Dina mini-projekt!
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Nästa gång jag är ner i labbet ska jag kolla vilket märke det var. Minns inte på rak arm...
Jag fick smaka på en 80mm fläkt engång, sån där heterlig sak gjort av metall, trots att den bara var på runt 1/4-1/2 varv så högg den in, men stannade dock när den slog i benet inuti mitt ena lillfinger.
Kändes ungj som att smälla igen en dörr över fingrarna.
Kändes ungj som att smälla igen en dörr över fingrarna.
På tal om utsug så finns det Loc-Line slang för ändamålet. Det är dom som tillverkar kylvätskesystem till pelarborrar, fräsar och svarvar. Finns att köpa hos Partille Tool. Det som talar emot att använda det för privat bruk är väl kostnaden. Men den klarar av att hålla sin egna vikt så ingen ställning behövs. Iofs finns folk som jobbar med lödning och till företaget skulle det kunna vara aktuellt även om det kostar lite. Bara ett tips
Ursäkta om jag frågar något som säkert har blivit utrett femtioelva gånger (och som jag kanske redan frågat om och fått svar på...), men:MarcusUmeå skrev:Eftersom det inte är så kul att ständigt andas in lödrök så byggde jag ihop en liten manick. Den suger på riktigt bra och kan i nödfall nyttjas som dammsugare också. Dock är detta ej att rekommendera eftersom det sitter ett kolfilter i lådan
Är alla former av kolfilterfläktar, inklusive en klassisk ha-i-köket-kolfilter-fläkt, "tillräckligt bra" för att filtrera lödrök?
Är ingen expert nu men som första koll så kan man se om det går att se ljus igenom ett vilket kan betyda stora pellets och/eller lite av det eller för glest material i allmänhet. Filtret skall sedan inte vara för tunt och/eller ha för grovkorniga pellets/glest material då luften bara slinker igenom utan att filtreras så mycket, såvida filtret inte i ett sådant fall är rätt tjockt för då funkar det nog rätt bra ändå. Vet inte hur köksfilter är uppbyggda nu men kan kanske fungera då det ju normalt inte är större mängder lödrök som produceras och filtren är rätt stora av sig.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Varken Papst eller Delta var det...
Känner inte igen det företagsnamnet.
Känner inte igen det företagsnamnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Ähh! *bara* 1.1A?
Jag har en Delta märkt till 3A..
Den rackaren kan hugga ner buntband till flis. Inte direkt något man vill köra in fingrarna i.
Modellen är FFB1212EHE
http://www.newegg.com/Product/Product.a ... 6835213010

Jag har en Delta märkt till 3A..

Den rackaren kan hugga ner buntband till flis. Inte direkt något man vill köra in fingrarna i.
Modellen är FFB1212EHE
http://www.newegg.com/Product/Product.a ... 6835213010
Jag känner igen namnet Nidec från motorer i hårddiskar. Minns att samsung hårddiskar hade motorer av märket Nidec på vissa modeller och de som hade Nidec ansågs vara tystare än motsvarande hårddisk med annan motor. Minns jag var på netonnet och kollade på hårddiskarna för att välja någon som hade Nidec-motor. Men fläktar av märket nidec känner jag heller inte igen.
Det var väl ungefär 10 år sedan de där hårddiskarna var populära:
http://www.silentpcreview.com/forums/vi ... hp?t=18359
Det var väl ungefär 10 år sedan de där hårddiskarna var populära:
http://www.silentpcreview.com/forums/vi ... hp?t=18359
Mesar!
Min lödfläkt är en CK 200B
635 CFM eller 300L/S eller 1080kubik i timmen :>
230V, 165W, 0.71A.

Min lödfläkt är en CK 200B
635 CFM eller 300L/S eller 1080kubik i timmen :>
230V, 165W, 0.71A.

Har varit väldigt inaktiv på EF ett tag nu då familjelivet tar en stor del av tiden och det är högtryck på jobbet!
Men denna afton så fick jag en lite stund till över på "labbet"!!
Blev en lite 1/2vågs 2M GP antenn till husvagnen så man kan vara QRV i helgen
Byggd av TIG trådar och en chassikontalt, KISS helt enkelt
Har hängt upp den för testkörning och fick 5-9 +20 på lokal repeater trafik.
Skall nog duga till mig!
Men denna afton så fick jag en lite stund till över på "labbet"!!
Blev en lite 1/2vågs 2M GP antenn till husvagnen så man kan vara QRV i helgen

Byggd av TIG trådar och en chassikontalt, KISS helt enkelt

Har hängt upp den för testkörning och fick 5-9 +20 på lokal repeater trafik.
Skall nog duga till mig!
Inte riktigt ett mini-projekt, men håller på att göra automatiskt bevattnings system i föräldrarnas växthus. Hittade en massa Gardena 25mm PEM-kopplingar i Verktygsbodens fyndhörna, så det blev att man bygger systemet runt dom.
Inkommande anslutning från sjövatten-pumpen med avstängs ventil, extra vattenutkastare och magnetventil:

Ackumulator/uppvärmningstank:

Bevattningspunkt med magnetventil:

Nu skall bara elektroniken byggas
/// Marcus
Inkommande anslutning från sjövatten-pumpen med avstängs ventil, extra vattenutkastare och magnetventil:

Ackumulator/uppvärmningstank:

Bevattningspunkt med magnetventil:

Nu skall bara elektroniken byggas

/// Marcus
Testar prismaglasögon, för att kunna se i 90 grader. Titta i taket och se tv'n typ. Får 4 bilder vid justering. 2 rättvända 2 "upp och ner". 2 ljusa och 2 mellan. Den ljusa "upp och ner" krockar med plattvn's filter, och det blir rött och grönt lite som en 3D film. Verkar inte vara tv'ns fel, får effekten på annat också. Med den rättvända med starkt ljus ser jag dubbelt
? Varför?

Litet beställningsjobb. 2st adaptrar för att ansluta headset med vanliga "GA-kontakter" i flygplan med militärkontakt.
Hastighetsmätaren på min SAAB 9000 gav upp i förrgår.
Ett standard fel. Visade sig tyvärr vara det inre kugghjulet mot givaren som gett upp.
För att byta det måste man riva ned hela lådan.....
Ett alternativ som kändes mera lockande var att använda sig av ABS givaren på något av hjulen.
Tyvärr så är det inte samma antal pulser per varv. Läste runt lite på internet och det verkar som om det är 20 pulser per hjulvarv på hastighetsmätargivaren medan ABS givaren ger 47. Inga precis bra och jämna siffror, så det fick bli en attiny85 som sköter konverteringen.
Varken ingången, utgången eller spänningsstabiliseringen är väl egentligen bra med tanke på miljön den skall sitta i. Tänkt som en "proof of concept", enklast möjliga för att testa funktionen.
Ingång uppe, utgång nere. (Ser nu att jag glömt rita in jord på pinne 4.)
Kan tillägga att den är testad i bilen och verkar fungera!
Har inte verifierat att hastighetsmätaren visar rätt men känns som om den inte är helt fel i varje fall.
Ett standard fel. Visade sig tyvärr vara det inre kugghjulet mot givaren som gett upp.
För att byta det måste man riva ned hela lådan.....
Ett alternativ som kändes mera lockande var att använda sig av ABS givaren på något av hjulen.
Tyvärr så är det inte samma antal pulser per varv. Läste runt lite på internet och det verkar som om det är 20 pulser per hjulvarv på hastighetsmätargivaren medan ABS givaren ger 47. Inga precis bra och jämna siffror, så det fick bli en attiny85 som sköter konverteringen.
Varken ingången, utgången eller spänningsstabiliseringen är väl egentligen bra med tanke på miljön den skall sitta i. Tänkt som en "proof of concept", enklast möjliga för att testa funktionen.
Ingång uppe, utgång nere. (Ser nu att jag glömt rita in jord på pinne 4.)
Kan tillägga att den är testad i bilen och verkar fungera!
Har inte verifierat att hastighetsmätaren visar rätt men känns som om den inte är helt fel i varje fall.