Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - LinuxCNC + Setup

Inlägg av Meduza »

Varför kan jag inte låta det vara maskinens travel i config och endå bara göra home på arbetsytan ? Skulle jag styra den faktiska arbetsytan på det jag ska fräsa tex 200x180x38mm genom config filen så måste jag ju göra om den varje gång jag ska fräsa nått nytt...
För att då kan du tex inte fräsa ut en fil som är en cirkel runt nollpunkten, programmets softlimits kommer säga "nej, det här får du inte göra, du försöker gå utanför maskinens yta" om du gör en home på arbetsytan, medans om du ställer maskinens travel till mer än maskinens faktiska storlek åt alla håll så kommer den aldrig att klaga på dig. Att ändra storleken till arbetsstyckets mått har jag aldrig föreslagit.

Läste dock just lite manual för LinuxCNC och hittade att det faktiskt finns en funktion för att spara "senaste position" mellan dina sessioner, så så länge du inte rör axlarna för hand så är det inget problem att behålla position på axlarna mellan sessioner: http://linuxcnc.org/docs/html/config/in ... AJ-section (titta på POSITION_FILE)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nä ok, men i vilka lägen skulle jag vilja fräsa utanför nollpunkten om den är satt till maskinens faktiska arbetsmått ? Du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt där..

Men filen du länkade till, där kom jag på en sak som funkar på ungefär samma sätt, jag satte minus på X och Y så jag får home på det stället där det känns bäst för mig, det betyder att sätter jag maskinen i noll innan jag stänger av grejerna så kan jag direkt jag öppnar CNC programmet bara nolla alla axlarna på en gång och sen är jag good to go dierkt..

MEN det går inte om jag ska sätta tex + eller - 500mm, det är där jag inte riktigt förstår hur jag kan sätta home på själva arbetsytan istället då jag endå tror att när jag trycker på Home Axis so refererar det till vad som står i config filen som är max tillåtna traveling på varje enskild axel..

Mitt noll läge tänkte jag så här..

Bild
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av ochkl0620 »

Meduza skrev: Förstår btw inte ochkl0620 varför du inte kör home mot fräsens referensbrytare utan använder både home och touch off på samma punkt, antingen så kan du hoppa över touch off eller så kan du faktiskt köra mot home-switcharna som din lillasyster har?
Jo, brytarna är urkopplade sedan ett tag då jag fick tuppjuck på att någon kabel på en axel glappade så att den stannade mitt i ett program och trodde att den nått ändläge.
Att jag tryckte på både home och touch off var bara ett misstag, eftersom jag i princip alltid har datorn och programmet igång så behöver jag inte trycka home all utan bara touch off.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Och eftersom du har programmet igång hela tiden så behåller du så klart åxå dina home possitioner tills du anger några nya, skulle du stänga av så skulle du måsta nolla maskinen riktigt innan du kan sätta igång med nått annat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Är Touch Off en referens/fast punkt för alla axlarna på ett och samma ställe, tex precis där man vill att maskinen ska börja jobba ? Vilken betydelse har Touch Off igentligen går den tillbaka till TOuch Off läget direkt den är klar eller nått sånt ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Var den går i slutet beror helt på vad du har skrivit i din G-kod, Touch off är funktionen du använder för att sätta en virtuell 0,0,0-position vid hörnet på ditt arbetsstycke så den vet var den ska börja jobba.
Senast redigerad av Meduza 15 december 2014, 00:54:47, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Perkla skrev:Nä ok, men i vilka lägen skulle jag vilja fräsa utanför nollpunkten om den är satt till maskinens faktiska arbetsmått ? Du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt där..
Fast om du vill slippa nolla i hörnet varje gång utan göra som jag skrev och använda home som nollpunkt på arbetsstycket så har ju maskinen ingen aning om var den riktiga nollan är, utan då tror den att hörnet på maskinen är där du sätter home... då kan du mycket väl vilja gå utanför...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:Var den går i slutet beror helt på vad du har skrivit i din G-kod, Touch off är funktionen du använder för att sätta en virtuell 0,0,0-position vid hörnet på ditt arbetsstycke så den vet var den ska börja jobba.
Ja just det ja, då vet jag ju ungefär vad Touch Off är, startpunkten på fräsjobbet helt enkelt, så tex sätter jag ner frässtålet så det precis nuddar materialet och gör en TOuch Off precis där jag vill att det ska börja, så stämmer det åxå i hur djupt jag vill att det ska fräsa som jag i förväg satt in i G koden..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:
Perkla skrev:Nä ok, men i vilka lägen skulle jag vilja fräsa utanför nollpunkten om den är satt till maskinens faktiska arbetsmått ? Du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt där..
Fast om du vill slippa nolla i hörnet varje gång utan göra som jag skrev och använda home som nollpunkt på arbetsstycket så har ju maskinen ingen aning om var den riktiga nollan är, utan då tror den att hörnet på maskinen är där du sätter home... då kan du mycket väl vilja gå utanför...
Ja fast om jag gör som jag gjorde nu, jag satte minus på X och Y axel så jag får nollpunkten där jag tycker känns bra för mig, dit kan jag köra maskinen efter avslutad fräsning o då kör jag den ända tills den slår ifrån på noll o så får den stå där, sen nästa gång jag startar igång CNC programmet så kan jag nolla den på direkten innan jag rör den så är det ju bara att köra direkt, då har jag ju noll där det ska vara, nämligen i slutet på varje axel och hela fräsens arbetsyta står till mitt förfogande.. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja att nolla en gång manuellt och sedan alltid köra den till 0,0 innan du stänger av, det föreslår jag ju också en bit här ovanför ;)
Jag förstog det dock som att du ville slippa att referensköra helt för att det var jobbigt...? (och då är mitt andra förslag en möjlig lösning)
Perkla skrev:det tar tid och känns trist att måsta göra denna procedur varje gång man öppnar CNC programmet.
Perkla skrev:Ja just det ja, då vet jag ju ungefär vad Touch Off är...
Stämmer bra, kom dock ihåg att du måste göra separat Touch off för X, Y respektive Z (som ohkl0620 visar i sin video)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag förstog det dock som att du ville slippa att referensköra helt för att det var jobbigt...?
Här är en intressant sak, vad menar man men referensköra ? för mig är det viktigt att jag själv gör klart för mig vad skillnaden är på olika begrepp, självklart blir jag väldigt tacksam när kunniga folk berättar för mig hur saker funkar, känner mig enormt taggad inför att lära mig hur saker funkar, idag har jag lärt mig jävligt mycket. Tack vare kunnigt folk här i detta fina forum men åxå en hel del på egen hand.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Referensköra = Köra alla axlar till en känd position (dvs tex gå emot referensbrytare) så att styrsystemet vet exakt var varje axel befinner sig i den fysiska världen.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja precis, då slipper jag det om jag kör den till noll och sen nollar direkt jag startar CNC programmet igen precis som du sa, det är själva nollningen jag tyckte var jobbig så...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vad är det som är jobbigt att behöva nolla?
Rör sig axlarna långsamt, eller är det bara principen att behöva göra det?

Skönt att det börjar röra på sig.
marsmi

Inlägg av marsmi »

Innan du stänger av maskinen kör g0 g53 z0 x0 y0 så körs axlarna till maskinens nollpunkt. Då behöver du bara "homa" axlarna nästa gång du ska använda maskinen.
Skriv svar