X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Ny filmsnutt!

Inlägg av X-IL »

Vad vore livet utan bekymmer?

Skulle köra ut ett antal MK2-hål idag, som ett test och för att bygga förvaring. Men hålen var långt ifrån runda, vändglapp i Y. Den största anledningen hittades snabbt och var lätt att åtgärda, axelkopplingen hade börjat röra sig på motorns axel. I med loctite i låsskruvhålet och ta i för kung och fosterland (med en 1,5mm insex :) ).
Sen kördes ett test till, och föga förvånande var det nu betydligt bättre, men jag tyckte nog att det fanns kvar lite. Började leta fler glappkällor, och hittade två möjliga kandidater; Gummit i axelkopplingen verkar ge efter lite väl lätt(men jag har inget att jämföra med heller). Hela X-linjären kan med lite handkraft vridas runt X-axeln, ytterst osäkert om detta var problemet nu men bör ju åtgärdas.

Skall testa lite mer någon dag framöver, men just nu tror jag på att gummit ger efter vid vändningarna, jag borde kunna köra mycket långsammare eller ställa ner accelerationen och se om hålen blir rundare. Jag kan även prova att sticka in en bit plåt mellan gummi och koppling för att göra det tightare.

Jag ska även prova med lite olika tekniker för att CAM:a hålen, det kan ju faktiskt vara det som spökar också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hade finbesök av Zealotry ikväll, och förutom att vi kollade på fräsen när den sprutade lite MDF-damm så försökte vi även se vad som kunnat orsaka de orunda hålen. Efter diverse mer eller mindre vetenskapliga mätningar så tror vi att kulskruv i kombination med axelkoppling på både X och Y glappar ungefär 5 hundradelar(låter mycket men hittar ingen annan förklaring), nu var det knappast det jag såg på hålen tidigare, det åtgärdades nog redan igår med den slirande axelkopplingen.

Efter ikväll så ser nu i alla fall hålen runda ut, men kommer att dyka ner lite mer i det här, skulle även vara skönt att upptäcka att det inte är kulskruvarna som glappar, men tror jag får leva med det och kompensera, den är trots allt byggd av skrot.

Vad det gäller att linjären ovanpå portalen kan rotera runt sin egen axel när man drar/trycker på spindeln så kom Zealotry på den smarta idén att fästa trianglar mellan portalbenen och sidan (den nedåt) på linjärenheten. Kollade cadden på aluminiumprofilen i linjären och det skall finnas gods nog att borra och gänga, till och med utan att behöva borra igenom in till utrymmet med kulskruv och linjärskena.

Alternativ två är att fästa profilbitar istället för de aluplattor som sitter bakpå portalen nu, men detta skulle nog bli krångligare.
boris

Inlägg av boris »

Grattis till ett snyggt bygge! Underhållande och väldigt intressant!
Blir det någon förstärkning på X i framtiden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ingenting planerat men man vet aldrig. Då får den nog byggas om utan den fina THK-enheten som sitter där nu.
Har funderat lite, den höga stigningen på skruvarna gör ju att ett litet glapp mellan kopplingshalvorna kan bli stort. Nu har jag ingen koll på om 5 hundringar är mycket eller lite, men det känns rätt högt?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ingen som har några åsikter om glappet? Det verkar vara rätt repeterbart så kanske får nöja mig så här och köra med kompensation?
Hur många grader brukar en Lovejoy glappa, om vi skulle härröra hela glappet till axelkopplingen skulle det om jag tänker rätt bli 0,9° (20mm/(5/100)mm=1/400 ). Det är väl knappast rimligt glapp eller?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag tycker mig komma ihåg att jag skrivit in mitt glapp någon stans på forumet. Men jag har sökt runt och inte hittat var det kunnat vara. Skall se om jag lyckas mäta upp igen i helgen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej jag hittade inte heller något om glapp som du skrivit mer än om spindeln som strulade.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tycker det låter mycket med 0,05 mm om det skulle vara i kopplingen. Själv använder jag Oldham och har aldrig hållit i en Lovejoy.
Mina kopplingar fick jag pressa ihop med milt våld.
Annars tycker jag inte att 5 hundringar i vändglapp är så mycket om det håller sig där och att axeln inte "flexar" mycket.

EDIT: Mina vändglapp beror nog mest på glapp i kulskruvar och en kombination av hög friktion i slider och klena lagerfästen till kulskruvarna.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

För att se var felet uppstår så dra ner acc och fart till ett minimum och mät med två klockor ett känt avstånd. Du var inne på tidigare att det kunde vara kopplingen och det kan det mycket väl vara beroende på hur hårt material som sitter där. Är det en svampig mjuk koppling så lär du kunna se detta i accelerations inställningarna.

Börja lågt och krana dig uppåt tills felet uppkommer (om det nu är kopplingen) och ta ett beslut då vilken åtgård du behöver göra. Se även till att du kör med exakt stop i Mach inställningarna, osäker på om det hjälper men det kan definitiv inte skada i detta fallet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är lätt att se att halvorna vrider sig mot varandra om man håller två fingrar på varje sida och vrider åt olika håll. Det går även att stoppa in shims mellan gummi och stål, så det glappar nog en del. Ska göra lite tester med aluminiumshims mellan gummispindel och käftar för att se om det blir bättre.

Mina skruvar sitter ju monterade i enheterna, och såvida jag inte har alldeles för dåligt åtdragen spännmutter så är det knappast infästningarna.

Var hittade du Oldhamkopplingar till rimligt pris (eller det kanske inte finns?)

Nu såg jag att tecno svarat emellan också, "mät med två klockor" hur menar du? (blir också svårt, har inte två vanliga klockor, men visserligen en vipp också) Jo gummit är ganska mjukt, men jag mätte ju obelastat igår och då borde det ju "gå ifatt"? Däremot kan det nog som jag skrivit ovan finnas lite för stort glapp mellan gummi och järn.

Körde test igår med 10mm fram och tillbaka ett antal gånger och i det fallet man kört mot mätklockan innan programsnutten så var den jävligt bra repetetivt (inom hundradelen), men om man körde från klockan innan så fanns glappet där på ca 5 hundradelar, precis som förväntat för ett vändglapp alltså. Märktes också tydligt när man "jogsteppade" 0,1mm åt gången. Vid körning i samma riktning blev det 0,1mm, men vände man så blev första omgången bara ca 0,05mm. Detta var ju alltså obelastat och i väldigt låg hastighet. Att jogsteppa 0,1mm blev inte bättre av "backlash compensation" heller, men det antar jag var för att den har någon slags minimi den ska röra sig innan den använder det? Vid längre joggning tycktes det fungera.

EDIT : Exact stop, skall kolla upp det också.
EDIT2: Men exact stop vill man väl knappast ha sen? Utan mer bara nu under felsökningen?
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Oldhamkopplingar finns på cnc-plus.de
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det fanns det ja, men inte tillräckligt stora tyvärr, jag behöver 16mm på ena sidan. Tack för tipset ändå!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova fräsa ut ett eget kors i 'nåt' som sitter tight i kopplingen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja jag ska nog göra det, har Delrinstav som borde funka. Blir lite stelt dock.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bra, bara för att utröna var fasen det felar.
Skriv svar