För att då kan du tex inte fräsa ut en fil som är en cirkel runt nollpunkten, programmets softlimits kommer säga "nej, det här får du inte göra, du försöker gå utanför maskinens yta" om du gör en home på arbetsytan, medans om du ställer maskinens travel till mer än maskinens faktiska storlek åt alla håll så kommer den aldrig att klaga på dig. Att ändra storleken till arbetsstyckets mått har jag aldrig föreslagit.Varför kan jag inte låta det vara maskinens travel i config och endå bara göra home på arbetsytan ? Skulle jag styra den faktiska arbetsytan på det jag ska fräsa tex 200x180x38mm genom config filen så måste jag ju göra om den varje gång jag ska fräsa nått nytt...
Läste dock just lite manual för LinuxCNC och hittade att det faktiskt finns en funktion för att spara "senaste position" mellan dina sessioner, så så länge du inte rör axlarna för hand så är det inget problem att behålla position på axlarna mellan sessioner: http://linuxcnc.org/docs/html/config/in ... AJ-section (titta på POSITION_FILE)