Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pakko

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Pakko »

men gahhh va snyggt! Imponerad!! :tumupp: :bravo:
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Pakko, tackar så mycket :!:

Skönt med lite folk från ens egna hemtrakter.......jag är född och uppvuxen i Kiruna :D

/Markus
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

En "Välkommen Till"-skylt som går iväg som julklapp till syrran........kommer att sitta regnskyddat vid deras ytterdörr.........om dom inte väljer någon annan placering.

Efter denna skapelse så lugnar jag mig ett tag i denna tråd..........vänta nu det lovade jag ju för ett par dagar sen oxå :lol:

/Markus
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fortsätt gärna att posta, men sen får du gärna komma med små hintar om verktyg, program, skärdata , ytbehandling osv... :vissla:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

En ny skylt på dörren här hemma!

Bild
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Låt mig hoppa in här och störa lite!

För att Mackan ska få posta bilder här får han ge en hint för varje bild så det inte blir några sura miner, capish? :wink: :D

Och till dig Mackan mer seriöst, riktigt snygga blir dom :tumupp:
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> POS......Snyggt när konturen blir en del av "inramningen samt omfamnar nr 13 på ett trevligt sätt.

-> Stolleman........ja då blir det bara text i denna tråd för min del :lol:

/Markus
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mackan........ja då blir det bara text i denna tråd för min del.
Ja faktiskt!...
Forumet är nämligen först & främst till för att sprida inspiration, utbyta kunskap, hjälpas åt & bli hjälpt.
Är man inte intresserad för något av ovan nämnda, men ändå vill sprida reklam för egen vinning skull, så är det GeekJoan du ska kontakta!.
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Ooooops :!: :?:

Om du tittar igenom mina inlägg så ser du (i alla fall i mina ögon) klart och tydligt att jag inte agerar i detta forum på "egen vinnings skull" som du beskriver ovan.

Jag visar mina saker jag gjort i denna tråd för att jag tycker att det är så otroligt roligt att göra dom och jag vill visa alla vad som går att göra och jag hoppas verkligen att jag kvalar in på ”sprida inspiration”-kravet där.

Inläggen som jag lagt ut här på EF under mina år innehåller väl både hjälp och inspiration samt flertalet trådar där jag blivit hjälpt av andra otroligt kompetenta personer här och då uppfyller jag väl "hjälpas åt & bli hjälpt"-kravet också…….eller?

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om du tittar igenom mina inlägg så ser du (i alla fall i mina ögon) klart och tydligt att jag inte agerar i detta forum på "egen vinnings skull" som du beskriver ovan.
I detta fallet med Länken i din signatur & motviljan att nämna något om tillverknings proceduren som många här har efterfrågat, visar tyvärr raka motsatsen.

Inläggen som jag lagt ut här på EF under mina år innehåller väl både hjälp och inspiration...
Absolut, det betvivlar jag inte, men vad du har skrivit tidigare år har väl inget med denna tråden & ämnet att göra.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Fagge, vara snäll nu så beskriver jag för Dig hur man färgbehandlar fräsningarna.

1.
Först lackar man ett tunt lager klarlack så att träet inte suger så mycket.
2.
Efter lackningen är det lämpligt att slipa lite med ett fint sandpapper.
3.
Måla på ett lager ackrylfärg och låt den halvtorka.
4.
Torka (typ polera) av träbiten med en ren trasa.
5.
Kör en sista lackning för skydd och finish.

Prova först med en bit, om den suger för mycket så får man upprepa steg 1 och 2 före målningen.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tja han borde ju dela med sig av ungefär hur han gjort, annars skulle jag också tycka att de fina bilderna är ren reklam för sidan där han säljer sådana :)
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Jisses…….jahaja……...så då kan jag kräva att tex. En person som fått ngt fantastiskt att fungera i någon annan tråd skall ge mig mjukvaran samt eagle-filerna till det projektet då eller?

Du ”säljer” väl dina väldigt fina frästjänster på hobbybasis och har din hemside-länk i varje inlägg också eller………”spjut i radhus” ?

-> pcmper……….nej nu har du ju avslöjat mig.......nu går ju allt i stöpet :lol:

Mvh,
/Markus
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmmm, tycker nog att det här spårade ur litegrann mot Mackan. Många är nyfikna på hur man gör, Mackan vill vara lite hemlighetsfull, jag ser inte problemet. Prova själva med en egenuppfunnen metod eller den som pcmper beskriver. Har inte ungefär samma metod diskuterats tidigare i denna tråd eller nån annan tråd på forumet?
Håller med om att det blir riktigt snyggt det Mackan gör i alla fall. Jag funderar lite i omvänd bana (tror jag) mot vad pcmper säger, kan man inte ytbehandla först, och sen fräsa. Om man bara lyckas hålla färgen på ytan så borde det gå. Visserligen gör man nog fräsningen tvärtom då, ljusa partier blir djupa, mörka grunda.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Nu när pcmper var snäll och avslöjat hur han lyckats så bra med sina fräsningar spinner jag vidare med en ide´. Man kan kanske använda fler kulörer som man polerar in på det man fräst, grönt på gräs och träd te.x, rött på blommor och läppar etc. Man kanske kan använda flera olika kulörer och avsluta med svart/brunt för skuggor och för att få djup. Vad tror ni? :)
Skriv svar