Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Gimbal »

Ja det blir många :tumupp: för det bygget. Man måste bara gilla folk som inte tar den snabbaste genvägen till allt.
krille356

Inlägg av krille356 »

Mycket svetsande har det blivit de senaste dagarna 8)

Gjort fästena till portalen färdiga, tanken är att de ska skruvas fast uppifrån.
s_IMG_1168.jpg
Har lämnat lite justeringsmån, ca +- 1mm för att kunna fintrimma vinklarna lite när jag monterar fräsen.
s_IMG_1170.jpg
Delarna till två "Straight Edge" som jag kommer att behöva när jag ska skava in fräsen.
s_IMG_1173.jpg
Många tvingar blir det för att försöka få allt rakt innan svetsningen kan börja.
s_IMG_1174.jpg
Hade turen att ha rätt profiler att klampa med :D
s_IMG_1176.jpg
Flyttar klampningen bakåt efter hand som jag svetsar den på båda sidorna symmetriskt för att försöka utjämna spänningarna.
s_IMG_1177.jpg
Första nästan klar förutom lite mer svetsning.
s_IMG_1178.jpg
s_IMG_1180.jpg
Svetsat mellan svetsarna så att säga, svetsar cymetriskt på båda sidorna hela tiden och låter allt svalna mellan varven i ett försök att minska på spänningarna.
s_IMG_1181.jpg
Båda klara, de blev helt OK :tumupp:

Slår ca 0,5 mm om man lägger dem mot en planskiva vilket är bättre än jag trodde att det skulle bli.
s_IMG_1182.jpg
s_IMG_1183.jpg
Svetsat samman fästen till linjärskenorna som ska gjutas in i basen.
s_IMG_1184.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356

Inlägg av krille356 »

Fler fästen som ska gjutas in, tror att dessa är till stegmotorer.
s_IMG_1185.jpg
Övre portalfästena, skruvas uppifrån på ena sidan och underifrån på andra sidan.
s_IMG_1186.jpg
Samma upplägg som nedre fästen på portalen.
s_IMG_1187.jpg
Plattan som sjäva spindeln ska skruvas i.
s_IMG_1188.jpg
Punktade bara den på förra bilden, klampade den till "Straight Edge" när jag svetsade lite mer på ringen.
s_IMG_1190.jpg
Vet inte varför men jag fick förr mig att ringen skulle helsvetsas vilket nog var lite dumt :doubt:
Vet inte om plattan var ca 1mm böjd på längden innan jag svetsade eller om det berodde på min svetsning.
s_IMG_1192.jpg
Han svetsa lite i mitten innan jag kom på att ringen nog sitter rätt rejält fast med helsvetsningen på utsidan, hålet ska dock svarvas i fräsen så det har mindre betydelse.
s_IMG_1193.jpg
Lite fäste på baksidan som ska gjutas fast.
s_IMG_1194.jpg
Färdig!
s_IMG_1195.jpg
Fäste till vagnarna på linjärskenorna uppe vid spindeln.
s_IMG_1196.jpg
s_IMG_1198.jpg
Har gjort en del delar till som jag glömt fotografera men allt ser i stort sätt likadant ut och görs på samma sätt.

Måste beställa några nya verktyg till fräsen samt ett skruvstycke för att kunna börja bearbeta delarna, men det finns fler delar att svetsa under tiden så det är ingen risk att man blir utan jobb under tiden man väntar på leverans :)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Riktigt snyggt bygge! Älskar alla tester du gjort osv. Jag har bara en fråga, har du några "justerskruvar" eller liknande så du kan få alla axlar vinkelräta med varandra, samma gäller trammingen. Eller har jag missat de? :roll:
krille356

Inlägg av krille356 »

All metall som är kontaktytor mellan de olika delarna sticker upp 10 mm över kompositbetongen, tanken är att fräsa/slipa/skava in alla ytor så att allt hamnar vinkelrätt mm.

Har även +-1 mm i glapp kring alla skruvar som kan användas för justering, när allt är perfekt inskavat/justerat har jag tänkt borra in några koniska pinnar för att låsa alla positioner.

Men detta är ju bara planen, inte säkert att det fungerar :humm:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Nu har jag ingen praktisk kunskap, endast teoretisk(inte mycket men lite) inom ämnet så jag ska ju inte säga något men jag har kompisar som har byggt deras egna CNCs och de säger att inställningsskruvar behövs på ALLA axlar för att man ska få vinkelrätheten och trammingen så nära 0(90*) som möjligt, kollar man på professionella maskiner i mångmiljonklassen stämmer det ju bra(även om de är ruskigt dyra vill man ju ha liknande mekatronik som de). Jag håller på att måla lite på en CNC design med inställningsskruv(se bifogad bild) tanken är att man ska skruva åt de blåa skruvarna för att få den så rak som möjligt, hur bra det kommer funka i verkligheten vet jag inte men i teorin ser det bra ut imo. Kanske något värt att tänka på för dig med. :)
krille356

Inlägg av krille356 »

Funderade en hel del på justeringsskruvar i början men kom fram till att det nog inte var en så bra ide på en så här tung maskin, bara metallen som jag kommer gjuta in kommer väga ca 300kg sen tillkommer vikten av all epoxibetong. Om jag skaver in kontaktytorna i rätt vinklar så får jag en mycket större kontaktyta än om jag gör en skruvlösning för justering, jag var orolig för att skruvarna med tiden äter sig in i materialet de trycker på med tanke på den enorma pressen från mina tunga maskindelar.

Har du någon bild eller information kring hur maskinbyggarna som bygger maskiner i mångmiljonklassen gör sina justeringar så hade det varit väldigt intressant att se :)
H.O

Inlägg av H.O »

Justerskruvarna ska väl i så fall vara för att underlätta just justerandet (istället för gumiklubba eller bräckjärn) - de ska väl inte vara förbandet som håller ihop bitarna?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Du rätar ju bara upp maskinen med justerskruvarna, sen använder du andra skruv för att låsa fast hela konstruktionen, så jag tror inte du behöver vara orolig för att de ska äta in sig i materialet.

Jag har ingen bra bild på det nu men jag kan ta en när jag är i skolan nästa gång, de har en DMG maho 60. Om jag kommer ihåg rätt funkar det ungefär såhär, du skruvar åt de blåa skruvarna för att pressa ut materialet på de små blocken bredvid linjärrälsen, som i sin tur då trycker på linjärrälsen och får den vinkelrät.
DAP

Inlägg av DAP »

Vet många som har fräst en ansats på ena sidan om linjärskena och sen på andra sidan lägger man ner typ stift och sen har man försänkta skruvar som man skruvar ner mot stiften och då pressas stiften ut i sidled och trycker på linjärskenan.
Så här byggde vi alltid på mittgamla jobb, sen tillsist så spänner man alla skruvarna på själva linjärskena.

Så precis som H.O skriver så är det bara för att justera in det och sen håller skruvarna i linjärskena det på plats.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Rent spontant kan man ju tycka att det är bättre att göra rätt med en gång och inte behöva justera något sedan. Allt som är justerbart sitter inte fast och behöver justeras då och då.
Men samtidigt kan man ju fråga sig vad som händer under en längre tid. Maskinen kanske rör sig lite på några års sikt och därför kanske det helt enkelt blir tvunget att ha vissa delar justerbara.
Bara en tanke......
H.O

Inlägg av H.O »

Det är svårt och kostar mycket pengar att göra allting "rätt med en gång".
Bygger man in lite justermån blir tolerans-kravet på de enskilda komponenter lägre och det blir mycket billigare. Att stifta ihop bitarna med exemplevis koniska pinnar efter det att de monterats och justerats till perfektion, precis som krille skrev, är ju också en bra lösning.
krille356

Inlägg av krille356 »

Jag har lämnat justermån på alla delar där det går, på ytorna som ska skavas in är det ju skavningen som är själva justeringen.

Valde att inte ha några justerskruvar där linjärskenorna sitter men jag lämnade 10 mm på varje sida om skenan för att kunna sätta justerskruvar om det behövs.
Har mätt linjärskenorna och de verkar vara väldigt raka så jag hoppas på att kunna göra justeringen genom att knacka på dem med en plasthammare och spänna skruvarna i etapper.

I och med att planen är att skava in ytorna vill jag ha så lite hål i dem som möjligt, märkte när jag provskavade att hål ställer till det lite då det är väldigt lätt att dippa ner i hålet med skavstålet.
image130106.jpg
Ta gärna några detaljbilder på justeringen på proffsmaskinen, kan vara guld värda om det skulle behövas och klarar jag mig utan så är det ändå intressant att se hur profsen löst problemet :)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Såja! Nu har jag haft tillgång till skolans maskin och tagit några bilder. Det var ganska svårt att komma åt men detta blir nog bra. Jag bifogade lite bilder på konstruktionen. :)

Jag rekommenderar även att ta en kik i produktkatalogen för Hiwins linjärlager, mycket matnyttig info om installation osv.
http://hiwin.com/pdf/lg/0809/Hiwin%20Li ... 3-0809.pdf
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Den där katalogen från Hiwin är riktigt bra, rekommenderas!

Det verkar bli ett gediget bygge, men ta åt dig av tipsen om justering. Har själv gjort den missen...
Skriv svar