Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Senaste reparationen

Inlägg av LaRdA »

Jag kollade på ändarna som satt fastskruvade i plintarna, och det såg inte ut som att dom blivit vända, så jag tror att dom suttit så från första gången dom monterades
Däremot skulle det kunna vara så att dom blivit utbytta någon gång i tiden, och att den som bytt dom inte tänkt på att vända dom rätt.
Svarven i fråga är polsk, så frågan är vilka dioder som användes när den byggdes? Dom som satt där nu var 1N4005 som användes, men den blåa färgen på dioderna har jag inte sett tidigare.
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Fixade en några år gammal Swedx LCD TV som jag köpte för 10 kronor och som var stendöd. Började att byta några lytar i kragget som hade lyft på hatten men fick inte igång den. Efter ett tag gav jag upp och mailade importören som gärna sålde ett nytt kragg för 800 inklusive moms och frakt.

810 spänn för en 40" HD lcd tycker jag var billigt :)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Förvisso en jobbreparation, men en av våra relativt nya Keithley 2100 bänkmultimetrar ville inte vara med längre:
2012-11-21-0668.jpg
En snabb googling gav det inte oväntade svaret att den måste skickas på service, men även nåt om "filter capacitors".. hmm

Klåfingrig som jag är bröt jag förstås plomberingen fortare än kvickt.. 8)
Och vad uppenbarade sig där om inte en gammal bekant syn:
2012-11-21-0670.jpg
Tio minuter och en kondensator senare funkade den igen :-)

Något oväntat att man hittar dåliga kondingar i förhållandevis dyra och nya instrument som detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är inte det lite väntat när man verkar monterat elektrolyten precis granne med en kylfläns? Mycket värme knäcker nog den bästa konding..
Seroster

Inlägg av Seroster »

Produktens storlek kontra ett par döda kondingar.
Det är väl en balansgång man får gå.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag lagade en Dell M1330 som var lite krokig. Den hade fått något tungt på högra sidan om tangentbordet som tryckt en rejäl bula i tangentbordet och böjt DVD-läsaren så skiverna inte åkte ut när man tryckte på knappen. Jag skruvade isär skiten och böjde tillbaka allt. Skruvade ihop och nepp, nu funkar inte touchpad och fingeravtrycksinloggning. Skruvade isär igen och hittade en flatkabel som jag hade glömt att koppla in. Den funkar bra nu, och ser normal ut :D Dessutom blev det bara en skruv över när jag skruvade ihop den.
gkar

Inlägg av gkar »

Lagade en Sony surroundförstärkare där lödningarna på högtalarutgången gett upp.
Lödde om en BGA i en bildskärm, nu fungerar den bra igen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Walle: Bara en? Då får du göra om, nu har du minst en som ligger löst däri :D
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

AndLi skrev:Är inte det lite väntat när man verkar monterat elektrolyten precis granne med en kylfläns? Mycket värme knäcker nog den bästa konding..
En bänkmultimeter är ju inte den mest effekthungriga grunkan man har i labbet direkt, så jag vart lite förvånad trots närheten till kylflänsen.
Möjligheten finns förstås att dom plågat den med nån häftig last så att spänningsregulatorn närmast den kondensatorn gått varm.
Annars är max effektförbrukning för hela multimetern 25W enligt databladet och jag har själv aldrig känt att en sådan blivit ens märkbart varm trots att dom står på 24/7
Alla de andra kondingarna var okej, mätte varenda en.

Tydligen ett känt problem med dåliga kondensatorer på just denna serien för övrigt.
gkar

Inlägg av gkar »

Stereon i elektroniklabbet hade dålig diskant på ena kanalen. Nu med en ny 4052mux låter det som det ska!
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

"Lagade" vår tvättmaskin. Tvätten blev inte torr ioch maskinen centrifugarade inte. Resade pumpen och kollade så att den snurrade, inga problem.

Det var stopp där tvättmaskinens avloppsslang satt fast på avloppsröret på vasken. Blött golv och många fula ord.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Skärmen på en Mori Seiki med fanuc system. Vi har bytt skärmar på andra maskiner för o jag har påtalat att jag kan titta på dom men fått nedslag av våran "verkstadschef" för det är så avancerat att inte ens teknikerna inte klarar det säger han. Jag har vidhållit att de inte har kunskapen för att felsöka på komponentnivå och är likaså livrädda för att försöka.

Hur som helst så var det dags igen o ja sa att jag kunde titta på den gamla efter att den skulle bytas i typ nästa vecka. Jag får då ett litet hånfullt svar "klarar du det så lägger jag in 10 timmar övertid till dig på lön" Eftersom jag väntade på verktyg så gav jag mig på den trasiga skärmen direkt i maskinen mot hans tvekande. Konstaterade inom 1 min att nätagget i skärmen är paj, utifrån felets karaktär när det började så sa jag "det måste vara en dålig lödning" och visst var det så. Primären på switchtrafon hade en lödning som var skit. 10 minuter senare så var maskinen igång igen.

Serviceteknikern som skulle göra jobbet vart tydligen imponerad när vi avbeställde skärmen o påstod att det inte var illa pinkat av en amatör. Fast jag undrar vem som är amatören när man kommer ner på komponentnivå..... Förra gången de bytte skärm så kostade den 55 000kr och nu hade de hittat en för 32 000 tror jag det var.

Får se om han står fast vid sitt ord med 10 timmar övertidslön? :mrgreen: Det vore inte så fel men det bästa är det psykologiska övertaget jag har på honom resten av veckan. :mrgreen:

Var felet svårt? Tror nog att ungarna i småskolan hade kunnat fixa det, dom är inte heller så jäkla livrädda för att titta på saker.
Senast redigerad av Micke_71 27 november 2012, 16:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Stå på dig om de 10 timmarna, bra jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kastade en näve nya kondningar på mitt gamla modulära dator-nätaggregat.

Det funkade innan, men jag litade inte på att det mådde bra med den stora samligen svällda kondningar.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Lagat punka på barnvagnen :) Hur fasen kan det bli 3 hål på samma gång?
Har jagat runt halva södertälje men inte fan kan man få tag på en innerslang till vagnen :doh:
Skriv svar