalaxeln!
Jag har fortfarande möjlighet att byta till kopplingen med klämbussningar så jag kanske gör det.