Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
-=Fullmoon=-

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Redigt imponerade!!

Storleken har betydelse :P
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Henry skrev:Ser riktigt bra ut det där! :)

Alltid undrat; vad kostar en sådan där kran per timme eller hur man nu hyr de?
~1000kr/h + moms här uppe.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det med alla avgifter?

Nu börjar ju masten likna något... 8)
Inte utan man blev sugen att damma av endel gamla planer nu (om inte annat så för att det vore coolt med åtminstone en riktigt hög mast...)

En riktigt dum fråga:
Jag har aldrig hållt på seriöst med äkta DXing förut så jag funderar hur man kan få in sådanhär sändning,
Fick tag på en fin liten Icom reciever för några veckor sedan (dock endast reciever) så var litet nyfiken på om det går att ratta in er med enklare utrustning?
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Visst gör det det, om radion din har SSB....
Annars får du hålla dig till VHF/UHF banden :)
En enkel dipolantenn är busenkel att bygga och kostar bara ett par ören...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, körde med en lång dipol till min gamla grundig sattelite reciever (hmm, nu när jag rotade fram den så verkar det som att den gamla klumpen faktiskt har SSB, måste testas...) förut, tänkte testa med en ännu längre dipol med bättre upphängning mellan ett par träd/stolpar så den hänger fritt istället för mot en vägg som den gamla gör och se om det blir någon markant skillnad, ligger liksom i en stor grop med berg och grusåsar runt här. :)
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Ska du bara dx lyssna kan det vara smidigt med en longwire antenn med magnetisk balun,
bara ta en bunt kabel och hänga upp någorlunda horisontellt så högt upp som möjligt...
Istället för att ha en dipol för varje band...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag behöver inte svara då ash gjorde det så bra :)

Jo, det är med alla avgifter. Klockan börjar ticka när de lämnar deras garage och tills de är tillbaka i garaget. Så eftersom kranen befann sig 4mil ifrån mig fick jag betala för 4h trots han var hos mig bara runt 1.5-2h. Dock med tanke på jobbet de gör tycker jag det inte är dyrt alls, jag trodde det skulle vara betydligt dyrare än 1000kr/h.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ja... försöka göra det billigare själv för 4000+moms känns inte aktuellt va? Framförallt inte så säkert :lol:
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

F-n vad coolt! Vill oxå ha! =) Mycket spännande tråd! =)

På tal om säkert så borde ni skaffa en helkroppssele med inkopplingspunkt på ryggen om ni skall klättra upp och ner i den där masten... Risken finns ju att någon slinter och ramlar man i en halvkroppssele eller ännu värre i ett bälte så kan det vara lite bökigt och/eller otrevligt att ordna upp det efteråt...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

HG klättrar med bergsklättrarsele och stroppar som bara är typ en meter långa. Jag kör med bälte vilket är dumt, jag ska köpa in antingen bergsklättrarsele eller en lättare helkroppsele med både ögglor på sidorna plus mittkrok. Dessutom tänkte jag skaffa stroppar med falldämpare när man klättrar och använda stumma stropparna när man spänner fast sig för att jobba.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fräsen skrev:Ja... försöka göra det billigare själv för 4000+moms känns inte aktuellt va? Framförallt inte så säkert :lol:
Nej usch, det är det inte värt för sektionerna blir rätt tunga när man ska hantera dem där uppe. Och jag skulle tro att bara bygga ordning riggen för att klara av det kostar nästan lika mycket som kranen :) Dessutom fick jag pruta momsen (trots det blev vitt) så totalt 4000kr för det senaste lyftet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1000:-/timme + moms är väldigt bra pris tycker jag med tanke på vad man får tillgång till, trodde även jag att det var bra dyrare än så, var bra att veta. Bra slutpris där med tanke på avståndet han kärde med.

Har en mottagare med bla LSB och USB, vilket sänder ni på? Lyssnar normalt inte på dessa band men har velat testa detta på distans för det är så vitt jag vet rätt bra räckvidd på detta band men har inte hittat någon direkt i Sverige så detta passar det ju nu perfekt till. Går det ens att få in er ända där uppe om jag sätter upp en lång tråd eller det krävs lite mer för det som en enklare riktantenn? Exakt vilken frekvens sänder ni på?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Henry, om du vill höra svenskar bör du lyssna på 80m under dagen. Lyssna mellan 3650 kHz och 3790 kHz, framförallt brukar det ligga många runt 3750kHz. Använd LSB när du lyssnar på 160,80,40m och USB på 20,17,15,12,10m. Här finns en bra bandplan -> http://www.angelfire.com/vt/scanner/Fil ... lan_hf.pdf

Du bör utan problem kunna höra en del svenskar på 80m under dagtid. På kvällen och nattetid kommer skippet bli för långt och då kommer du förmodligen bara höra Europér och möjligen med bra antenn även utanför Europa. Det har varit ruskigt bra konditioner på senare tid så det vore inte alls omöjligt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det där lät väldigt intressant skall testa direkt, tackar för infon och pdfen! Nu skall här knappas in frekvenser. :)

Kul, hörde precis en korts nutt morse tror jag det var på 3.74905Mhz, hade dock inte en aning om vad som "sades".

Vad ligger förresten kanaldelningen normalt på på detta band?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det finns inte någon kanaldelning som du kanske är van vid när det gäller 2m FM, 11m osv. Man rattar helt enkelt runt med sin VFO som ändras sig i Hz tills man vipps hittar någon som ligger och surrar eller ropar efter att få kontakt med någon. Så en station kan ligga på 3740.54 kHz likaväl som 3741 kHz.
Skriv svar